Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Foto: Øystein Byberg
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto
Volkswagen ID.3
Fabrikkfoto

Volkswagens 3. ikon

Alle de som har bestilt Volkswagens nye "ikon" ID.3 uprøvd, kan bare glede seg.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.

Det var litt høytidsstemning da Volkswagens tredje største nyhet (etter Bobla og Golf) ID.3 ble avduket på Frankfurt-utstillingen i fjor høst. Det var vel så mye pomp og prakt da selveste forbundskansler Angela Merkel offisielt åpnet produksjonen av bilen på fabrikken i Zwickau i november 2019. Ansatte vi møtte under åpningen, var tydelige stolte over både bilen og fabrikken.

Det viktigste spørsmålet har vi imidlertid ikke fått svar på, før nå: «Hvordan er ID.3 å kjøre?» Vel, Volkswagen er ikke kjent for de aller største overraskelsene, men noen aha-opplevelser får man bak rattet.

Du setter deg inn i, for ikke å si opp, for du sitter høyere enn i for eksempel en Golf.

SKJERMENE
Mens dashbord-oppsettet og logikken har vært relativt uendret i Volkswagen-konsernets biler i en årrekke, er det et helt nytt tankesett som gjelder nå. Som i de fleste biler har du en midtplassert skjerm hvor du styrer det meste. Rett foran rattet har du en liten skjerm som kan skreddersys, men som i hovedsak viser hastighet, navigasjon, batterikapasitet osv. Mye styres fra rattet.

Noen startknapp finnes ikke. I stedet vipper du girbryteren, som befinner seg øverst på dashbordet, skjult av rattet, i Drive og kjører av gårde.

SÅ STILLE
Første aha-opplevelse får du når du ruller av gårde. Lydløst! Det vil si, i hastigheter under 30 km/t hører fotgjengere en viss kunstig lyd fra bilen, noe som nå er lovpålagt i mange land. Inne er det tyst.

Det er i og for seg ikke uvanlig at en elbil går stille. Det overraskende er hvor stille bilen går i 80 km/t, i 100 km/t og faktisk helt opp mot toppfarten på 160 km/t, som vi var oppe i i en av frifart-sonene på motorveiene rundt Wolfsburg. I de høyeste hastighetene hører du bare litt vindstøy, men ingenting sjenerende.

Volkswagen har brukt mye tid på å få ned støynivået i bilen. Blant annet er dekk fra tre produsenter, som gir ekstra lavt støynivå, tilgjengelig på ID.3.

Det er gjerne sånn at når motoren blir lydløs, merker man annen støy mye bedre. Over 60 km/t er det som regel dekkstøy som blir fremtredende. Har du kjørt en Tesla, vet du hva vi snakker om.

Det er mulig vi blir litt «lurt av» tysk asfalt, som er betydelig mer finkornet enn den norske, men støy er tilnærmet fraværende i ID.
HELLO ID!
«I ID.3 kan du nyte favorittmusikken», var budskapet fra en av Volkswagens representanter. Helt riktig. ID.3 kan være fristedet for musikkelskere. Vi ba bilen (Hello, ID!) spille litt rock, og jaggu ble «Radio BOB» satt på.

Det er i og for seg ikke noe nytt at du kan fortelle bilen hva du vil den skal gjøre. Det ender som regel opp med misforståelser og «krangler» med «dama i dashbordet». Det oppstod en uenighet i ID.3 også, men systemene har blitt bedre.

Foreløpig oppleves stemmestyringen mest som en gimmick, men i enkelte situasjoner kan det ha noe for seg, ikke minst når du er fersk sjåfør i bilen og ikke har satt deg inn i alle funksjoner.
SELVKJØRENDE
Den andre aha-opplevelsen, etter lydnivå, fikk vi da vi testet ut den adaptive cruisekontrollen og de mer eller mindre selvkjørende egenskapene. Her ligger ID.3 langt fremme.

Data fra navigasjonen kobles sammen med skiltgjenkjenning, heller ikke det noe nytt i seg selv, bare en opplevelse av det funker så til de grader bra. Når dette igjen fintunes i forhold til assistansesystemer som «lane assist», blir det veldig bra.

Lar du automatikken ta hånd om kjøringen, følger bilen fartsgrensene. I Tyskland går gjerne fartsgrensene fra 100 km/t rett ned til 50 km/t. Da begynner bilen å sakke ned i god tid før fartsgrensen senkes, slik at den er nede i 50 km/t når du er ved skiltet. Det kan muligens kreve litt tålmodighet for bilen som ligger bak …

IKONISK
Designmessig er ID.3 noe helt nytt. Volkswagen kaller den et nytt ikon. Mens Golf har vært en endeløs rekke av relativt forsiktig evolusjon, er det revolusjon på gang nå. Enn så lenge skal de to kompakte Volkswagen-modellene leve side ved side i flere år, mens e-Golfen, som har vært så populær her hjemme, forsvinner snart ut til fordel for ID3.

Den nye MEB-plattformen, som hele ID-familien og en rekke andre modeller fra konsernet skal bygges på, gir nye muligheter. Korte overheng, store hjul og en helt ny designretning starter en ny tidsregning. Fronten, med lukket grill og lykter som minner om øyne, skal gi bilen et vennlig uttrykk.

20 TOMMER
De store hjulene løfter designopplevelsen. Testbilene vi kjørte stod på 20-tommere. I 2020 er det ingen sensasjon. De store hjulene bidrar nok til at bilen blir stivere enn den kunne har vært. Det merket vi ikke minst på dårlig asfalt.

Det blir interessant å oppleve hvordan ID.3 vil fungere på svingete norske småveier. I Tyskland var det langt mellom de mest utfordrende svingkombinasjonene. Utgangspunktet er det beste. Batteripakken gir et lavt tyngdepunkt.
Takket være bakhjulsdrift slipper du «torque steer», som forhjulsdrevne varianter med mye krefter kan være beheftet med. Vektfordelingen er tilnærmet 50/50, som gir utmerkede kjøreegenskaper.

ID.3 leveres fra start med to ulike batteripakker på henholdsvis 58 kWt (Pro) og 77 kWt (Pro S). Rekkevidden på disse er i teorien på inntil 420 og 550 km. Det er den minste av disse pakkene som er ventet å bli bestselgeren. Det er også denne 1st Edition, som er bilene som leveres ut først, bygger på.
Første modell ut er dessuten en Power-utgave, som har høyest effekt og raskest ytelse. 0-100 km/t går unna på 7,3 sekunder. En mindre pakke som skal gi 330 km rekkevidde, kommer senere.

NORSKE SKUFFELSER
Hva så med skuffelsene? Det har lenge vært kjent at ID.3 verken kan ha taklast eller tilhenger. Det er nok den største «norske» innvendingen og det som diskvalifiserer den for mange. Mange ville nok også ønsket firehjulstrekk. Den gode nyheten er at alt dette kommer på den litt større ID.4 som bygger på samme plattform.
MILEPÆL
Det blir litt svulstig å snakke om et nytt ikon, men ID.3 gir milepæl-fornemmelsene vi svært sjelden opplever når vi kjører en ny bilmodell.

VI SYNES
Alt i alt gir Volkswagen ID.3 er pakke som bør appellere til mange nordmenn, med nytt design, god plass, gode kjøreegenskaper og et svært lavt støynivå.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS