Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak
Ford Ranger Wildtrak

Tøff hele tiden

Som arbeidshest er Ford Ranger Wildtrak kraftfull. Som privatbil er du konge på veien bak rattet.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020.

Det er noe spesielt med biler som leveres med stigtrinn for å komme inn i dem. Brukt i bygg- og anleggsbransjen som de fleste pickuptrucker ruller, tenker neppe brukerne særlig mye over det når firehjulsdrift og diffsperreknappen kobles inn for å trekke den to tonn tunge tilhengeren fram dit den skal.

Men som privatbil stiller saken seg annerledes. Framkommelighet og stor laste- og trekkevne betyr fortsatt mye, men like viktig er opplevelsen av å virkelig være konge på veien, nesten i klasse med dem som kjører tungbil.

Ford Ranger er typisk en slik bil som siden lanseringen har vært blant klassebestselgerne, som i 2019 bare var noen få biler bak legendariske og udødelige Toyota Hilux, men som når dette skrives også har lagt Hilux bak seg.

Forklaringen kan være at Ranger, som vi her har kjørt i svært godt utstyrte Wildtrak, både har mer personbilpreg og mer motorkraft enn Hilux, og mange vil også mene den ser langt tøffere ut.

Å kjøre Wildtrak er ikke på noen måte som å sette seg inn i en lavbygd personbil med luftfjæring. Nei, her er alt så robust bygd som det lar seg gjøre innenfor 2,2 tonn egenvekt, som kan laste 900 kilo på planet og trekke 3,5 tonn etter tilhengerkroken, en krok du naturligvis ser i ryggekameraet for å unngå fomling når hengeren skal hukes på.

I grunnen savnet jeg lite fra personbilen inne i Ranger. Her er navi, her er adaptiv cruise, her er filholderhjelp, her er dieseldrevet kupévarmer (koster 15.000 kroner ekstra), her er parkeringshjelp og valg mellom bakhjulsdrift, firehjulsdrift og firehjulsdrift med reduksjonsgir og krabbefart opp til 50 km/t i det tiende giret.

Ja, nettopp – 10 gir. Automatkassen er den samme som Ford bruker i legendariske F150 og i andre biler i USA.

Det henleder umiddelbart tankene til nettopp USA, verdens største pickupmarked hvor Fords F-serie – lansert i 1948 – ikke bare har vært mest kjøpte pickup sammenhengende siden 1977, men også bestselger uansett klasse siden 1981. Ford F-serie er historisk sett også verdens nest mest solgte bilmodell etter Toyota Corolla!

Og det er litt nedskalert amerikansk over Ranger Wildtrak. Men rent fysisk er det kun girkassen den har felles med F-serien. Bilen bygges nå i Sør-Afrika som hukes av som et av de tre største pickup-markedene i verden etter nevnte USA og Thailand. Ranger ble tidligere sambygd i Thailand med Mazda B-50.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS