BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX

BMW presenterer fremtidens SUV

Når BMW i dag presenterer sin nye, helelektriske iX er det mange elbilmyter som slår sprekker. Bilen får en rekkevidde på hele 600 kilometer, og på ti minutter lader du nok til 120 kilometer.

Publisert Sist oppdatert

I dag avslører BMW at konseptbilen vi har møtt som iNEXT skal hete iX når den settes i produksjon neste år. Det teknologiske flaggskipet ruller inn på norske veier høsten 2021 – proppet med ny og innovativ teknikk og en rekkevidde på over 600 km.

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller. Modellen er ene og alene utviklet for en helelektrisk drivlinje.

– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Karakteristisk design
Den banebrytende retningen til BMW iX kommer også tydelig til syne i bilens design. Uttrykket er minimalistisk, med både kjente og nye BMW-linjer. Dimensjonene er gjenkjennelige, men proporsjonene er mer kraftfulle.

BMW iX er omtrent like lang og bred som en X5, like høy som en X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som toppmodellen X7 (21" eller 22").

Intelligent bruk av materialer som aluminium, karbon, karbonforsterket plast (CFRP) og stål på ulike steder reflekterer filosofien om «rett materiale på rett sted» for BMW iX.

BMW iX skiller seg også ut med særegne elementer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.

Designen til BMW iX henger selvsagt også sammen med den optimaliserte aerodynamikken som sørger for en luftmotstand med Cd-verdi på lave 0,25.

Teknologi under overflaten
Frontlyktene, i full LED, er de smaleste i BMWs historie. Om ønskelig leveres de også med laserlys med matrix-funksjon for fjernlysene.

Den lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. Den har også fått ny funksjonalitet i form av et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

Siden vedlikeholdet under panseret er minimalt, er det ikke behov for kunden å åpne det i det hele tatt. Eksempelvis er påfyllingen for spylervæske lagt under BMW-logoen på panseret.

Integrert i BMW-logoen på bakluken finner man ryggekameraet, med egen rengjøringsfunksjon.

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.

BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at man også kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer i forhold til hva som har vært mulig frem til nå.

Designet fra innsiden og ut
Med grunnlag i den nye arkitekturen er BMW iX designet fra innsiden og ut med høy fokus på materialkvalitet og bærekraft.

Skinninteriøret er for eksempel garvet med ekstrakter fra olivenblad, mens en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene.

Bærekraft står med andre ord ikke i veien for å skape luksuriøse omgivelser, verken for fører eller noen av de fire passasjerene.

Bak det heksagon-formede rattet, som vitner om at BMW iX baner vei for nye kjøreopplevelser, sitter helt nye seter med integrerte hodestøtter.

Dashbordet preges av en stor, kurvet skjerm som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm. I midtkonsollen finner man den særegne girspaken og touchpanelet sammen med iDrive-hjulet til infotainment-systemet.

Baksetepassasjerene nyter godt av den fraværende drivakseltunnelen som gir ytterligere bakseteplass, mens volumet i bagasjerommet er rundt 500 liter. Skulle ikke det være nok, så er det mulig å montere både takstativ og tilhengerfeste på nye BMW iX.

To elektriske motorer
Femte generasjon eDrive-teknologi leverer maksimal effekt og effektivitet i BMW iX. De to elektriske motorene, som er produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWt, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.

Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde.

Fra en 11 kW ladeboks lades batteriet fra 0 til 100 prosent på mindre enn 11 timer.

Til Norge høsten 2021
Vi loves flere detaljer om BMW iX i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge høsten 2021.

– Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Derfor er vi glade for at vi allerede nå kan dele såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren, sier Marius Tegneby.

I 2023 vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Fra 2020 til 2021 utvides den helelektriske BMW i-familien fra BMW i3 til å inkludere BMW iX3, BMW iX og BMW i4. Med andre ord vil BMW tilby fire vidt forskjellige elbiler i løpet av 2021.

Powered by Labrador CMS