Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX

Mercedes med 1000 km rekkevidde

Mercedes avduket mandag kveld sin Vision EQXX for å demonstrere hvor effektiv en elbil kan bli.

Publisert Sist oppdatert

Bilen får sin debut på den store elektronikkmessen i Las Vegas, CES, som i stor grad foregår som et virtuelt show fra 5. januar.

Ifølge Mercedes er Vision EQXX utviklet helt fra scratch for å demonstrere hvor effektivt det går an å bygge en elbil for fremtiden. Resultatet er en bil med en rekkevidde på inntil 100 mil per opplading.

EQXX er en sedan med en vekt på cirka 1750 kg. Eneste mål vi får oppgitt er en akselavstand på 280 cm som er noe kortere enn i dagens C-Klasse. Den har én enkel motor med en effekt på 204 hestekrefter og bygger på et 900 volt elektrisk system.

Store ressurser har vært knyttet til utviklingen av fremtidsbilen, inkludert Formel 1-divisjonen som blant annet har hatt ansvar for software-utviklingen. Andre viktige elementer er en effektiv drivlinje, lette materialer og ekstrem aerodynamikk.

De oppgir en Cd-verdi på 0,17, som er lavere enn for EQS (0,20) som Mercedes hevder i dag er produksjonsbilen med lavest luftmotstand.

Den effektive drivlinjen skal overføre hele 95 prosent av energien på batteriene til drivhjulene.

Et system med automatisk styrte ventiler og varmepumper skal sørge for at batteriene ikke overopphetes på varme dager, og på kalde dager sørger det for at overskuddsvarmen benyttes til å varme opp kabinen. På den måten oppnås lang rekkevidde også på kalde dager.

EQXX er i tillegg utstyrt med solceller koblet til et eget batteri, og energien som genereres her brukes til utstyr som lys, infotainment og andre nyttige funksjoner.

Med hensyn til effektivitet hevder Mercedes at EQXX har et forbruk på under 10 kWt per 100 kilometer, og det er vesentlig lavere enn selv de mest effektive småbiler på markedet i dag.

Hovedbatteriet har en kapasitet på rundt 100 kWt og en tetthet på cirka 400 watt-timer per liter.

Sammenlignet med EQS har batteriet omtrent tilsvarende kapasitet, men er halvparten så voluminøst og 30 prosent lettere takket være bruk av ny teknologi og mer effektiv pakking.

Interiøret er slik vi er vant til i en moderne Mercedes med store skjermer – i dette tilfellet tvers over hele dashbordet, samt bærekraftige materialer.

Mercedes har ingen konkrete planer om å sette EQXX i produksjon, men skal utnytte kunnskap de har høstet under utviklingen til fremtidige modeller.

Selskapet sier de skal investere 40 milliarder euro i elbilutvikling i perioden 2022-2030. Mercedes har lovet å bli helelektriske fra 2030.

Powered by Labrador CMS