-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Gammelt merke, på vei til bake
Det var noen edle franske merker som overlevde krigen også, men ikke mye mer. Delahaye, Salmson, Bugatti, Hotchkiss hadde alle noen etterkrigshikk. Delage også. Men nå er det noen som vil blåse liv i denne igjen.
Den nye Delagen er ganske fjern fra den opprinnelige oppskriften.
Riktignok har også de sin racing-historie, med innslag både i Grand Prix og på steder som Le Mans, men utover i 1930-årene, og de siste leveårene opp til midten av 50-tallet, ble de fetere og stadig mer komfortable, ofte med noen av Frankrikes vakreste karosserier.
Men selv om bilen forsvant eksisterte selvfølgelig fan-grunnlaget. Og nå vil Les Amies de Delage litt mer enn bare å kjæle for de gamle stas-bilene.
De har leaset bort navnet til en som heter Laurent Tapie som sammen med ‘noen virkelig dedikerte milliardærer’ vil bygge «en Formel 1 bil for gater og veier.»
Vepseform, når du se den ovenfra, med det lukkede karosseriet så langt fra forhjulene at den nesten ser ut som en åpne-hjul racerbil.
Inne i cockpiten sitter fører og passasjer tandem, og bak seg har de en ganske voldsom V 12 motor.
Og der stemmer det – V 12 er Delage tradisjon.
Både den turbofrie motoren og åtte trinns dobbelclutch-kassa er hjemmebygget. Til drivlinjen er det også koblet en elmotor på 110 hk, når ekstra oppgaver skal utføres.
Til sammen skal dette gi hybriden 1100 hk. Og 1400 kg er ikke urimelig i denne klassen.
Når man ser karosseriet er det åpenbart at det hadde vært vanskelig å montere en dør eller to der. Slik at ut og inn blir gjennom taket som løftes.
Det snakkes om 2,3 millioner dollar og at produksjonen skal starte neste år. Ikke mer enn 30 eksemplarer forresten.
Det er også snakk om at man ser på runderekorden på Nürburgring. Tidligere Formel 1-fører Jacques Villeneuve er testsjåføren som skal gjøre den i stand til noe såpass oppsiktsvekkende.
Den gamle Delage tror jeg overhodet ikke ville sette sin gummi på den banen.