Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge

Volvo lanserer elektrisk C40

Volvo har i dag lansert sin første helelektriske bil, men det blir ikke den siste. Om ti år får du ikke annet enn ebiler fra det svenske konsernet. Dessuten må du bestille dem i nettbutikk.

Publisert Sist oppdatert

Fremtiden til Volvo er elektrisk og den nye crossover-modellen, Volvo C40 Recharge, er merkets første modell som kun blir tilgjengelig som elbil.

C40 Recharge gir ifølge Volvo kundene alle fordelene til en SUV, men kommer med et lavere og slankere crossover-design.

Bilen er basert på den skalerbare Compact Modular Architecture-plattformen (CMA), som XC40 også er bygget på.

Muskelbil
Som XC40, har C40 Recharge to motorer, en foran og en bak, og har dermed firehjulsdrift som standard. Og den varter opp med solide ytelser – de to motorene gir en samlet effekt på hele 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm.

Det gir C40 Recharge ytelser som 0-100 på 4,9 sekunder og potensiell toppfart på 180 km/t.

Dette er vesentlig mer enn folk fleste har behov for, så vi ser ikke bort fra at det etter hvert kommer modeller med tohjulsdrift og mindre effekt til vesentlig lavere pris enn denne lanseringsmodellen.

– C40 Recharge leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg og har en spennende design. Det er en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Batteriet i C40 er på 78kWh (nominelt) og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 420 kilometer basert på WLTP-syklusen.

C40 Recharge Pure Electric kommer med mulighet for AC-lading opptil 11kW og DC-lading opptil 150kW. Det blir mulig å bestille C40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er hele 1800 kilo.

Kjøp eller abonnement
Salgsstart for C40 Recharge er planlagt til sommeren 2021. Kundene kan velge mellom å kjøpe bilen direkte på internett hjemme fra sofaen eller å få hjelp til å gjøre det i Volvo Cars’ onlineløsning via en autorisert Volvo-forhandler.

Volvo kommer til å tilby de beste og mest populære utstyrsvariantene på C40 i Norge. Kundene vil kunne velge mellom å kjøpe eller å abonnere på bilen gjennom Care by Volvo. Kjøps- og abonnementsprisene blir klare nærmere salgsstart.

C40 Recharge har produksjonsstart høsten 2021 og skal bygges i Volvo Cars' fabrikk i belgiske Gent. Det er planlagt at de første bilene leveres til Norge i fjerde kvartal 2021.

Elektrisk fremtid
Med C40 Recharge og XC40 Recharge har Volvo Cars nå presentert sine to første elbiler. Merket skal lansere flere nye elbiler de kommende årene, og har enda flere biler planlagt i perioden 2025-2030.

Neste planlagte modellansering er neste generasjon XC90, som vil komme i en helelektrisk utgave.

(saken fortsetter(

Samtidig med presentasjonen av den nye modellen har Volvo i dag annonsert at de fra 2030 skal være et rent elbilmerke. Gjennom tiåret vi nå er inne i vil de gradvis fase ut biler med forbrenningsmotor, inkludert hybrider fra sitt globale sortiment.

Avgjørelsen er ifølge Volvo tatt på bakgrunn av forventninger om at endret lovverk, i tillegg til en utvidelse av ladeinfrastrukturen, vil øke forbrukeres aksept for helelektriske biler på verdensbasis.

Nesten som Tesla
Volvos satsing på en helelektrisk framtid skjer samtidig som selskapet styrker sin satsing på onlinesalg. Volvo skal tilby et mer komplett, attraktivt og transparent kundetilbud under navnet Care by Volvo.

Alle helelektriske modeller skal fremover kun være tilgjengelig via onlineløsning. Volvo vil med denne satsingen tilrettelegge for at kundene enten kan handle bil direkte på nettet selv eller få hjelp til å handle i onlineløsningen hos en autorisert Volvo-forhandler.

Tesla har jo solgt sine biler uten forhandlere fra tidenes morgen, og deres strategi og suksess er nok en del av grunnlaget for Volvos endrede strategi. Men Volvo gir ikke sitt forhandlerapparat avskjed på grått papir.

Fortsatt forhandlere
Samtidig som Volvo skal investere tungt i sine nettbaserte salgsplattformer, vil selskapet bygge sterkere kunderelasjoner sammen med sine forhandlere.

– Forhandlerne er fortsatt en essensiell del av kundeopplevelsen, og de vil fortsette å være ansvarlige for et stort antall viktige tjenester, slik som salgsveiledning for kundene, klargjøring og utlevering av biler, samt service og vedlikehold, heter det i en pressemelding.

De kommende årene skal Volvo rulle ut flere elektriske modeller. Allerede i 2025 er målet at 50 prosent av det globale salget skal bestå av helelektriske biler, mens resten er hybrider. Innen 2030 skal alle biler være helelektriske.

Fossil er ut!
– Det er ingen langsiktig fremtid for biler med forbrenningsmotor. Vi skal bli en helelektrisk bilprodusent og overgangen skal skje innen 2030. Dette lar oss møte forventningene til kundene og bidrar i kampen mot klimaendringene, sier Henrik Green, teknologidirektør i Volvo Cars.

– C40 Recharge representerer fremtiden til Volvo og viser hvilken retning vi skal. Den er helelektrisk, skal selges online med nyttige tilleggstjenester og skal være tilgjengelig for rask levering. Det har aldri vært mer attraktivt å kjøre en ny Volvo, sier Henrik Green, teknologidirektør i Volvo Cars.

Ny design
På hekken til C40 Recharge finner man et helt nytt design, som springer ut fra den nedre taklinjen. Fronten bærer ansiktet Volvo vil benytte på sine elbiler og frontlykter med LED-basert pikselteknologi.

På innsiden gir C40 Recharge kundene den høye sitteposisjonen som mange Volvo-kunder foretrekker. Bilen kommer med et utvalg farge- og dekoralternativer som er unike for C40. C40 er den første Volvo-modellen som selges uten skinn i seter eller inntrekk.

Infotainment fra Google
Som i XC40 Recharge kommer C40 Recharge med Volvo Cars’ nye infotainmentsystem som er utviklet sammen med Google og basert på Android Automotive. Infotainmentsystemet gir sjåførene tilgang til applikasjoner og tjenester som Google Maps, Google Assistant og Google Play Store.

C40 Recharge har innebygd SIM-kort og leveres ferdigkoblet til internett. Volvo tilbyr ubegrenset databruk til bruk av bilens funksjoner og C40 vil kunne motta oppdateringer over-the-air (OTA), noe som gjør at eieren selv kan oppdatere bilen med siste funksjonalitet uten å måtte besøke et verksted.

Når kunder kjøper C40 online vil kjøpet inkludere en praktisk pakke med ting som service, garanti, veihjelp, i tillegg til forsikring.

Powered by Labrador CMS