-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hurra for Subaru
I disse tider med den ene nye elbilen etter den andre er det befriende å se at noen tør lansere en folkelig sportsbil. Stor honnør til Subaru som i dag har presentert en ny generasjon BRZ.
Åtte år etter at vi møtte tvillingene Subaru BRZ og Toyota GT-86 viser Subaru nå sin modell i ny innpakning. Ved første øyekast ser den ganske lik ut på forgjengeren med langt panser og kort overheng bak, men en rekke detaljer skiller de to.
Litt tyngre motor skal sørge for lavere tyngdepunkt og vektbalansen mellom akslene er ifølge Subaru «nærmest perfekt».
BRZ har så sportslige kjøreegenskaper at mange syns den fortjente en turbomotor. Det får heller ikke nykommeren, men den varter likevel opp med mer krefter og et mer anvendelig moment.
Under den lange panseret ligger nemlig en normalt pustende 2,4-liters boxermotor med 228 hestekrefter og maks dreiemoment på 249 Newtonmeter, opp fra forgjengerens 2,0-liter med 205 hk og 212 Nm.
De som savner turbo får en viss kompensasjon gjennom at maks dreiemoment nå innfinner seg ved 3700 omdreininger i stedet for ved 6700 som tidligere. Alle hestene må du opp i 7000 omdreininger for å bringe til live.
Standard girkasse er tettsteget 6-trinns manuell, men om du insisterer får du den også med 6-trinns automat med sport-modus som automatisk trer i kraftig ved aktiv kjøring.
Fronten har nye, mer aggressive luftinntak og bak forhjulene sitter ventiler som slipper ut varme fra motor og bremser. Elegante sideskjørt ender i brede skjermbuer bak. På koffertlokket sitter en ducktail-spoiler som bringer tankene hen til Toyotas nye Supra.
En lengde på 426 cm, bredde på 178 og høyde på 131 cm er omtrent identiske med de originale. De samme gjelder akselavstanden på 258 cm.
Subaru hevder de har bygget et enda stivere chassis takket være bruk av lette materialer, inkludert aluminium i tak, panser og frontfanger. Med manuell kasse veier bilen 1286 kg, en økning på bare 17 kg fra forgjengeren.
Det elektroniske stabilitetssystemet er oppdatert og sjåføren kan velge mellom fem modi. I tillegg kan han leke mer før festbremsen griper inn, og han kan også slå systemet helt av.
De tradisjonelle instrumentene er erstattet av et 7-tommers digitalt display hvor turtelleren spiller hovedrollen. Du kan også få den liggende for enda bedre kontroll med ideelle girskift innstilt på «Track mode».
Nye BRZ kommer på markedet i USA neste høst som 2022-modell. Foreløpig er ikke Europa nevnt, og vi har heller ingen informasjon om en ny GT86 fra Toyota.