BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW M240i
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
BMW 2-serie Coupé 2022

BMW 2-serie Coupé 2022

BMW 2-serie Coupé 2022

BMW 2-serie Coupé 2022

BMW 2-serie Coupé 2022

BMW 2-serie Coupé 2022

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

BMW M240i xDrive

Ny BMW 2-serie Coupé

BMW M2 sørget for en solid oppblomstring av M-salget i Norge for fem år siden. På Goodwood viser BMW arvtageren til den sportslige kompaktmodellen.

Publisert Sist oppdatert

Kompakte kjøreglade biler med to dører har vært en del av kjernen til BMW i et halvt århundre. Mange har gode minner om 02-modellene fra 60- og 70-tallet som det fremdeles fins mange av i entusiastmiljøene.

Nå lanseres en ny 2-serie Coupé som skal ta over dette hegemoniet. Nykommeren debuterer på Goodwood Festival of Speed i England denne uken.

Første gang BMW 2-serie Coupé ble lansert i 2014. Året etter kom M2, en modell som siden har blitt hyllet som en av de mest kjøreglade BMW-ene i nyere tid.

Mer i vente
Nå er tiden inne for en helt ny generasjon 2-serie Coupé, og det er varianten BMW definerer som «den foreløpige toppmodellen» BMW M240i xDrive som først tilbys kjøreglade nordmenn. Altså, vi kan regne med at det kommer en enda sintere modell i fremtiden.

Bilen kjennetegnes av en markant front med tydelige skrå linjer i frontspoileren, triangulære luftinntak under særegne lykter, samt en avlang nyregrill under panseret.

Sett fra siden er både de kileformede linjene i karosseriet og den klassiske coupé-silhuetten fremtredende. Bakpartiet preges av de spesielle lyktene med full LED, det markante bagasjelokket med innebygget spoiler og de to trapesformede eksosstussene.

Designet for kjøreglede
Sammenlignet med forrige generasjon, er nye BMW M240i xDrive lengre, bredere og lavere. Bilen måler 4548 mm i lengden, 1838 mm i bredden og 1404 mm i høyden og har en akselavstand på 2741 mm.

Det innebærer at akselavstanden er økt med 51 mm og sporvidden foran og bak med henholdsvis 54 mm og 31 mm.

Sammen med den økte negative camberen på forhjulene, vektbalanse tett på 50:50 mellom akslene, et ekstremt vridningsstivt karosseri, samt et chassis bygget for dynamikk og svinger, er helt nye BMW M240i xDrive bygget på en klassisk BMW-oppskrift.

Rekkesekser
Hjertet i helt nye BMW M240i xDrive har også sin spesielle plass i BMW-historien; med seks sylindre i rekke. Motoren på tre liter byr på 374 hk og har et dreiemoment på 500 Nm i området 1900 til 5000 omdreininger.

Gjennom en 8-trinns automatgirkasse og bakhjulsorientert xDrive firehjulsdrift, plantes kreftene i asfalten for maksimalt grep under alle vei- og føreforhold. 0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Bak rattet kjenner man også igjen design og teknikk fra de større BMW-modellene i 3- og 4-serien. Man sitter lavt i sportssetene, med all betjening innen rekkevidde.

Ny teknologi
Sammenlignet med forrige generasjon byr nye BMW M240i xDrive på teknologi, infotainment, interiørdesign og førerassistansesystemer fra en hylle høyere opp i reolen.

Med trådløse oppdateringer (OTA) og «Functions on demand» kan bilen skreddersys med nye digitale tjenester og løsninger.

Passasjerene i baksetet sitter ifølge BMW godt i de to individuelt tilpassede setene. Siden bilen omtales som en 2+2 regner vi med at komforten avhenger av at passasjerene ikke er spesielt høyreiste.

Setene kan felles ned i 40:20:40-inndeling, mens bagasjerommet har en kapasitet på 390 liter – 20 liter mer enn i forgjengeren.

– I et år hvor mye vil handle om elbilene BMW iX og i4, så trekker vi også kaniner som en ny generasjon kompakt coupé opp av hatten. Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på kjøreglede i alle fasonger og størrelser, men for oss i BMW er også denne delen av historien en del av fremtiden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW 2-serie Coupé får sin premiere på Goodwood 8. juli. Norske forhandlere vil om kort tid åpne for bestilling av BMW M240i xDrive med en startpris på rundt kr 760.000 (eks levering, med dagens avgifter), og de første eksemplarene vil rulle inn på norsk jord i begynnelsen av 2022.

Powered by Labrador CMS