Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype
Ford Rally 1 WRC Prototype

Ford gjør seg klar for nye rallyregler

Ford benytter Goodwood-festivalen til å vise en prototyp på neste års rallybil. De overrasker med å bytte ut Fiesta med Puma.

Publisert Sist oppdatert

Fra 2022 innfører FIA et nytt reglement som pålegger rallybilene i dagens WRC-klasse å bli hybride. Dessuten bytter klassen navn til Rally 1 og kostnadene skal kuttes ved å benytte flere komponenter fra produksjonsbilene.

Den nye rallybilen er utstyrt med neste generasjons hybride drivlinje som sømløst kombinerer kreftene i dagens turboladede 1,6-liters EcoBoost bensinmotor med en 100 kW (136 hk) elektrisk motor og et batteri på 3,9 kWt.

– Samtidig som Ford skal elektrifisere fremtiden, har også denne typen konkurranser vært viktig for utviklingen av innovasjoner som i dag brukes i våre vanlige bilmodeller. Med M-Sport Ford Puma Rally1 vil hybridteknologien stilles på den ultimate prøve og vise at dette er en teknologi som kan levere ytelse og kjøreglede i massevis, sier Global Director i Ford Perfomance, Mark Rushbrook.

I løpet av første halvdel av 2026 skal 100 prosent av Fords personbilbilmodeller i Europa tilbys som helelektriske eller ladbare hybrider. I 2030 forventer de at alle personbiler de skal selge i Europa vil være helelektriske.

Den elektrifiserte Puma Rally1 prototypen, som er utviklet av Fords samarbeidspartner på rally siden 1997, M-Sport, får sin debut i det berømte bakkeløpet i Goodwood fra 8. juli til 10. juli.

Bilens skal rattes av M-Sport Ford WRT-føreren Adrien Fourmaux og testfører Matthew Wilson, sønn av Malcolm Wilson som eier M-Sport. Deretter vil den bli brukt som utviklingsbil før 2022-sesongen.

Tidligere i år annonserte M-Sport Ford en 3-års avtale om å introdusere hybridteknologi helt i toppen av internasjonal rallysport. Den nye ladbare hybriden vil levere ytelse i toppnivå for konkurranser og samtidig kunne kjøres mellom fartsetappene på ren elektrisitet.

Hybridsystemet til Puma Rally1 tar i bruk de samme prinsippene som produksjonsvarianten Puma EcoBoost Hybrid bruker i dag.

Drivlinjen fanger opp energi som vanligvis forsvinner i forbindelse med bremsing og «coasting» og lagrer denne i et batteri som kan brukes til å kjøre mer drivstoffeffektivt eller gi en ekstra boost til ytelsen.

Puma Rally1 kan levere så mye som 100 kW i flere slike «booster» i opptil 3 sekunder når det er behov for det i konkurransen.

FIA WRC Rally1-bilene skal kjøres på fossilfritt drivstoff fra 2022 sesongen. Drivstoffet er en blanding av syntetisk og nedbrytbare elementer og vil være 100 % bærekraftig.

– Den nye æraen for WRC-biler er en av de største teknologiske sprangene innenfor WRC til dags dato. Med introduksjonen av hybridsystemet vil bilene få enda mer ytelse, sier M-Sport-sjef Malcolm Wilson.

– Skiftet til Puma er også veldig spennende. Dette er et navn som allerede har tradisjoner fra rallysporten. Bilen ser helt fantastisk ut, og vi gleder oss til å stille til start i klassikeren Monte Carlo Rally tidlig i 2022, legger han til.

Powered by Labrador CMS