Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707
Aston Martin DBX707

Skal ta banerekorden på Ringen

Aston Martin har presentert sin nye DBX707, og med den er målet å knuse en Porsche-rekord på Nordsløyfa.

Publisert Sist oppdatert

Med maks effekt på 707 hestekrefter – derav navnet – og dreiemoment på 900 newtonmeter, har Aston Martin virkelig hentet ut ekstra effekt av fra AMGs V8. Den ordinære DBX har til sammenligning 550 hk og 700 Nm.

Toppsjef Tobias Moers tror nykommeren vil utgjøre som mye som 60 prosent av det total DBX-salget – selv med et solid prispåslag. Vi får se hva som skjer i Norge, her koster standardutgaven 2,99 millioner, så nykommeren vil klatre langt opp på tretallet.

Ikke at det skremmer alle – så langt er det registrert syv nye DBX på norske skilter i løpet av de to siste årene.

Les vår prøvekjøring av Aston Martin DBX

Det meste av motoren er uendret, den finnes jo allerede i en rekke styrkegrader hos AMG. Sammenlignet med den som sitter i den ordinære DBX er det snakk om nye turboer, ny motorstyring, inntaksmanifold som suger mer luft og et nytt eksosanlegg.

For å håndtere de ekstra kreftene og gi enda raskere skift, er den originale nitrinns automatkassen erstattet av en dobbeltclutch-kasse med like mange trinn.

Men launch control gjør bilen null til hundre på 3,3 sekunder mens den potensielle toppfarten er 310 km/t. 1,2 sekunder raskere aks og 19 km/t høyere toppfart enn DBX. Om noen måtte lengte etter det.

For øyeblikket er det Porsche Cayenne Turbo GT som innehar rekorden for SUV-er rundt Nordsløyfa med 7:38,925, men i intervju med MotorAuthority legger ikke Tobias Moers skjul på at de har som ambisjon å knuse denne.

Firehjulsdriften sender mest effekt til bakakselen, men kan i kritiske situasjoner fordele inntil 50 prosent til forvognen.

De voldsomme kreftene krever økt stivhet i karosseri og chassis, og gjennom diverse grep har Aston Martin oppnådd 20 prosent forbedring på dette feltet.

Nye karbonkeramiske bremser med massive skiver på 16,5 tommer foran og 15,4 bak og seks calipere sørger ikke bare for bedre stoppeffekt – de reduserer også den ufjærede vekten med 40 kg.

Standard felgutrustning er 22-tommere, men Aston Martin legger til at 23-tommere vil forbedre rundetiden ytterligere.

Designmessig skiller DBX707 seg ut gjennom en større grill, nye kjørelys, samt nye luftinntak til motor og bremser og en ny splitter.

En leppe er lagt på bakvingen for ekstra marktrykk i høye hastigheter, men mest markant er den nye diffuseren og fire eksosrør i stedet for to.

Innendørs er nye sportsseter på plass, men du får byttet dem uten kostnad om du foretrekker komfortseter. Midtkonsollen er utstyrt med knapper for kjøremodi, så du slipper å gå via skjermmenyen.

Powered by Labrador CMS