BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022
BMW 2-serie Active Tourer 2022

Populær BMW får elektrisk boost

BMW 2-serie Active Tourer har vært en populær bil på norske veier. Nå kommer den i ny utgave som eliminerer et tidligere ankepunkt.

Publisert Sist oppdatert

BMW var tidlig ute med en ladbar hybrid som kom gunstig ut i det norske avgiftssystemet – 225xe Active Tourer. For selv om den elektriske rekkevidden var meget begrenset i startfasen, var bilen så å si fri for engangsavgift.

Når bilen i tillegg bød på firehjulsdrift og familievennlig innpakning, måtte det jo bli en norsk suksess. Etter elbilen i3 var 225 ex Active Tourer BMW Norges mest solgte bilen i perioden 2016-2019 før den ble tatt av programmet for en oppgradering.

Siden lanseringen i 2014 er det ifølge OFV registrert 8393 nye 2-serie Active Tourer på norske skilter, hvorav den ladbare hybriden utgjør 86 prosent mens de resterende fordeler seg nogenlunne jevnt på diesel og bensin.

Jeg nevnte kort rekkevidde – på nykommeren som nå lanseres er dette løst. Den kan skilte med opptil 80 kilometer elektrisk rekkevidde slik at den vil innfri dagens, og trolig også morgendagens, krav for å oppnå avgiftsfrihet.

I tillegg har bilen ifølge BMW hentet teknikk fra øverste hylle og skal tilbys i to ladbare varianter – begge med elektrisk firehjulsdrift.

Mange rynket på nesen da også BMW med BMW 2-serie Active Tourer tilbød en modell med forhjulsdrift som utgangspunkt.

Med fasiten i hånda kan produsenten i dag slå fast at det lønte seg – over 430.000 eksemplarer av den kompakte flerbruksbilen er solgt, og over 80 prosent av kjøperne var nye BMW-kunder.

I februar neste år lanseres en helt ny generasjon 2-serie Active Tourer. De praktiske egenskapene er beholdt, men den nye generasjonen kan ifølge BMW skilte med et helt nytt nivå av teknikk og komfort. Designen er også mer markant.

Andre generasjon 2-serie Active Tourer bygger på en ny plattform, skreddersydd til både forbrenningsmotorer og elektrifiserte drivlinjer, takket være lav vekt og fleksibilitet.

Sammenlignet med forrige generasjon, har bilen vokst i alle retninger: 32 mm lengre (til 4386 mm), 24 mm bredere (til 1824 mm) og 21 mm høyere (til 1576 mm).

Akselavstanden er den samme (2670 mm), mens sporvidden er økt med 25 mm på forakselen og 26 mm på bakakselen. De økte dimensjonene gir naturlig nok også bedre innvendig plass.

Interiøret har fått helt ny geometri. 2-serie Active Tourer er den første kompaktmodellen som tar i bruk BMW Curved Display, den store infotainment-skjermen med det nye operativsystemet iDrive 8, som man kjenner fra BMW iX og BMW i4.

En rekke av førerassistansesystemene og infotainment-løsningene fra større BMW-er har også funnet veien til kompaktklassen. Faktisk tilbyr 2-serie Active Tourer det største utvalget av fører- og parkeringsassistenter i en kompaktmodell fra BMW, noensinne.

Cruise-kontroll med bremsefunksjon, frontkollisjons-varsling, parkeringsassistent med ryggekamera og ryggeassistent, er alt standardteknikk i den nye kompaktmodellen.

To plug-in hybrider
I Norge vil BMW tilby de to plug-in hybridene, 225e xDrive Active Tourer og 230e xDrive Active Tourer, som lanseres neste sommer.

For første gang brukes femte generasjon BMW eDrive drivlinje i en plug-in hybrid. Flere av komponentene stammer altså fra drivlinjen til i BMW iX3, i4 og iX.

I BMW 225e xDrive Active Tourer leverer bensinmotoren 109 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 80 kW/109 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 245 hk.

I storebror 230e xDrive leverer bensinmotoren 150 hk til forhjulene, mens elektromotoren leverer 130 kW/177 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 326 hk.

Begge modellene har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1370 liter og en tillat tilhengervekt på opptil 1400 kg.

Batteriet er det samme i begge modellene og har en bruttokapasitet på 16,3 kWt.

Ladekapasiteten er opp fra 3,7 kW på forrige generasjon til 7,4 kW. Det betyr at batteriet kan full-lades på rundt 2,5 timer. Gjennom lading fra en 220V husholdningskontakt, lades batteriet fullt på under åtte timer.

Med den nye konstruksjonen og økte kapasiteten til batteriet, utvides også den elektriske aksjonsradiusen betraktelig. De to plug-in hybridene har begge en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km WLTP.

– I en tid hvor vi har mye fokus på BMW iX og i4, så viser vi med den nye 2-serie Active Tourer at BMW Groups sterke satsning på elektrifisering også kommer plug-in hybridene til gode, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

– Når våre ladbare modeller i stor grad fremover kan dele komponenter, er det mulig å by på plug-in hybrider med solid elektrisk rekkevidde i hverdagen.

Prisene presenteres når norske forhandlere etter hvert åpner for bestilling. Og de ladbare modellene som er aktuelle for Norge er først på plass sommeren 2022.

Powered by Labrador CMS