-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Snart kommer flere elbiler fra Mercedes
Mercedes ligger ikke på latsiden med utvikling av nye elbiler. Her er to SUV-er fanget under testing.
Da Mercedes lanserte EQC benyttet de en modifisert utgave av GLC-plattformen for å komme raskest mulig på banen mens de utviklet en dedikert elbilplattform.
Første elbil utviklet fra scratch på den nye plattformen er luksuslimousinen EQS (som egentlig er en femdørs kombi), og nå kommer flere modeller på løpende bånd.
Den mellomstore sedanen EQE møtte vi på bilutstillingen i Berlin i september, og den kommer på markedet sommeren 2022.
På SUV-fronten har Mercedes allerede kompakte EQA, 7-seteren EQB er like rundt hjørnet, men det er enda flere modeller under utvikling. Her er to av dem.
Først ut er trolig storebror EQS SUV som vil benytte plattform, drivlinjer og batteripakker tilsvarende dem som tilbys i sedanen med samme betegnelse. Den skal også tilbys i en Maybach-variant for dem som ønsker seg det mest luksuriøse på markedet.
Så følger mellomstore EQE SUV med teknikk overført fra EQE sedan. Begge modellene skal bygges ved Mercedes-fabrikken i Tuscaloosa, Alabama og blir trolig vist innen utgangen av neste år.
Med disse modellene på plass vil Mercedes ha en tilsvarende lineup av el-SUV-er som de i dag har med forbrenningsmotor, med unntak av G-Klasse, men vi er allerede lovet at den også kommer i elektrisk versjon.
De to modellene på bildene våre kan ved første øyekast se ganske like ut, men det er noen vesentlige forskjeller.
Vi ser at EQE SUV har mindre dører og kortere overheng bak enn EQS SUV. Fremre overheng er også kortere, og panseret er lavere plassert.
Det ser også ut til at den har separate forskjermer, mens disse henger sammen med panseret på EQS SUV, på samme måte som på sedanene EQS og EQE.
Vi har foreløpig ingen interiørbilder, men vi kan regne med det tilsvarer utformingen vi har møtt i de respektive sedanene med store skjermer på dashbordet.
Dersom EQE SUV får tilsvarende drivlinje som sedanen betyr det en 90 kWt batteripakke som standard, nok til en rekkevidde på rundt 60 mil (EQE er oppgitt til 660 km), en motor som yter rundt 300 hester og bakhjulsdrift.
Firehjulsdrift og mer effekt kommer etter hvert, også fra AMG.
Den større og tyngre EQS SUV vil nok få den kraftigere batteripakken på 107,8 kWt, og det bør også holde til en rekkevidde på 50-60 mil.