Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

Lexus NX 450h+

v

Lexus NX 450h+

Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar

Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.

Publisert Sist oppdatert

Å dele plattform og teknologi sparer ikke bare penger for produsenten, men også viktig utviklingstid. Så når Lexus mot slutten av året – og til glede for norske bilkjøpere – gjør kompakt-SUV-en NX ladbar, har den naturligvis Toyotas ladesuksessfulle Rav4 i bunnen. Det betyr 306 hk og inkluderer elektrisk firehjulsdrift på bakakselen.

Øker sterkt
Lexus har nær tredoblet salget så langt i år sammenliknet med samme periode i fjor (til 718 per 6/6-21 ifølge OFV) og forklaringen ligger i dagen: elektriske og prisnedsatte UX utgjør sju av ti solgte Lexus. At NX i sitt sjuende år også er opp 44 prosent til 130 enheter, betyr mindre i denne sammenheng.

Men med ny modell kan det bli alvorlig fart i NX-salget. Og NX kan bli Lexus' mest valgte modell. Samtidig droppes den hybride varianten i Norge, Lexus NX blir heretter kun ladehybrid med de fordelene det gir i det norske avgiftsregimet, med mindre en ny regjering til høsten gjør ladehybridene mindre fordelaktig.

Luksusvarianten av Rav4
Litt forenklet sagt framstår Lexus NX som luksusvarianten av Toyota Rav4. Plattformen, GA-K (Global Architecture), er den samme, hvilket betyr identisk teknikk med lik akselavstand selv om de ytre målene avviker litt. Alt synlig vil alltid være forskjellig, og innvendig skal det godt gjøres å spore noe fra Toyota, knapt nok i brytere og hendler. Sånn sett bryter designspråket til Lexus fullstendig med Toyota.

306 hk og rask
306 hk gjør NX rask med 0-100 km/t på rundt 6 sekunder. I elektrisk modus kan bilen kjøre med fart opp til 135 km/t, og elektrisk rekkevidde oppgis så langt til 63 km. Dette er 12 km kortere enn Rav4, men så veier også NX litt mer enn Toyota-halvbroren uten at Lexus av den grunn har oppgitt eksakt vekt.

Derimot sier Lexus at større batteri ikke skal gå utover bagasjerommet, som vil være identisk på hybriden og ladehybriden. Ladehybriden får også en 21 liters ekstra rom under bagasjeromsgulvet til oppbevaring av ladekablene. Bensintankvolumet på 55 liter endres heller ikke.

Hybridforbedring
Nettopp den effektive hybridteknologien som Toyota har finpusset på siden lanseringen av første Prius i1997, har gjort Rav4 til rekkeviddevinner i forhold til batteriets størrelse. Dette videreføres i NX 450h+.

Finish, materialvalg og komfort står høyt oppe på Lexus' skryteliste. Men nye NX skal samtidig være vesentlig mer sportslig enn utgående modell, ikke minst fordi firehjulsdriften nå alltid vil være innkoblet for å forbedre kjøreopplevelsen og ikke bare framkommeligheten.

14 tommers skjerm
Lexus oppgraderer også infotainment-teknologien og gjør den mer brukervennlig. Standardstørrelse på dashbordskjermen vil i ny NX være 9,8 tommer, som øker til 14 tommer på toppmodellen. Bedre teknologi reduserer smartladingen av telefonen med 50 prosent.

Appstyring gjør det mulig å forhåndsvarme bilen.

Bilens ambientebelysning kan nå varieres i 64 fargesjatteringer, men det er ikke spesielt nytt i premiumklassen.

Lexus mener å ha forbedret antikollisjonssystemet slik at det oppdager og unngår 36 prosent flere ulykkesscenarier enn tidligere.

Knapp erstatter dørhåndtak
Nytt for Lexus er at de gjør som Fiat på 500-modellen og erstatter den mekaniske døråpneren inne i bilen med en elektrisk trykknapp.

At elektrisk åpning og lukking av bakluken skjer på bare fire sekunder, betyr muligens noe i kampen om å være først og best, men sannsynligvis forblir kundebehandlingen Lexus' største fortrinn som årsak til at merket jevnlig vinner kundetilfredshetsundersøkelser verden rundt.

Ikke for Norge
Selv om importøren heretter kun vil ta ladehybriden av NX til Norge, bygges bilen naturligvis med andre drivlinjer også:

  • NX 350h får nå 242 hk, som er 22 prosent mer kraft enn i forgjengeren. Akselerasjonen til 100 km/t forbedres med 15 prosent og reduseres til 7,7 sekunder samtidig som CO2-utslippet går ned med 10 prosent.
  • Til det russiske og øst-europeiske markedet lanseres NX med 2,4 liters turbomotor som yter 279 hk (NX 350).
  • En ny 2,5-liters enhet med 199 hestekrefter (NX250) får permanent firehjulsdrift og åtte-trinns automatisk girkasse.
  • Dieselmotor er ikke noe tema i Lexus.
Lexus NX 450h+
Motor: 2487 ccm, R4, bensin
Effekt/moment: 185 hk - 221 Nm
Elmotor 1: 182 hk - 202 Nm
Elmotor 2: 54 hk - 121 Nm
Samlet effekt: 306 hk - 450 Nm
Drivlinje: 1A (CVT), firehjulsdrift
0-100 km/t: ca 6 sek
Toppfart: Ikke oppgitt
Batteri: 18,1 kWt
El-rekkevidde: 63 km (foreløpig)
CO2/NOx: Mindre enn 40 g/km
Mål LxBxH: 466/187/164 cm
Akselavstand: 269 cm
Bakkeklaring: Ikke kjent
Bagasjerom: Ikke kjent
Egenvekt: Ikke kjent
Tilhengervekt: Ikke kjent
Pris fra: Ikke klar
Miljøklasse: B
Kilde: Produsent/OFV
Powered by Labrador CMS