Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera
Rimac Nevera

Siste finpuss i kulda

Rimac har tilbragt et par uker på Pirellis testsenter i Lappland med sin Nevera. Snart er de første kundebilene ute.

Publisert Sist oppdatert

Vinteren har vært uvanlig varm i Nord-Sverige, så det meste av testingen har foregått på natta når temperaturen synker ned mot 15 minusgrader.

Ingeniørene har jobbet med fintuning av ABS, ESP og torque vectoring før de første produksjonsbilene leveres om et par måneder.

Elbilen er allerede homologert for USA og EU, men for å sikre at alle systemer fungerer optimalt under alle forhold tok Rimac turen til Sverige for å validere resultatene de tidligere har oppnådd på vei og i klimakammer.

Dessuten var det en god anledning til å teste ut Rimacs anbefalte vinterdekk – Pirelli P Zero Winter – under realistiske forhold. Dekkene er utviklet i tett samarbeid mellom Rimac og Pirelli, mens den kroatiske produsenten har valgt Michelin Pilot Sport 4S til sommerbruk.

– Testen ga oss en fin anledning til å sjekke at alt fungerte perfekt i lave temperaturer. Ting skjer mye langsommere på is enn på asfalt, og etter disse ukene har vi sett nøyaktig de resultatene vi var ute etter, sier Miroslav Zrnčević, Bugatti Rimac Chief Test and Development Driver.

– Vi har hatt som mål å utvikle en bil som kan kjøres og nytes av alle, fra folk med begrenset erfaring og opp til erfarne racerførere. Å finne den balansen i en bil med nesten 2000 hestekrefter krever et avansert chassis og har vært vårt mål fra første stund, sier grunnlegger og CEO Mate Rimac.

Nevera skal bygges i 150 eksemplarer. Bilen har fire motorer med samlet effekt på 1914 hestekrefter, maks dreiemoment på 2360 newtonmeter og en batteripakke på 120 kWt.

Bilen har en toppfart på 412 km/t, gjør 0-100 km/t på 1,85 sekunder og null til 100 miles (161 km/t) på 4,3 sekunder. Ifølge Rimac er den verdens raskest akselererende produksjonsbil.

Powered by Labrador CMS