-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
DTM blir elektrisk
Schaeffler er en av de siste store som har valgt utgangsdøren fra Formel e. Samtidig har de vist et forslag som kan gjøre DTM batterielektrisk.
Etter at Audi, BMW og Mercedes har bestemt seg for å trekke seg fra Formel e, er det nå Schaeffler som har funnet utgangen.
Du har kanskje ikke hørt om dem, men de er en av bilindustriens mest betydelige underleverandører og har vært en sterk støttespiller for Formel e.
En rekke av systemene og de tekniske komponentene kommer derfra.
Litt synd for Formel e – det virker så lovende med neste års Gen 3 chassiser som deltakerne endelig kan boltre seg med – men det er da heldigvis konkurrenter tilbake.
Schaeffler trekker seg slett ikke fra bilsport. Ved den siste DTM-helgen i Nuremberg, viste de et levende forslag til fremtidens DTM-bil.
Batterielektrisk selvfølgelig, men med spesifikasjoner som tyder i retning av at dette ikke blir noen sinke.
Med 1200 hester og toppfart godt over 300 km/t og en akselerasjon som sikkert blir hinsides, burde en slik bil kunne være med på å opprettholde DTMs renommé som en av verdens tetteste racing-serier.
Schaeffler regner med en motor på hvert hjul, men ser også på en transmisjon med trinnløs variabel utveksling. Meningen er at disse bilene skal være rullende laboratorier, derfor er også Mahle sterkt inne i bildet med helt nye versjoner av sine systemer for termisk management.
I den bilen man brukte til demonstrasjonen var effekten nesten 1200 hk – dobbelt så mye som i dagens DTM biler. Samlet dreiemoment på 1280 er også det dobbelte av dagens. Null til hundre på 2,4 sekunder er nesten et halvt sekund raskere enn i dag.
Hvor store batteriene skal være, og dermed tyngden på bilen (og lengden på løpene) har man enda ikke besluttet.
Den tidligere F1-føreren, Gerhard Berger, er sjef for DTM og ikke i tvil om at denne bilen kommer. Og hvis det blir denne, blir den jo faktisk ganske fin å se på også.
Berger regner med å starte en fullelektrisk DTM-serier så snart som i 2023.