-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Endelig forlovet: TAG Heuer og Porsche
To av de store navnene i hver sin bransje har endelig inngått det de kaller strategisk samarbeide. Heuer, klokkemakeren, etterhvert TAG Heuer – og Porsche.
Oppi hodet mitt har disse to vært sammen hele livet, enda jeg vet godt at de ikke har vært det.
Jack Heuer overtok klokkemakeren som var grunnlagt av bestefar i 1961. Men da hadde allerede forbindelsen med biler startet – siden veiene i Sveits var så dårlige ante man aldri hvor lang tid en tur ville ta. Så bestefar bygde den første «Tiden Turen Tok» kronografen.
Elapsed Time kaller vi det nå.
Jack kjørte litt rally i en rød MGA og hadde litt bildilla. Det var han som begynte å kalle klokkene opp etter berømte baner eller løp – Carrera var en av dem. Oppkalt etter Carrera Panamericana som bare gikk fem ganger, men som tok livet av sikkert femti.
Det er der jeg har stokket kortene når jeg ikke har tenkt meg om. For akkurat som TAG Heuer i dag har 100 forskjellige Carrera i katalogen, er vel også Carrera Porsches mest populære modell-betegnelse.
Brukt med en viss rett – de tok klasseseier der i 1954.
Men så er det Steve McQueen da, og hans kjøredress med Heuer-logoen på da han spilte inn Le Mans – og han kjørte da vitterlig en Porsche. Den livsfarlige 917.
Men der har vi en helt annen historie.
Heuer, før de ble kjøpt opp av TAG, brukte Jo Siffert – en av de virkelige Grand Prix-heltene – som ‘ambassadør’.
– Han fikk 25.000 sveitserfrancs for å klistre logoen vår på bilene og på kjøredressen, fortalte Jack Heuer nylig.
– I tillegg fikk han kjøpe urene våre en gros, og selge dem videre til sine racing-venner for den fortjenesten han fikk til. Det gjorde han så effektivt at på slutten av 1969-sesongen hadde halve pit’en Heuer på armen. Det hadde jo også Steve McQueen oppdaget, så han hadde kjøpt en som han brukte i filmen.
– Men da han oppdaget at han skulle kjøre den bilen som Siffert hadde kjørt løp med, sa han at samme bilen – da skal jeg ha identisk kjøredress også. Og dermed fikk Heuer en gratis eksponering som fremdeles gjenkjennes overalt
De av dere som kan deres racing vil også huske TAG Heuer Porsche-motoren. TAG Gruppen kom om bord midt på åtti-tallet og var også engasjert i McLaren som trengte en motor.
TAG Heuer betalte for utviklingen av en motor hos Porsche som ble den TAG-turboen som ga Niki Lauda et verdensmesterskap i 1984 og Alain Prost to, i 1985 og 1985.
Men selv ikke et partnerskap med slik suksess ledet til noe mer før det hadde gått ytterligere 35 år.
Jack Heuer var nemlig svært opptatt av å gjøre seg lekker for Ferrari. Fra 1971 til 1979 hadde hver eneste Ferrari-kjører en Heuer-logo på kjøredressen, og alle besøkte fabrikken der de fikk et ur i gull med inngravert navn og blodtype (‘for at de ikke skulle selge dem videre’).
Etter det har de flørtet med en rekke bilmerker, McLaren, Audi, Nissan, Red Bull, Aston Martin … jeg har sikkert glemt noen
Porsche på sin side rotet med klokkeproduksjon selv.
Butzi (Ferdinand Alexander) Porsche, som hadde tegnet 911, startet sitt eget designfirma uavhengig av bilfabrikken i 1972. Noe av det første han tegnet var en klokke som han fikk produsert et sted og som han klarte å selge til slekta. Svertet stål – den var faktisk ganske avant garde.
Mot slutten av 70-årene var det imidlertid IWC som overtok, titan blant annet – noe som varte innpå nitti-tallet. Etter det har det vært et nytt merke i året omtrent – sikkert bra for omsetningen. Eterna husker jeg i hvert fall. Og nå sist Chopard.
Men så merket vi signalene i fjor da TAG Heuer gikk inn som tidtakings-alliert hos TAG Heuer Porsche Formula E Team – noe de fortsetter i år.
Og nå skal forholdet virkelig sementeres.
– Vi skal samarbeide om å skape både enestående opplevelser og enestående produkter for både kunder og fans som føler sterkt både for våre merkevarer og for det vi står for.
Dette ifølge Frédéric Arnault, CEO i TAG Heuer og sønn av Bernard Arnault – eier av LVMH som altså også eier TAG Heuer nå.
Så dermed har vi også det første konkrete resultatet av det nye forholdet. En Carrera-versjon til å ha på armen der skiven har fått en asfalt-liknende finish, der tallene er hentet fra instrumentene på et Porsche dashbord og der navnet Porsche er gravert inn, lekkert og ganske diskret, på bezelen der hvor det vanligvis står ‘tachymeter’.
La oss håpe, i det minste for de som samler på slike ting, at dette forholdet kommer til å vare en stund.