Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano

Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano

Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano

Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano

Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano

Ferrari flagship store

Ferrari flagship store

Ferrari flagship store

Ferrari flagship store

Ferrari flagship store

Ferrari flagship store

Ristorante Cavallino

Ristorante Cavallino

Ristorante Cavallino

Ristorante Cavallino

Ristorante Cavallino

Ristorante Cavallino

Ristorante Cavallino

Ristorante Cavallino

Ny Ferrari med klassiske kvaliteter

Et utseende man bare blir stående og gape ved og en lett liten V6-motor der bak – det minner om Dino i 1966. Men dette er Ferrari i 2021!

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke tvil om at denne nye 296 GTB innleder en ny epoke hos Ferrari.

Egentlig er det ikke tvil om at det er hele juni 2021 som er innledningen på den nye epoken.

Tidlig i månedene fikk selskapet ny administrerende direktør. Benedetto Vigna har ikke en dråpe bensin i årene sine – han kommer som høykvalifisert elektronikk-ekspert fra STMicroelectronics – en bedrift med like høy omsetning som Ferrari.

I midten av juni stengte Ferrari ned det ene samlebåndet og gjorde det om til en motehusriktig catwalk med en ren Ferrari-kolleksjon designet av den tidligere Armani-designeren Rocco Iannone.

Samtidig gjenåpnet Michelin-rosett-kokken Massimo Bottura Cavallino-restauranten – rett vis a vis hovedporten til Ferrari-anlegget.

Klare signaler på at nå skal Ferrari virkelig inn på luksusmarkedet, og ikke bare selge en og annen caps som rene accessoirer, eller presentere Maranello som en hvilken som helst annen italiensk turistfelle. Nå gjør de luksus på like stort alvor som andre store merkevarer.

At de i motsetning til Gucci og Prada også lager biler begynner egentlig bare å bli en tilfeldighet.

Men en spennende tilfeldighet som vi ser i dag.

296 GTB har vært omtalt og etterlengtet lenge. I mer enn syv år har vi snakket om den nye Dino, og hvor mange spionbilder av slike modeller på landeveiene utenfor Maranello som har vært vist, har jeg ikke tall på.

Det er lenge siden den gamle sjefen, Sergio Marchionne, fortalte Daily Telegraph at «det er ikke snakk om når, men om. Vi vet at Dino er en ressurs vi ikke har brukt – det er derfor vi må få den riktig med en gang»

Og den tidligere utviklingssjefen Amedeo Felisa snakket ganske åpent om ‘den nye lille’ allerede i 2014 da jeg var på Fiorano for å kjøre Ferraris 458 Speciale.

Men nå er den her – på bilder i hvert fall.

Og det vi ser er en klassisk Ferrari-kropp med smarte trekk fra den vakreste konkurransebilen noen gang, 250 LM, og med all den teknologien du vil forvente i år eller i 2025 – pluss massevis av krefter.

Motormessig er vi i Dino-land. En V6, riktignok på tre liter, som er mindre og lettere enn V8-motoren og som derved tillater en litt krympet akselavstand og en kompensasjon for den ekstra vekten av batterier og elektriske drivmidler.

Du hadde ikke behøvd lese deg til at dette er en hybrid, du hadde sett det på Mannetinoen på rattet. Der kan du nå også velge eDrive, Hybrid, Performance og Qualify.

Denne siste går nok ut over den elektriske rekkevidden.

Interiøret ligger ellers tett opp til Ferrari.2021. Den samme menneske-maskin-interfacen som i Roma, men plassert i et litt mer radikalt miljø. En Ferrarista vil kjenne seg igjen.

Han vil kjenne igjen eksteriøret også. Ingen andre enn Ferrari kunne klart denne blandingen av harmoni og muskler. Gjennomfør helt til den typiske Kamm-hekken, hentet fra gamle Le Mans biler.

Men denne har også aktiv aero – først og fremst for å skape marktrykk – ikke for å bedre strømlinjene. Erfaringen er hentet fra LaFerrari og serverer deg blant annet en hekkspoiler som gir deg 360 ekstra kilogram der bak i 250 km/t.

Chassiset får ikke mange ord i den første presentasjonen, bortsett fra at det åpenbart har skjedd ting med ABS-bremsene. 200-0 stoppdistansen er minsket med nesten 9 prosent. Dessuten står det at den nye modellen er utviklet for å gi føreren maksimal innlevelse med bilen.

Turboer som spinner med 180.000 omdreininger høres for eksempel ut som at gasspedal-forsinkelse er noe du heretter skal lære om i historietimene.

Du får selvfølgelig med deg alle de kjente støttesystemene. Chassis Dynamic Sensor som føler bilens hastighetsforandring i tre akser, Side Slip Control, en elektronisk diff og en ny form for styrefølsomhet som, sies det, gir deg et helt klart bilde av hvor du og bilen er akkurat nå i forhold til det som er mulig før Noe Skjer.

Det er i maskinrommet man virkelig finner nyhetene. 120 graders V6-motoren har god plass til turboer nede i V’en. Den sikrer lavt tyngdepunkt, og lav vekt gjør at bilen ikke veier mer enn 1470 kg på tross av et ekstra el-opplegg.

Fra den delen av drivlinjen kommer det 654 hestekrefter med rødlinje på 8500 – akkurat som i 812 Superfast. De leveres via Ferraris egen girkasse – og ta en titt på interiøret igjen, det ser ut som designerne har lekt seg med å legge inn noe som ser ut som den klassiske åpne H-girskift kulissen.

Men i tillegg har vi altså et 7,45 kWt batteri og en elmotor som sitter i drivlinjen, men med en clutch slik at den også kan brukes alene i inntil 25 kilometer eller i mer enn 120 km/t.

Den byr på 165 hestekrefter som også kan engasjeres i tillegg til bensinhestene slik at vi har til sammen godt over 800 hk.

Det hele avlevert der bak – her er det ikke noen drivkrefter som skal ødelegge styringen.

Den nye modellen kommer i stedet for F8 Tributo der den siste kommer til å forlate fabrikken en gang neste år. De første av denne nye vil bli levert ut i løpet av første kvartal neste år til 269.000 euro.

Men er ikke den vanlige GTB nok kan du også få den i Assetto Fiorano utgave.

Utenpå syns det med et lakkdesign som er hentet rett fra 250 LM. Mer skjult er Multimatic-demperne, spesielt egnet for en dag på banen, en spoiler foran som øker marktrykket der, lettvekts-materialer som gjør den 15 kilo lettere (alle monner drar) og Michelin Cup 2R dekk.

Der blir prisen 302.000 euro.

Uansett hvilken versjon du går for – jeg lover: her blir det kø.

Powered by Labrador CMS