-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lexus i papirformat
Lexus krever at håndverkerne deres også behersker origami – de må klare å brette en origami-katt på 90 sekunder – med keiva! – før de kan kalle seg en Takumi. En håndverk-mester. Derfra var ikke veien lang til å skape en UX i papir.
Oppdraget gikk ikke til en tradisjonell origami-mester, men til skotske Kyla McCallum som har gjort papir-forming til en kommersiell levevei.
Bilen, med de utroligste detaljer – se på klokka på dashbordet eller sømmene på setene – tok fire måneder fra de første skissene til den sto ferdig.
Den er bygget på et 1:10 motorisert chassis med fjernkontroll. Og jommen har hun ikke bygget en papirby rundt bilen også i samme slengen.
McCallum forteller at hun brukte fem og en halv uke bare på karosseriet – men se på den grillen så skjønner du det.
Hele bilen er bygget opp av 100 forskjellige papir-deler, alt omhyggelig skåret (det heter Kirie på japansk) og brettet.
Kombinasjonen av de to heter Kirigami – og det er den teknikken hun brukte på grillen.
Interiøret var allikevel det vanskeligste, fordi det ble så bittesmå detaljer slik at hun måtte jukse litt med målestokken her og der – uten at det syns.
Når du ser ordentlig etter ser du at hun har også fått med startknappen og sømmene på girvelgeren.
Innvendig har hun brukt forskjellige papirkvaliteter for å kunne gjengi de forskjellige overflatene du finner inni en ordentlig Lexus.
Hun har ikke glemt detaljene når det gjelder origami-byen sin heller. Du finner selvfølgelig nødvendige ladepunkter der.