-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Porsche utfordrer Lambo
Porsche er i ferd med å legge siste hånd på utviklingen av en ny toppmodell i Cayenne-familien. Her er det veiegenskapene som perfeksjoneres, og konsernfetter Lamborghini Urus skal utfordres.
Snart kommer en ansiktsløftet Cayenne på markedet, og i den forbindelsen vil Porsche lansere en ny toppmodell for dem som foretrekker biler uten stikkontakt. De har jo allerede sin Cayenne Turbo S E-Hybrid med hele 680 hestekrefter,
Den doble verdensmesteren i rally og Porsche-ambassadør, Walter Röhrl, fikk nylig teste en lett kamuflert bil på Hockenheim og sier seg selvsagt imponert over hva Porsche har fått ut av den godt over to tonn tunge Coupé-SUV-en. Hva annet kunne vi forvente fra en Porsche-ambassadør?
Helt siden introduksjonen av første generasjon i 2002 har Cayenne stått for noe helt spesielt, den er så sportslig som du forventer at en Porsche skal være samtidig som den har SUV-ens praktiske egenskaper.
Toppmodellen den gang var Cayenne Turbo med V8 motor på 521 hestekrefter, og i 2007 fulgte Cayenne GTS med et chassis spesialtunet for sportslig kjøring.
– Dette var off-roadere som kunne kjøres som sportsbiler, og en virkelig sensasjon den gangen, minnes Röhrl.
Siden da har konkurransen hardnet til etter hvert som «alle» sport- og luksusbilprodusenter har lansert sine utfordrere i segmentet, og nå skrur Porsche til for å beholde sin ledende posisjon i segmentet.
Målet for den nye toppmodellen er å perfeksjonere egenskapene på vei til det ytterste, uten å glemme komfort og praktiske egenskaper som trengs i hverdagen.
Nykommeren er basert på den eksisterende Cayenne Turbo Coupé men perfeksjonert for mest mulig sportslige egenskaper.
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men AutoCar avslører at Porsche henter ut hele 640 hestekrefter og maks dreiemoment på 850 Newtonmeter fra den 4,0-liters V8 twin turbo-motoren.
Det er hele 90 hester og 80 Newtonmeter mer enn dagens Cayenne Turbo. Nå har riktignok Turbo S E-Hybrid 680 hk / 900 Nm, men den skal dra på en tung batteripakke som nykommeren klarer seg uten.
Dessuten skal det være spart vekt der det er mulig, som ved å benytte et tak i karbonfiber og eksosanlegg i titan, noe som selvsagt også bidrar til et spesielt sportslig lydbilde. Vi kjenner ikke vekten, men ifølge AutoCar er den under 2200 kg (den ladbare veier 2535 kg).
– Bilen er utrolig stabil, selv i raske kurver, og styringen er ekstremt presis. Mer enn noensinne har jeg mer følelsen av å sitte i en kompakt sportsbil enn i en stor SUV, konkluderer Walter Röhrl.