-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sportsbil fra MG
Det sier litt om den tiden vi lever i at det er en overraskelse at MG skal bygge sportsbil. Men nå lover de oss en – den skal presenteres 31. mars.
Omtrent samtidig med at den norske importøren presenterte en ny el-stasjonsvogn, MG 5, og den nye SUV-en, Marvel R Electric gikk MG Owners Club bananas over noen bilder som hadde begynt å lekke ut på nettet.
Det er verdens største merkeklubb, stiftet for nesten 50 år siden, og selv om det selvfølgelig er de «ekte» MG-modellene de omfavner varmest, er de ikke mer snobbete enn at de ser at dagens MG er i nær familie med den opprinnelige Nuffield Garage.
Og når SAIC, kineserne som for tiden verner om MG-navnet, kommer med noe som kan minne om gamle dager – kanskje blir det en ny MGB? – er det klart de begynner å hoie. Det får ikke hjelpe om den skal hete Cyberster.
Bildene kom visstnok først via engelske Autocar, men det er ikke tvil om at dette er ekte vare, og fabrikken har selv fortalt at den offisielle avdukingen vil skje om en ukes tid.
De foreløpige teaser-bildene viser at vi snakker om en todørs roadster med et så langt panser at man nesten kunne håpet på en rekkesekser. Et avansert sjåførmiljø er tydelig og en ganske kort, skarpt avsluttet hekk er på plass.
Den likner ikke på noe som har kommet derfra tidligere – det er ikke en gang hentet noen sentimentale trekk fra den siste britiske utgaven, MG TF.
Ikke et ord om tekniske detaljer foreløpig. Vi vet ikke engang om det er en kommende produksjonsbil de gir oss glimt av, eller om det bare er en konseptbil som skal demonstrere SAICs telemetriske talenter og vise hvor langt de er kommet innen selvkjøring.
Men det jeg kan tilføye er at SAICs måte å håndtere design på imponerer. De har et sentralt studio i Shanghai der selskapets globale design-sjef, Shao Jingfeng, residerer.
Studioet i Birmingham ble aldri lagt ned, de har produsert jevnt og trutt, og for to år siden åpnet de et nytt i sentrale London.
Disse to anleggene, SAIC Advanced Birmingham og SAIC Advanced London, sysselsetter rundt 40 designere til sammen, pluss andre fagfolk – ikke minst modellmakere.
Carl Gotham, sjefen for de to engelske studioene, har også dratt i gang en SAIC Challenge for unge designstudenter som dels gir MG muligheter til å hente friske impulser utenfra og dels gir et par utvalgte studenter muligheter til virkelig å vise sine arbeider og jobbe med seriøse mentorer.
Vår egen Trym Abrahamsen har du møtt i BIL tidligere, og på BilNorge har vi blant annet gjengitt deler av hans portfolio. Der finner du for eksempel hans MG Bris, som han vant konkurransen med i 2018.
Han var ganske klar på hva dette hadde betydd for ham:
– Å bli en del av et studio-miljø en hel, lang sommer, sammen med proffe folk som virkelig fulgte meg opp, har gjort at nivået mitt har hevet seg betraktelig. Og selvfølgelig har det vært kult å jobbe med andre teknologier, som VR, i designprosessen, og å forstå hvilke kunnskaper og evner som er nødvendig for morgendagens designere.
– Å vinne denne konkurransen åpnet virkelig mange dører for meg. Du får kontakt med mange folk fra industrien, og du får tilgang til verktøy som hjelper deg videre på din bildesign-karriere.
– Toppen av kransekaken var selvfølgelig å få komme til studioet i Shanghai og se Alias-modellen min bli utviklet til en virkelig modell. Det er noe jeg ikke tror man opplever i andre konkurranser.
– Som student er jeg virkelig glad for at jeg fikk denne anledningen til å ta de første skritt inn i den proffe virkeligheten, fortalte han blant annet.
Det jeg er spent på nå er om jeg kommer til å se noe av Tryms Bris når MG presenterer hele sin Cyberster den 31. mars.