BMW iX Flow
Stella Clarke, prosjektleder BMW iX Flow og Dirk Müller-Stolz, Head of BMW i Exterior Design
BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

BMW iX Flow

Her kan vegvesenet få en utfordring

Hvis BMW realiserer løsningen de viste på CES, kan Statens vegvesen få en utfordring. Hvilken farge skal de sette i vognkortet?

Publisert Sist oppdatert

BMW har nemlig presentert et konsept de kaller iX Flow med E Ink der bilen kan skifte farge etter eierens forgodtbefinnende.

Med en BMW iX som utgangspunkt viser de hva som er mulig med «digital fargelegging» av små og store flater gjennom såkalt «elektroforese».

De flytende fargeendringene er muliggjort av et spesialutviklet overflatebelegg, som er skreddersydd til konturene til BMW iX.

Når den stimuleres av elektriske signaler, bringer den elektroforetiske teknologien forskjellige fargepigmenter til overflaten, noe som endrer overflatebelegget til fargen der det ønskes.

I motsetning til skjermer eller projektorer trenger den elektroforetiske teknologien absolutt ingen energi for å holde den valgte fargetilstanden konstant. Strømmen flyter kun under den korte fargeskiftefasen.

Elektroforetisk farging er mest kjent fra skjermene som brukes i lesebrett. BMW Group er et første selskapet i bilbransjen som tar teknologien i bruk.

Overflatebelegget som er brukt på bilens karosseri og felger inneholder millioner av ørsmå mikrokapsler med en diameter som tilsvarer tykkelsen på et menneskehår. Hver av disse mikrokapslene inneholder negativt ladede hvite pigmenter og positivt ladede svarte pigmenter.

Avhengig av den valgte innstillingen, forårsaker stimulering ved hjelp av et elektrisk felt at enten de hvite eller de svarte pigmentene samles på overflaten av mikrokapselen, og gir bilen den ønskede nyansen.

Å oppnå denne effekten på karosseriet innebærer bruk av en rekke nøyaktig tilpassede og laserskårne seksjoner av det spesielle belegget.

Etter at belegget er påført og strømforsyningen for stimulering av det elektriske feltet er koblet til, varmes hele overflaten opp og forsegles for å garantere optimal og jevn fargegjengivelse ved hvert fargeskifte.

Det vil også være mulig å benytte pigmenter med andre farger.

Energibesparende
En slik variabel eksteriørfarge kan også bidra til velvære i interiøret og til bilens effektivitet.

Eksempelvis vil en hvit overflate reflektere mye mer sollys enn en svart. Dermed kan oppvarming av kjøretøy og kupé som følge av sterkt sollys og høye utetemperaturer reduseres ved å endre eksteriøret til en lys farge.

I kjøligere vær vil en mørk ytre overflate hjelpe bilen til å absorbere merkbart mer varme fra solen.

I begge tilfeller kan utvalgte fargeendringer bidra til å redusere mengden kjøling og oppvarming som kreves fra bilens klimaanlegg, og dermed også energibruken.

For en helelektrisk bil kan derfor det å endre fargen i takt med været bidra til å øke rekkevidden.

I interiøret vil teknologien for eksempel kunne hindre at dashbordet tiltrekker seg for mye varme. Den innovative E Ink-teknologien åpner også for helt nye måter å endre kjøretøyets utseende i tråd med førerens personlige preferanser.

Med dette som bakteppe forsker BMW Group aktivt på bruken elektroforese som en del av fremtidig bildesign og funksjonell bruk.

Powered by Labrador CMS