NIO ES6

NIO ET7

NIO ET7

NIO ET7

NIO ET7

NIO ET7

NIO ET7

NIO EP9 rekordbil

NIO batteribytte

NIO batteribytte

NIO batteribytte

NIO Pilot

NIO Pilot

NIO House

NIO House

NIO House

NIO House

NIO House

NIO House

NIO House

NIO House

NIO House

NIO House

Slik blir Nio-opplevelsen

Hvordan bilen er, er det vel nesten ingen som kan fortelle ennå. Men hvordan Nio planlegger å møte de norske kundene, kan vi fortelle litt om. Det blir overveldende.

Publisert Sist oppdatert

Nå er Nio offisielt på gang. Nio Norway AS ble registrert i Brønnøysund for noen dager siden. Og skal vi tolke Nios hjemmesider, kan det norske bilpublikummet vente seg en opplevelse det ennå ikke har vært i nærheten av.

Og da snakker jeg ikke om kjøreopplevelse, for den vet jeg ingenting om.

Bare hør deres egen beskrivelse om det som betyr noe her i livet:

Nio House “A space for NIO’s users and friends, A joyful lifestyle beyond the car”. Dette huset inneholder syv hovedarenaer: Lab, Library, Café, Joy Camp, Gallery, Living Room, og Forums. Alle med sine dedikerte bruksområder.

Du kan jo tro jeg snakker om et nytt event-byrå, men jeg snakker altså om en av disse kinesiske børsrakettene som også bygger elektriske biler. Ikke mange riktignok, om et par måneder har de passert 100.000 siden den første trillet av båndet i oktober 2018.

I januar leverte de 7.225 nye biler på hjemmemarkedet, og i februar var de nede på 5.578 biler. Det er ingen tegn på at de så langt har eksportert en eneste bil.

Det ser ut som om Norge blir deres første eksportmarked. De produserer dem heller ikke selv. Siden de ikke har produsent-lisens må de kjøpe båndplass hos JAC.

Jeg ser allikevel slett ikke bort fra at Nio blir verdens mest ‘verdifulle’ bilfabrikk i løpet av dette eller neste år – etter Tesla. Og med samme oppskrift.

Masse hype rund opplevelsen og så hente solide summer på børsen, der gulroten er antydninger om solid inntjening om 20 år.

De har allerede vist at dette er en kunst de behersker. I september 2018 gikk de på NYSE med en IPO på 1,8 milliarder dollar. I april i fjor hentet de $ 1 mrd. fra kinesiske investorer.

Nå er det store planer om Hong Kong til sommeren. Sammen med Xpeng og Li ser de i retning av 5 mrd. dollar.

Fra å være skikkelig nær bunnen på slutten av 2018, har aksjene økt mer enn det dobbelte av Teslas siste år. Nio hadde tidligere i år en børs cap på rett under 100 milliarder dollar – mer enn GM!

Akkurat som for Tesla er det umulig å forstå kursoppgangene for Nio som har vært spektakulære. Selv om det i den siste tiden har vært et ganske dramatisk fall – fra over 60 til 35 på 14 dager! – og mange biter kommentarer og håpefulle bønner på Nios Facebooksider.

Enorme underskudd hvert år så langt. Men som man kjenner fra Tesla, dette er ikke noe man egentlig måler etter dersom man har en lang nok tidshorisont.

Men det er altså åpenbart at de bruker aksjonærenes penger til mye annet enn å bygge biler.

De skal bygge opplevelser. Siden det for lengst ble kjent at Nio skal flytte inn i det store glassbygget på Ensjø i Oslo der det har vært solgt biler siden det åpnet i 1992, og siden Nio har som politikk at biler bare selges via appen og ikke på gulvet, regner vi med at det store anlegget skal speile de Houses som det foreløpig er bygget, i hvert fall i Beijing og Shanghai. (Nio selv sier de har fem – men de er ikke enkle å finne på kartet i hvert fall.

Beskrivelsen er solid:

Dette skal åpenbart bli et sted for hele familien, uansett om du har tenkt å kjøpe en bil, der du finner noe for enhver smak og aktivitet.

De syv hovedarenaene som ble nevnt, Lab, Library, Café, Joy Camp, Gallery, Living Room, og Forums skal alle ha sine dedikerte bruksområder. Der finner du også Nio Life med Foodlab og sportsklær fra Born to Win.

Du får høre om samarbeid med Wallpaper, og om Nio Bar som kan kjøpe fra mer enn 2000 vinslott.

Samtidig presenteres Tom Dixon som første-designer av accessoirer sammen med 26 andre toppdesignere fra store deler av verden. Men ingen fra Norge, av en eller annen grunn.

Disse hjemmesideantydningene av opplevelsene bekreftes på lang vei av de norske stillingsannonser der du får vite at «NIO Norway will take the customer experience to a new level».

Det jeg er spent på er om norske kunder er klare for den slags experience. Vi kan i hvert fall slå fast at dette blir historiens mest pompøse forsøk på å mingle bil med ditt daglige liv.

Har du imidlertid tenkt å kjøpe bil og ikke bare mingle, må du til telefonen. Nio-appen er ifølge dem selv The Highest Ranking Vehicle Smart Application i Kina.

Gjennom den kan du blant annet ta del i nyheter som er delt av Nio ansatte og til og med «by our beloved Founder and CEO William Li». (Jeg tuller ikke, dette er ikke Nord-Korea, men kan legge til at på kinesisk heter han Li Bin.)

Du har også direkte kontakt med andre Nio brukere, du kan bestille alle slags Nio-tjenester, enten det er møbler eller batteriskift og – bombe – du kan bruke den til å handle bil med.

Jeg nevnte batteribytte.

Nios helt spesielle forretningside er BaaS – Batteries as a Service. Bilene er konstruert for å kunne bytte ut hele batteripakken, slik at man har et full-ladet om bord i løpet av tre minutter.

Genialt – kanskje – for kunden, dersom han har byttesentraler like tett som vi har bensinstasjoner i dag. Ganske investeringstungt for Nio som skal finansiere opp alle disse, med bytte-automatene i tillegg til et solid lager av tilgjengelige batterikasser.

Det er allerede klart at dette vil inngå i NIO-opplevelsen i Norge, blant de stillingene som skal fylles er en der ansvaret for Power Swap Stasjonene skal ligge.

Selv om bilene lar seg lade gjennom kabel er bytte-tjenesten obligatorisk abonnement for nybilkundene i Kina, og koster 980 renminbi/mnd (ca. 1000 kroner)

Systemet fungerer åpenbart. Det er foretatt 800.000 batteriskift til nå, og i øyeblikket sier hjemmesiden deres at det er 143 byttestasjoner i 64 byer i Kina.

Du vil kanskje også vite litt om de bilene du ikke behøver kjøpe selv om du har tatt del i opplevelsene i Nio Forum, eller nytt en edel årgang i Nio Bar (Since 2020).

Det har vært to modeller på prislisten. SUV-en ES6 har en pris tilsvarende 42.500 euro, mens softback-versjonen, svært Tesla-lik, EC 6 koster 2.000 euro mer.

Og så, på selve Nio-dagen i januar, lanserte de den større SUV-en ET7 til 57.000 euro. Her snakker vi inntil 150 kWt og svært begrenset behov for Power-stasjoner: 1000 km rekkevidde. Den ble det levert 1660 av i januar – den første salgsmåneden.

Bilene er akkurat som Tesla: overlegen ytelse med en oppfatning av at dette er premium og at du tilhører De Utvalgte.

Vil du forresten høre Nio-sangen fra Nio-dagen kan du få den her. Den heter Always Forward with Our Users:

I tillegg har vi ES 8 kun for Kina og superbilen med Nürburgringrekorden – helt i Pininfarina Battista klasse, til 1,2 millioner euro – hvis den i det hele tatt kan leveres.

Det er viktig for meg å presisere at jeg aner ingenting om hvordan Nio skal etablere seg i Norge, bortsett fra at etter halvannet år i spissen for Jaguar Land Rover i Norge og flere tiår i bilbransjen, skal Marius Hayler lede Nio-innsatsen.

Han jobber allerede døgnet rundt, sier han til vårt søsternettsted Bilnytt.no.

Og jeg vet selvfølgelig ikke noe om økonomien bak satsingen. Men selv med et salgsmål på 4.000 biler per år, må det nødvendigvis investeres så mye rundt denne oppstarten (Nio House, byttestasjoner, personale) at avkastning på investert kapital kan komme til å sette ny norsk bunnrekord for denne bransjen – under forutsetning av at det blir noe avkastning i det hele tatt.

Men det er ikke sikkert det er noe krav.

For 2019 hadde Nio en omsetning på 1,1 milliarder dollar og et underskudd på 1,6 milliarder. Men som man kjenner fra Tesla, dette er ikke noe man egentlig måler etter dersom man har en lang nok tidshorisont.

Og oppstart da?

Aner jeg heller ikke – kanskje Q4?

Les også:

Powered by Labrador CMS