-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
AC Cobra på strøm
AC Cobra forbinder du nok primært med muskelbilene Carol Shelby masserte til det ekstreme. Nå går de tilbake til originalen, og gjør den elektriske.
Det er et drøyt år siden vi første gang fortalte at AC Cobra skulle bygge en serie jubileumsbiler for å markere et ikke spesielt rundt tall. Om du gikk glipp av saken i fjor, bør du lese Jon Winding-Sørensen sak her og nå.
Nå er AC Cobra Series 1 electric vist i sin endelige form og er ute på sine siste testturer før produksjonen starter. Bilen ligger tett opptil originalen med hensyn til design, men har fått elektrisk drivlinje.
AC Cars har samarbeidet med Falcon Electric om utviklingen, og påstår bilen beholder personlighet og ytelser som har gitt AC stjernestatusen blant mange entusiaster. Det skal bli interessant å høre hva «menigheten» sier etter hvert som de får anledning til å sette seg bak rattet.
Bilen er noe forsinket grunnet problemer i leveringskjeden, men AC sier de har benyttet denne tiden til å lage en enda bedre bil med mer påkostede komponenter enn opprinnelig planlagt. Dermed har de klarte å perfeksjonere både vekt, akselerasjon og kjøreegenskaper.
AC lover at bilen gjør null til hundre på rundt fire sekunder. Motoren har en effekt på 230 kW (312 hk) og maks dreiemoment på 500 Newtonmeter (250 Nm kontinuerlig).
En batteripakke på 55 kWt skal sørge for en rekkevidde på 240 kilometer, og dersom ladefarten er høy nok – det får vi ikke vite nå – er det vel passe med en rastepause etter å ha tilbakelagt en slik distanse toppløst. 1050 kg høres ut som en anstendig vekt.
AC Cobra Series 1 electric skal kun bygges i 58 eksemplarer og får en prislapp på 138.000 pund.
Dersom du ikke når frem i køen har AC flere alternativer – de tilbyr nemlig også den mer utspjåkede Series 4 som elbil – sågar i to varianter.
Basisversjonen med en prislapp på £148.000 har en motor på 230 kW (312 hk), gjør 0-100 på 4,9, har en estimert rekkevidde på 305 kilometer og veier 1190 kg.
Plusser du på 20.000 pund får du en versjon med dobbel effekt (625 hk) som tar deg til 60 miles (96 km/t) på 3,8 sekunder, har en rekkevidde på 257 kilometer og veier 1240 kg.
Vil du overhodet ikke ha elbil, så fins det fortsatt et alternativ som har mer til felles med den originale Shelby-utgaven fra 1963 –AC Cobra Superblower er utstyrt med en 6,2-liters V8 med 650 hk og maks dreiemoment på 880 Nm.
Den er også priset i samme leie som elbilene – 139.500 skal AC Cars ha for denne.