Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept
Lincoln Star Concept

Lincoln med hos busskameratene

Lincoln er ikke et navn du hører hver dag. Men de har nettopp gjort sitt eget event i Hollywood, der de presenterte en konseptutgave av sin første batterielektriske.

Publisert Sist oppdatert

Lincoln eksisterer faktisk. Tro det eller ei.

Ikke akkurat noe volum-merke – de har vaket rett på oversiden av 100K noen år nå, men i fjor datt de 17 % til rett under 90.000.

Tilbudet er monotont – fire store SUV-er, Navigator med 8 seter, Aviator med 7, og Nautilus og Corsair med fem hver.

Men nå er de i gang med et elektrifiseringsprogram de også. Tre biler før 2025 og den fjerde i 2026.

Samtidig har Ford fått en ny designsjef, Anthony Lo – som vi kjenner godt fra hans mange år hos Saab og etterpå hos Renault. Han har sagt klart fra at konseptbiler er bra og at slike skal det bli flere av.

Hans første er altså Lincolns Star Concept, og passende nok kommer den rett i hælene på to andre schvæææære busser, EQS SUV fra Mercedes-Benz og Urbansphere fra Audi.

Nå er det umulig å antyde hvor Lincoln-versjonen står i forhold til de andre – vi har ingen indikasjoner på verken mål eller vekt.

Men siden dette også er en bil for den velstående eliten som foretrekker å bli sjåførkjørt gjennom fremtidens megalopoler, kan vi vel frykte at også denne blir en bil klar til å bryte tre-tonns grensen.

Men designspråket er mer sivilisert enn hos tyskerne – ikke på langt nær så overveldende.

Man skulle nesten tro Anthony Lo hadde hentet et par designere fra Faraday Future for å streke opp denne. Her er det full kontroll og disiplin hele veien.

Det er ikke lett å jobbe med så store flater uten at det sklir ut med rare ornamenter eller forstyrrende konveks/konkav her og der. Den ser nesten ut som en av Apples mer vellykkede trådløse mus.

Dette er Clean. Innvendig også. Men det beste er kanskje bagasjerommene.

Frunken er en stor skuff som kan trekkes ut. Karosseriet rundt er faktisk transparent når du kjører – gir i hvert fall en ekstra effekt – men sotes til når du er parkert for ikke å røpe innholdet.

Det store bagasjerommet bak kan – når du bruker alle muligheter – foldes ut til å gi en skikkelig piknik plass for to.

Den ideelle tilskuerplassen for utefilm.

Om ikke dørløsningen uten midtstolpe eller interiøret finner veien til produksjon, bør i hvert fall disse to bagasjeromløsningene gjøre det.

Og lysdekorasjonene er det vel umulig å slippe unna nå. Her finner vi dem heldigvis ganske diskrete. En lysstripe under det svarte taket, rundt hele bilen, og noen striper som aksentuerer hjulbuene.

Akkurat slike steder hvor Lincoln ville brukt krom i gamle dager.

Verdt å nevne også, kanskje, at Lincoln også har hevet seg på wellness-bølgen der varmstein-massasje i setene bare er for begynnere.

Her brukes dufter og lo-fi beats og lysdesign til å skape harmoni og ro.

I denne bilen kombineres disse virkemidlene i tre forskjellige program. Når jeg forteller at de heter Coastal Morning, Mindful Vitality og Evening Chill, vet du hva du har å frykte fra fremtiden.

For egen del har jeg fremdeles problemer med en front som dette – nesten uten lykter. Jeg syns det minner om et ansikt uten øyne – forholdsvis grotesk.

Det er mulig jeg kommer til å venne meg til slikt, men det vil ta tid.

Powered by Labrador CMS