DS 9 Crossback
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
DS 9 Crossback
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
DS 9 Crossback
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
DS 4 Crossback

DS 4 Crossback

DS 4 Crossback

DS 4 Crossback

Klassisk Citroën DS
Foto: Klaas Huizenga, pixabay.com

DS vil til gamle Citroën-høyder

Selv om de franske merkene i dag er mest kjent for nøkterne biler, har landet stolte biltradisjoner å se tilbake på. Nå vil Stellantis bringe fransk luksus tilbake for å høyne statusen til DS.

Publisert Sist oppdatert

Klassikere som Delahaye, Talbot Lago og Facel Vega er fortsatt våte drømmer for samlere verden rundt, og Citroën DS skilte seg ut på luksus- og komfortfronten på 1950- og 60-tallet. Denne posisjonen ønsker DS nå å ta tilbake.

Det som startet som en modellrekke under Citroën-paraplyen i 2009 ble eget merke i 2015, og selv om den store suksessen så langt har uteblitt, prøver DS fortsatt å yppe seg mot etablerte premium-merker som Audi, BMW og Mercedes.

I dag har DS fire modeller – crossoverne DS 3 og DS 7, samt nylig lanserte DS 4 og luksussedanen DS 9. Av disse er det kun DS 3 og DS 7 Crossback som selges i det norske markedet – førstnevnte som ren elbil og sistnevnte som ladbar hybrid.

Nylig lanserte DS 4 tilbys med hybrid drivlinje, så kanskje også den finner veien til Norge etter hvert.

I fjor vår presenterte DS et spennende konsept som skulle stått utstilt på den avlyste Genève-utstillingen. Man kan trygt si at DS 9 Aero Sport Lounge skilte seg ut med ukonvensjonell design.

DS har ikke sagt noe konkret om eventuell produksjon, men det er lett å se for seg denne som utgangspunkt for en fremtidig toppmodell fra merket som ønsker å skille seg ut og fremstå som det mest luksuriøse i Stellantis-familien.

Det har vår belgiske illustratør gjort gjennom renderingen du får eksklusiv tilgang til her på BilNorge.no.

Om bilen settes i produksjon får den trolig betegnelsen DS 9 Crossback. Den må defineres som en crossover, men har som nye Citroën C4 mer sedan enn SUV i seg og er vesentlig lavere enn en SUV.

Konseptbilen hadde en lengde på nesten fem meter og sto på 23-tommers hjul (de blir garantert mindre). Lengden kombinert med en akselavstand på rundt tre meter vil sørge for rikelig med innvendig plass og komfort.

Nye DS 4 kan nok også gi en god pekepinn på hvordan en produksjonsbil vil se ut om den kommer på markedet som ren elbil med lang rekkevidde – trolig i 2023 eller 2024.

Powered by Labrador CMS