IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano
IED Suzuki Misano

Ingen Genève? Slipp studentene til likevel.

På hver Genève-utstilling i mange, mange år har IED, designskole i Torino, vist hva studentene deres har gjort det siste året. I år hadde de heller ingen utstilling å vise det frem på. Men spennende design gjorde de.

Publisert Sist oppdatert

Poenget med Genève-stuntet er at det er en slags prestisje-prestasjon for studentene.

Skolen har en intern konkurranse, ofte i samarbeid med en eller annen bilprodusent. De beste ideene blir så samlet, og det hele blir bygget. Helt profesjonelt, som om det hadde vært en statisk konseptmodell fra en av de store bilprodusentene, og i skala 1:1.

Det er ikke ofte de håpefulle får oppleve slikt så lenge de er studenter.

I år var det Suzuki som stilte seg bak prosjektet, og det er helt opplagt at Kimihiko Nakada, designsjefen, har styrt studentene i retning av å kombinere motorsykkel og bil.

Sporvidden alene, 150 cm, forteller at her legges det vekt på smalt. Og i to-seteren har de plassert passasjeren bak føreren. Og føreren har ikke noe ratt, men noe som ligger meget tettere opp mot styret på en sykkel.

Navnet på bilen, Misano, tyder også på at her er det sykler det er tenkt på. Misano er en racerbane syklene til Suzuki kjenner godt, men hvor bilene deres aldri har hatt noe å gjøre.

Jeg syns vel egentlig det er godt gjort at de har klart å sette sammen noe så homogent når det oppgis navn på 25 studenter som alle, på en eller annen måte, har satt signaturen sin på denne.

Det jeg også likte er at dette er en skikkelig barchetta, men de har droppet det potente panseret. Dette er en av de mest cab-forward speedsterne jeg kan huske. Jeg går selvfølgelig ut fra at den er tenkt batterielektrisk, og i så fall er det en veldig logisk layout.

At føreren er plassert litt til siden for senter betyr vel også at du både har god plass til batterier, og til bagasje, ved siden av ham.

Det spekuleres selvfølgelig ikke noe om prestasjoner for dette fantasiproduktet, men det har i hvert fall noen mål:

400 x 175 x 100 cm på 260 cm akselavstand.

Det er firmaer som EDAG Italia, Torino Crea, Freeland.car og Raitec som har hjulpet med den store modellen – akkurat dem du ville gått til hvis du var sjef for en av de store bilfabrikkene og ville ta frem en konseptbil med høy kvalitet.

Pirelli og OZ har bidratt til rullingen, og om den ikke kunne vises frem i Genève, så skal den få noen uker i Bilmuseet i Torino til sommeren.

Her er noen eksempler på skolens tidligere arbeider:

Powered by Labrador CMS