-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Luft og land, hand i hand
Porsche skreddersyr gjerne, akkurat som Embraer, flyfabrikk i Brasil gjør med sine privatfly. Nå har disse to skredderne slått seg sammen om et felles program.
Selv om felles-forestillingen er døpt Duet, er det vel ingen fare for at noen forveksler dette med en gammel Volvo.
Her har mannskapet hos Embraer Executive Jet Design i Florida jobbet sammen med Studio F.A. Porsche i Zell am See (Østerrike) og Style Porsche i Weissach. Denne siste er den faste adressen når man vil ha gjort den nye Porschen sin litt spesiell.
Nå er vel Porsche kanskje litt mer konfeksjon enn Embraer. De fleste bilene fra tyskerne er tross alt rene katalogprodukter. Privat-flyene fra Brazil-fabrikken er nesten alltid spesialbestillinger, med individuelle ønsker om innredning og tekniske spesifikasjoner.
Men et felles mål jobber begge produsentene mot, får vi vite når de presenterer dette samarbeidet:
– I tillegg til en unik opplevelse tilbyr vi eksklusive produkter som kan skreddersys og forbedres nesten i det uendelige, sier Alexander Fabig som er sjef for Personalisation and Classic hos Porsche.
– Som en del av vårt samarbeide bruker vi kunnskapene hos oss begge til å utvikle en enestående duo med en sportsbil og en jet som appellerer til begges kundegrupper.
Duet er begrenset til ti sett. Rettet først og fremst mot kunder som legger vekt på ytelse, innovasjon og mulighetene til å gjøre produktene personlige, fortsetter hr. Fabig visstnok informasjonsstrømmen sin med. Og legger til at det også er viktig at bil og fly er brukbare i hverdagen.
(Jeg er helt enig. Tekster i pressemeldinger inviterer sjelden til hæla-i-taket, og oversatt blir de enda tråkigere).
Selvfølgelig har Michael Amafitano, sjefen for Embraer Executive Jets, også fått lov til å si noe:
– Et partnerskap som dette hadde bare vært mulig for to innovative selskaper med samme visjon: å tilby den ultimate kunde-opplevelsen osv.
Greia er at de to har tatt hvert sitt produkt og avsluttet dem med samme utvendige fargetoner. Platina sølv metallic og matt Jet Grey metallic, med innslag av krom og blå detaljer.
Dessuten har man laget en spesiell logo for dette prosjektet. Den har fått elementer både fra Phenom 300E flyet og fra bakskjermen på en 911.
Logoen finner du overalt i bilen og inne i flyet, og det er også designet et eget armbåndsur for duoen der en kunstig horisont sikkert er til god hjelp. Dessuten projiseres logoen ned på bakken når du åpner døren.
Bilen som brukes er en 911 Turbo S med 650 hester og banekjøringspretensjoner. Og for Porsche er dette første gang de har kombinert noe så radikalt og revolusjonerende som glossy lakk oppe med satin-gloss nede. Se ikke bort fra at dette kan bli en vane, selv om det denne gangen er gjort for hånd.
Interiøret er selvfølgelig superspesielt det også. Håndsydd og utført av Porsche Exclusive Manufaktur. Kommer du med en av de serieproduserte bilene, er det ikke muligheter for å få kjøpt tilsvarende.
For riktig å presisere at dette er en duo står det «No step» på innstegssiden hos føreren – akkurat som det også står – med adskillig bedre grunn – på fly vingen. Og en skreddersydd presenning du kan ha over bilen i en støvete garasje er utstyrt med det gode rådet – hentet rett fra flybransjen: «Remove before flight».
Det er skreddersydd bagasje her også: 2 weekend-kofferter og en pilot-veske.
Flyet er en Phenom 300 E som kruser ved 464 knop og har en rekkevidde på 3.700 km. Det kan fly i 45.000 fot og drives av to Pratt & Whitney Canada PW535E1 motorer, hver med 3478 punds skyvekraft.
Store vinduer, større bagasjeplass enn i bilen og dessuten finner du ikke din egen dass i en Porsche. Med muligheter for flere passasjerer enn i en 911 burde man jo egentlig hatt to biler for hvert fly.
De som følger med på flyregistreringer antyder at det finnes fremdeles en Duet eller tre hvis du er interessert.