-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lexus med nye talenter
Lexus antydet en merkverdighet eller to på tampen av fjoråret. Nå er bilene vist på den alternative japanske bilutstillingen – Tokyo Auto Show.
At de har gjort om NX-modellen til en skikkelig offroader er kanskje ikke veldig overraskende, men det viser i hvert fall at prestisjeprodusenten tar seg tid til å ha litt moro innimellom.
Det later til at drivlinjen er basert på NX 450h+, altså 2,5 liters firer med plug-in og 18,1 kWt batteri.
Elmotoren gir 53 hk og bensinmotoren 180 hk og 270 Nm. Rekkevidde med kun el er ca. 50 km, da blir den litt mindre off-road – da drar den bare bak.
Det ser ikke ut til at det er gjort så mye med bilen heller. Tøffere hjul som passer til søle, takgrind med plass til fult safari-utstyr og litt matt svart rundt omkring.
Men det som virkelig skaper et visuelt inntrykk og gjør at man kanskje oppfatter bilen som et seriøst innslag i terrenget, er at man har løftet den litt. Aner ikke hvor mye – men nok til at det syns.
Om ikke Lexus kommer med en slik modell, ser det ut som det er ganske enkelt å mekke en selv.
Off-road buggyen tilhører derimot en annen klasse.
ROV heter den – og er jo noe helt for seg selv både i design og drivlinje.
– En bil som skal åpne for en helt ny kjøreopplevelse for våre kunder – men på kjent Lexus-maner, har den europeiske Lexus-sjefen, Spiros Fotinos, sagt om denne konseptbilen.
Den har likhetspunkter med en av Can-Am modellene, en ren toseter der det bare er en stiv ramme i alle retninger og noen plater mellom dere og verden.
Den tar liten plass, 3,1 x 1,7 meter, og det typisk luksuriøse Lexus-interiøret er tonet ned til skinnratt, litt karbonfiber for å antyde karosseri, en turteller og noen brytere.
Setene er trukket i noe syntetiske skinngreier. Ikke fordi bilen er vegan, men fordi konstruktørene regner med at alt kommer til å bli skikkelig møkkete.
For å få opp farta bruker man hydrogen. Men ikke i brenselceller, her brennes det direkte i en tresylindret 1-liters motor.
Det er ikke sagt noe om hvor lite effektivt dette er, bare at man benytter en høytrykk-tank.
Men Lexus-konstruktørene som er kjent for biler med silkemyk gange, føyer til at man har valgt forbrenningsmotor blant annet på grunn av begeistringen som bare kan vekkes av vibrasjonene fra en stempelmotor!
Gir velger man fra manualer under rattet, og en bryter lar deg velge mellom bakhjulsdrift, firehjulsdrift og 4x4 med alle diffene låst.
Denne tror jeg ikke vil komme til et Lexus-utsalg nær deg. Men det som er lovende er at det virker som om Tokyo Auto Show bringer frem ukjente sider hos bilprodusentene.