Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT
Audi RS e-tron GT

OBOS-Porschen

Det er ikke slik at OBOS nødvendigvis betyr billig, men bare litt mer folkelig. Hils derfor på e-tron GT, den litt mer folkelige utgaven av Porsche Taycan. Ganske snart er den hos en Audi-forhandler nær deg.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.

Hvor lenge er en ny bil eksklusiv? Et halvt år? Et helt år? I hvert fall ikke mer enn året, må mantraet ha vært i VWs konsernledelse da Audi fikk slippe e-tron GT/RS e-tron GT året etter at Porsche lanserte Taycan. Porsche svarer med å ta Taycan til neste nivå: Cross Turismo.

Og når man ser suksessen Porsche høstet med Taycan i Norge i fjor (1221 av globalt 20.000 solgte), er det ikke det spor rart at Audi nylig tok med et knippe e-tron GT/RS e-tron GT for en aldri så kjapp forhåndsvisning på norsk holkeføre.

I SUPERKLASSEN
Jeg drar på oppover i Maridalen og kjenner hvordan 630 Nm i moment klorer seg fast i underlaget. Dette er definitivt ikke dagen å ta ut makseffekten på 476 hk, men heller nyte at også Audi nå melder seg på i den elektriske superklassen der Porsche og Tesla så langt har vært alene.

Interiøret er lekkert og har litt av konseptbilers futuristiske framtid over seg. Samtidig oser det høy byggekvalitet lang vei. Forskjellene er størst inne i bilen.

Taycan kler du på som den supersportsbilen den utgir seg for å være. Audien, den er superrask og tar deg på 4,1 sekunder til 100 km/t selv i rimeligste utgave, har jo egenskaper ikke langt unna Taycan, men den visuelle opplevelsen etterlater mer et inntrykk av at her skal det tilbringes mange velværetimer på veien bare avbrutt av korte ladestopp.

TO BAGASJEROM
Bak kan det lempes inn 405 liter bagasje, og om dette skulle bli litt knapt til en hel ferie, så er det også mulig å stappe 81 liter i nesa på bilen slik det nå er mulig på stadig flere store og påkostede elbiler.

Siden Audi e-tron GT bygges over samme tekniske lest som Taycan, betyr det ganske lik størrelse med lengde rett under fem meter, og som firedørs sportsbil betyr det lav sitteposisjon og et baksete du må åle deg inn i.

e-tron GT som Taycan er ikke bilene som primært velges for å dekke lokale transportbehov, mer for å dekke lysten på rask bil. Sånn sett konkurrerer ikke e-tron GT direkte med superselgeren e-tron, men er der for dem som vil ha noe mer og samtidig holde seg til Audi. Audiens mer skarpskårne front og hekkens lysdesign skiller bilen fra glattere Taycan.

PRØVER Å SKILLE
I utgangspunktet kan det se ut som om e-tron GT går rett i strupen på Taycan, bare til rundt 150.000 kroner lavere pris. Men så enkelt er slett ikke bildet, for når ytelser og pris på de to stables opp i et regneark, ser man tydelig hvordan de to forsøker å unngå direkte konkurranse. Der Audi har sine to viktigste modeller, GT og GT Pro som koster fra snaut 950.000 kroner til å stange i milliontaket, har Porsche bare en variant, men den har til gjengjeld til nå vært deres viktigste variant.

Akkurat det bildet kan endre seg når «billigvariantene» av Taycan med kun drift på bakhjulene er på plass, samtidig som Porsche fyller på med den mer familievennlige og «norsktilpassede» Cross Turismo. Audi har så langt ikke antydet noe om mindre effekt og kortere rekkevidde, men et slikt valg har mer med posisjonering og kundeønsker å gjøre. Teknisk ligger mulighetene åpne, så kanskje om et år kommer rimeligere varianter som virkelig utfordrer e-tron 55.

HØY LADEFART
Også Audi har 800 volt teknologi som åpner for inntil 270 kW ladefart til en batteripakke som oppgis til netto 86 kW. Det motsvarer 93,4 kWt brutto i Porsche. At Porsche tar ut 14 hk mer enn Audis 476 hk og i toppvarianten 27 hk mer (625 mot 598), har kun med programmering å gjøre. Alle effekter kan i korte perioder boostes, begge trekker på alle hjul via én motor på hver aksel og begge har totrinns girkasse på bakakselen.

Elbiler beveger seg normalt ganske stille, så i mangel av snerrende eksosrør i kloakkrørformat fikser Audi kunstig lyd som i det minste høres ut som et tilnærmet ekte pådrag når trafikklysene står tett som stakittgjerder utenfor sidevinduene.

488 KM
Audi lover inntil 488 WLTP-kilometer, men hvem bryr seg om slike tall bare ladestasjonene står tett nok og bilens program optimaliserer for høyest DC-ladefart? Standard ladefart hjemme blir 11 kW, som kan oppgraderes til 22 kW.

Hørte jeg spørsmål om tilhengerfeste? Glem det, dette er en Gran Turismo på strøm, men luftfjæringen gjør det jo mulig å veksle inn strøken asfalt med dårlig preparerte hytteveier, for dem som ikke har noe annet og mer egnet å kjøre med dit, eksempelvis lillebror e-tron – SUV og landets mest foretrukne bil i fjor.

VI SYNES
Audi e-tron GT er like kompetent som Porsche, men lavere pris kan gjøre bilen til en storselger i Norge.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Audi e-tron GT - RS e-tron GT
Pris kr. 899 900 - 1 269 900
Motortype Elektrisk
Motor foran 238/238 hk
Motor bak 435/598 hk
Samlet ytelse 476 - 598 hk
Batteri (netto/brutto) 86/93 kWt
Lading DC/AC 270 kW - 11/22 kW
Drivlinje 4x4
0-100 km/t 4,1 - 3,3 sek
Toppfart 245 - 250 km/t
CO2/NOx 0
Strømforbruk Ikke kjent
Rekkevidde (WLTP) 488 km
Dimensjoner (L/B/H) 499/196/141 cm
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom foran 81 liter
Bagasjerom bak 405 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Powered by Labrador CMS