-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Toppen av S-Klassen
Nå starter salget av Mercedes-Maybach S-Klasse i Tyskland. Her et det baksetet som virkelig gjelder.
Mercedes-Benz S-Klasse leveres i to lengder hvorav den korte måler 517 centimeter og den lange strekker seg 529 cm.
Holder ikke det, må du henvende deg til Mercedes-Maybach som kan gi deg 18 cm ekstra akselavstand som i sin helhet kommer baksetepassasjerene til gode.
Men det er ikke bare lengden som skiller Maybach-utgavene fra de ordinære S-Klasseutgavene – her er det luksus og komfort som skal matche det du finner på de mest luksuriøse modellene fra typiske rivaler som Bentley og Rolls-Royce.
Bilen leveres med to separate Executive seter bak samt en sjåførpakke som standard.
Mercedes-Maybach S-Klasse tilbys i to versjoner, S 580 4Matic har en 4-liters V8 mens toppmodellen S 680 4Matic har en klassisk V12 på seks liter under panseret. Slike finner du ikke mange av i dagens moderne biler.
Maks effekt er 503 hestekrefter i S 580 mens V12-utgaven har 612 hester. Det maksimale dreiemomentet er på henholdsvis 700 og 900 Newtonmeter.
Når du skal komme deg unna paparazziene på raske tohjulinger er det kjekt å vite at du er oppe i hundre på 4,8 sekunder med V8 og 4,5 om du går for toppversjonen.
Forbruk og utslipp er noe du overlater til andre å bekymre seg over, men at man skal klare seg med en drøy liter på mila i S 580 er nok takket være det milde hybridsystemet som gir en ekstra boost.
Det avanserte lydanlegget fra Burmeister gir ikke bare følelsen av å befinne seg i en konsertsal – det sørger også for aktivt å filtrere bort uønsket dekk- og vindstøy med teknologi du kjenner fra hodetelefoner som er ideelle når du flyr.
Mot et pristillegg tilsvarende en bil i kompaktklassen leverer Maybach gjerne din limousine i tofarget lakk. Bakdørene kan åpnes helautomatisk ved at du veiver i lufta (gesture control), men sensorer i MBUX sørger for å sjekke at banen er fri før de åpnes.
Utstyrslisten inneholder alt du kan ønske deg at komfort og avansert sikkerhetsutstyr, selvsagt inkludert de sølvdekorerte champagneglassene som trengs for den optimale reisekomforten.
Samtidig med Maybach-versjonen lanseres også Mercedes-Benz S 580 4Matic i begge lengder.
Mercedes-Maybach | Mercedes-Benz | |||
S 580 4MATIC | S 680 4MATIC | S 580 | ||
Motor type | V8 | V12 | V8 | |
Slagvolum | cc | 3982 | 5980 | 3982 |
Effekt | kW/hk | 370/503 | 450/612 | 370/503 |
ved | o/min. | 5500 | 5250-5500 | 5500 |
El. effekt (Boost) | kW/hp | 15/20 | - | 15/20 |
Maks Dreiemoment | Nm | 700 | 900 | 700 |
ved | o/min. | 2000-4500 | 2000-4000 | 2000-4000 |
El. moment (Boost) | Nm | 200 | - | 200 |
Aks. 0-100 km/t | s | 4.8 | 4.5 | 4.4 |
Toppfart | km/h | 250 | 250 | 250 |
Pris fra i Tyskland | euro | 164.565 | 217.323 | 126,366 |
Snittforbruk WLTP | l/100 km | 11.7-10.4 | 14.4-13.4 | 11.3-9.9 |
CO2 WLTP | g/km | 267-236 | 326-304 | 256-226 |