Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea
Automobili Estrema Fulminea

2000 hester og faststoff

Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.

Publisert Sist oppdatert

Navnet på selskapet som står bak denne nye er ganske passende: Automobili Estrema.

De skal gjøre ekstremt på italiensk lover de. Det betyr blant annet 1,5 mW, 2040 hestekrefter, og null til 200 miles (det vil si 320 km/t) på under 10 sekunder.

Andre detaljer fra drømmen: batteripakke på 100 kWt og derfor en rekkevidde på hele 520 km!

De navngir samarbeidspartnere også. De kaller batteripakken en hybrid som skal bestå av faststoff-batterier og superkondensatorer fra Avesta Battery Energy Engineering – et belgisk selskap.

Komponentene derfra skal samles av en annen batterispesialist: IMECAR Elektronik med base i Tyrkia og som allerede har kommet langt på batterier til fly.

En av batteripakkene, som er langt fra identiske, skal plasseres ved forakselen og sørge for mat dit. Mens den største legges mellom kabinen og bakakselen – sentral-batteri i stedet for sentralmotor?

Det blir en motor på hvert hjul.

Det snakkes om ekstrem energi-tetthet på 450 Wt/kg (eller 1.200 Wt/liter). Det gir en batterivekt for denne bilen på 300 kg, og gjør at Fulminea kommer til å veie ca. 1.500 kg.

Fulminea er her ment å bety lynrask – emblemet er et lyn i italienske farger – samtidig som man har Fulmen-navnet bygget inn der. (Så vidt jeg vet har det aldri vært noen hr. Fulmen som har hatt så tett forbindelse med strøm at Fulmen-navnet er hentet fra han).

Roberto Olivo gikk ut av Politecnico di Torino i 1979 og har siden beveget seg i det mangfoldige teknologi-miljøet i Torino&Omegn.

Automobili Estrema flyttet han imidlertid ned til Modena-området da han stiftet det i november i fjor.

Han forteller at bilen er på markedet andre halvår 2023.

Som alle andre eksklusiviteter skal også denne bygges i et begrenset antall. 61 eksemplarer sier han – men ikke noe om hvorfor et så underlig primtall.

Powered by Labrador CMS