BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé

Tøff i trynet!

BMW M440i xDrive Coupé er en bil du vil kjøre, kjøre og atter kjøre.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 2-2021

BMW M440i xDrive Coupé er en fantastisk bil. Unnskyld at jeg starter med konklusjonen. Men la oss aller først ta for oss «elefanten i rommet».

«Alle» som har et forhold til BMW har en oppfatning om det nye trynet. Smak skal man ikke ha for sterke oppfatninger om, for den er delt, men jeg vil driste meg til å si at jeg synes at fronten på ingen måte gjør skam på bilen. Tvert imot tilfører den BMW-en nye verdier. Enda mer karakter.

Jeg vil også påstå at grillen ser penere ut i virkeligheten enn på bilder. Resten av designet kan etter min oppfatning ikke karakteriseres på en annen måte enn «nydelig». BMW kan lagre coupeer, lekre coupeer, noe historien har vist gang på gang. Linjene er lagt perfekt. Det er en bil du parkerer, går noen meter, og uten unntak snur deg for å se på før du går videre.

Men det er ikke bare innpakningen som er flott. Det er som kjent de indre verdiene som teller. I så måte leverer M440i Coupé til de grader varene. BMWs tre-liters rekkeseksere er deilige. Du finner ikke noe mer kultivert, med et herlig brummende lydbilde i bunnen.

367 svært disiplinerte hester, som venter på klarsignal fra føreren før de traver avgårde i full fart. Krefter er det nok av, selv om dette blir litt M light i forhold til spinnville M3/M4. 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Vel så viktigere er det at all kraften er tilgjengelig nærmest uansett hastighet. Trykk gassen hardt inn - og bilen går som et uvær.

M440i er «passe» stiv. Mitt første møte med M3 for en del år siden ga meg én aha-opplevelse. Jeg kunne telle hver avløpskum mot midten når jeg kjørte i venstrefila på E18 mellom Sandvika og Oslo. Dunk. Dunk. Dunk. Slik er det ikke her.

Light-utgaven jeg har kjørt nå, kan lett kjøres på langtur uten klager fra noen (med mindre du har plassert dem i baksetet, for der er det trangt). Det er en bil du finner et påskudd for å kjøre.

Jeg hadde for eksempel ingenting å gjøre i Arendal en sur vinterdag, men tok en impulstur en lørdag, bare for å få sekstimers kvalitetstid bak rattet i en fantastisk bil.

Jeg ser for meg en scene i en bilutleieskranke på flyplassen i München. Spenningen før man får vite hva slags bil man skal kjøre de neste dagene. «Det blir dessverre en to-dørs bil på deg. Vi har ikke noe annet tilgjengelig». Og overrekkelsen av nøkkelen til M440i, for en glede. Det må være den ultimate bil i landet hvor du kan gi full gass, uten å risikere verken førerkort eller kost og losji på myndighetenes regning.

Men M440i er også en bil som ikke inviterer til lovbrudd hver gang du er ute med den. Den prøver ikke å lokke deg i en felle. Du må aktivt gjøre grep for å være «bajas» i bilen, men den er med på alt du ber den om, en lydig tysker.

Det er noe av det fineste med BMW-en. Allsidigheten. Kompromisset mellom sport og komfort.

Det er grunn til å takke BMW for at de fortsatt lager M-modeller. Ikke minst i Norge, hvor det virker som om alle biler uten ledning er uaktuelle for de fleste, er det usedvanlig friske pust. Alt må ikke være fornuft. Gi meg følelsene. De autofile følelsene en M gir.

PS: Du finner alle den «kjedelige» informasjonen i faktarammen. Som forbruk. Who cares? (men jeg klokket inn 0,75 liter på mila på min langtur), bagasjerom (større enn i de fleste sportsbiler) og pris (1,1 millioner kroner, fullt utstyrt, verdt hver krone!).

Vi mener: BMW M440i xDrive Coupé er valget når du lar følelsene styre. Eleganse og sportslighet. Løp og kjøp!

BMW M440i xDrive Coupé

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS