Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company
Ferrari Testa Rossa J by The Little Car Company

Little Car Co. krymper Testa Rossa

Hvor går de store, velrenommerte, prestisjebilprodusentene når de vil ha en bil for junior? Til Little Car Company, selvfølgelig. Etter Bugatti og Aston Martin har nå Ferrari banket på døren.

Publisert Sist oppdatert

Nå kan du altså få en ekte, i hvert fall godkjent av fabrikken, Ferrari Testa Rossa 1957 sportsracer for «bare» 93.000 pund.

I 2009 ble en slik solgt på auksjon for det som var rekord den gangen: $ 12 millioner, i 2014 gikk det rykter om at en urestaurert utgave hadde gått for nesten $ 40 millioner.

Dette er en bil med en udiskutabel racinghistorie. Carlo Chiti, sjefingeniør den gangen, fikk beskjed fra Enzo Ferrari om å bygge en pålitelig bil og slutte med eksperimentene.

Sergio Scaglietti brukte instinktet sitt (og et engelsk hjul går jeg ut fra) til å forme en av tidenes vakreste sports-racere.

Førere som Phill Hill, Olivier Gendebien, Luigi Musso og Peter Collins sørget for at bilen vant bl.a. Targa Florio, 12-timers Sebring og Le Mans (ikke mindre enn fire ganger, siste gang i 1962 – dette var en holdbar konstruksjon).

Les også: Tamiya Wild One i nytt opplag

Nå har Ferrari hentet ut en av de mest originale versjonene, scannet den og sendt resultatet til Little Car Company som har sluppet sine karosseribankere løs på den.

Det må også gjøres med kunnskap, å bygge en 75 prosent kopi er ikke bare å redusere alle mål med 75 %, da blir det fort noe galt med resultatet. Men her later det til at de har fått proporsjonene perfekte på den lille.

Det sies at den har samme styring og opphengningsgeometri som originalen, slik at man har fått til ‘autentiske kjøreegenskaper’.

Litt skrudd ned i tempo får vi imidlertid håpe. El-motor, og denne er tross alt beregnet for barn.

Men ikke mer barn enn at den har vært testet og fått de siste egenskapene sydd inn av Ferraris egne testkjørere på Ferraris egen Fiorano testbane, rett ved siden av fabrikken i Maranello.

Disse skal imidlertid bygges på Little Car sitt nye anlegg i klassisk-bil-paradiset Bicester Heritage. Med et interiør som dessverre er ganske fjernt fra originalen.

Ferrari den gangen hadde kjipe skai-interiør. Den nye, nedskalerte modellen får seter og interiør trukket i samme skinn som dagens Ferrari landveisbiler bruker. Helbenken får faktisk plass til en voksen og en tenåring.

Den får en pris som står i stil med slektstreet. Mens BabyBugattien kosten fra 30.000 pund og du måtte ut med mellom 35 og 45 tusen pund for Aston Martinen, setter denne nye Testa Rossaen deg tilbake med 95.000 pund.

14-åringen skal ha jobbet som avisbud en stund før ha får spart til den.

Da er vel også denne utsolgt, for den skal bygges i ‘bare’ 299 eksemplarer. Og da er nok budet vårt blitt så voksent at han heller bruker de samme pengene på en pent brukt F430.

Powered by Labrador CMS