Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Lotus Emira-presentasjon

Jenson Button og Lotus Emira

Jenson Button og Lotus Emira

Jenson Button og Lotus Emira

Jenson Button og Lotus Emira

Jenson Button og Lotus Emira

Jenson Button og Lotus Emira

Jenson Button og Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Lotus Emira

Ny Lotus med AMG-hester

Etter nesten 75 år sier Lotus farvel til forbrenningsmotorer med sin Emira som debuterer i disse dager. Rett i trynet på Porsche Cayman, og med elementer du aldri har sett hos en Lotus før.

Publisert Sist oppdatert

Det er selvfølgelig kinesiske Geely som har gitt Lotus den fornyede selvtilliten som gjør at de nå planlegger å gå fra cirka 1500 biler per år, til 4800 med den nye – og flere dersom etterspørselen krever det.

Geely gikk inn med litt over 50 prosent i Lotus i 2017, og sammen med den andre store aksjonæren, Proton fra Malaysia, har de investert mer enn to milliarder pund i nye produksjonsanlegg og i forskning og utvikling hos dette engelske ikonet.

Det har lenge vært kjent at de er i ferd med å ferdiggjøre sin to millioner pund dyre Evija batterielektriske superbil som skal bygges i bare 130 eksemplarer (det er den 130. modellen i den lange Lotus-historien), men det er Emira som skal representere det klassiske Lotus-begrepet i mange år fremover.

Den skal erstatte 11 år gamle Evora (som i dag koster mer enn 86.000 pund) og skal også fylle hullet etter Elise og Exige.

Forretningsplanen til Lotus forteller derfor om to versjoner. En med den velkjente kompressormatede V6 motoren fra Toyota, og en med en turbo-firer fra Mercedes AMG.

Men i tillegg har Lotus sørget for å bruke stor-skala for å få ned kostnadene, plattformen skal brukes av to andre produsenter – Alpine er en av dem.

Chassiset er basert på den velkjente limte og naglede aluminiums konstruksjonen som ble innført på Elise i 1996 – med masse hjelp fra Norsk Hydro. Nå produseres den i en ny og sterkt automatisert fabrikk som ligger 15 kilometer fra hovedanlegget i Hethel.

Den nye bilen måler 4412 x 1985 x 1225 mm med en akselavstand på 2575 mm – marginalt større enn Evora. Og selv om akselavstanden er den samme, er sporvidden bredere foran og bak.

Se tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button teste Emira :

Den som kommer i salg først, blir høy-spekk versjonen med V6 motoren på 394 hk og enten en automat eller manuell kasse.

AMG motoren – som dukker opp takket være Geelys investeringer i Daimler – vil levere 355 hk og komme sammen med AMGs dobbel-clutch kasse.

Med en vekt på bare 5 kg mer enn Evora, 1405 kg, bør den få prestasjoner på linje med Alpine A110 S eller Porsche 718 Cayman GT4 – det vil si 100 på under 4,5 og langt på nordsiden av 250 km/t.

Lotus har foreløpig ikke sagt noe Emira-ytelsene.

Men de har fortalt at det ikke er snakk om aktivt chassis her, derimot skal bilen leveres i to chassis-versjoner.

Tour er standard mens Sports har en litt stivere setup, og med detaljer som smidde hjul, kraftigere bremser og Michelin Cup 2 dekk med gummiblanding spesielt utviklet for denne bilen.

Standard dekk er Goodyears Eagle F1 Supersport – en forbindelse som går tilbake til tidlige Esprit-dager.

Når det gjelder chassis-detaljer er listen over nye komponenter nesten like lang som den komplette listen over komponenter.

Her er det ikke mye som er hentet fra gamle Evora. Hjelperammer, opphengningsstag, motorfester, den hydrauliske styringen – overalt du ser er det nye biter. Noen av dem kommer sågar fra Evija.

Gavan Kershaw har som tittel Director of Vehicle Attributes. Det betyr at det er han som har ansvar for at en Lotus oppfører seg som en Lotus. Han sier at den nye er benchmarket mot Evora – pluss mer enn nok i tillegg, til at det blir merkbart at dette er en ny bil.

Den ser ut som en ny bil også. En nedskalert McLaren med en helt egen edge.

Russel Carr har designet denne også. Han har tegnet Lotuser siden 1990 og ble sjefdesigner i 2014.

– Vi ville overføre litt av superbil-dramatikken ned i sportsbilklassen, sier han.

– Derved har vi gjort den litt annerledes enn nære konkurrenter. Formen har veldig myke overflater som brytes av skarpe linjer som leker med lys og skygge for å gjøre den atletisk. Og selve førerhuset er senket ned mellom hjulene for å gi inntrykk av en sport-prototype, men uten at det gjør det vanskeligere for deg å komme inn eller ut.

– Dessuten er det hele krympepakket for å få den til å se ut akkurat slik den kjører, sier han.

Innvendig er dette en kompromissløs to-seter. Derfor er det plass til bagasje bak setene og en liten koffert i tillegg. Det er også koppholder (for første gang), dørlommer og andre oppbevaringsrom inni.

Foran føreren er det en skjerm du selv kan konfigurere, og ved siden av en berøringsskjerm med alle de vanlige informasjonene som g-krefter, dekktrykk eller rundetider(!).

Du kan også utstyre det hele med komplett infotainment-pakke eller med en lang rekke assistentsystemer – for eksempel anti-kollisjon eller alarm for kryssende trafikk bak, når du rygger.

Kanskje ikke førstevalget for den dedikerte Lotus-eieren?

V6-sekseren prises til ca. 75000 pund og vil bli levert kundene tidlig i 2022. Fireren kommer senere, prisen vet vi ikke, men det snakkes om ‘under’ 60.000 pund.

Derimot vet vi at den neste Lotusen – se bort fra Evija – blir batterielektrisk og at Geely har trukket opp planer der Lotus skal produsere titusenvis biler i året, sportsbiler, SUV-er og premium sedaner. Ikke så få av dem skal komme fra en ny fabrikk i Wuhan, Kina.

Powered by Labrador CMS