Skoda på hugget
Skoda på hugget
Skoda på hugget

Skoda på hugget

Skoda er i dag et av Norges stadig mer etterspurte firmabilmerker. Vi kan godt si at Skoda er på hugget, også med firmabiler, ikke minst etter at man lanserte den velkjørende og svært rommelige Skoda Superb stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil nr 12-2011.

– Vi skynder oss langsomt, men satser mye på å få fornøyde kunder. Det har vi etter hvert flere bevis på at vi har, både i forbrukerundersøkelsen Autoindex og i Norsk Kundebarometer, sier direktør Tore Nilsen Breen, Skoda-ansvarlig i Harald A. Møller AS.

Han er stolt av at Skoda vant bilklassen og fikk fjerdeplass totalt hos Norsk Kundebarometer i år.

– Fornøyde kunder er en styrke for merkevaren. Vi satser på langsiktige kundeforhold, vi tar vare på kunden, også på verkstedsiden. Når en kunde selger for eksempel en nyere modell av Skoda 4x4, og nesten får igjen pengene han har investert – er det klart at det er lett å velge Skoda på ny.

Firehjulsdrift

– Det var da vi lanserte Octavia med firehjulsdrift som 2000-modell at Skoda-salget for alvor begynte å ta av i Norge. I vårt barske klima er det klare fordeler med å kjøre firehjulsdrift, det har løftet merket kraftig her i landet. I dag har vi jo flere Octavia-versjoner, Superb og Yeti med 4x4. Det drar både firma- og privatkunder inn i våre forretninger.

Tore Nilsen Breen er opptatt av nøkternhet både i prising og markedsføring av bilene:

– Vi har ikke kjøpt oss markedsandeler. Mens andre merker driver mye med prisannonsering, forteller vi heller at vi leverer ”mye bil for pengene”. Hvis for eksempel en lavpriskjede skal kjøpe inn tjenestebiler, er det jo feil å kjøpe dyre biler. Vi vil fremstå både for firmakunder og privatkunder som en smart forvalter av ressurser, og kjører en nøktern linje i markedsføringen.

Fornuftig

– Vi har fått ny fart og ny kundeinteresse fra firmabilkunder etter at vi lanserte nye Skoda Superb, spesielt stasjonsvognen. Den er jo et knallgodt kjøp i sin klasse, kan leveres med en rekke motorvarianter og to- eller firehjulsdrift. Dessuten er vår policy å levere utstyr som skinnseter, navigasjon og xenon-lys til en fornuftig pris til våre biler.

Skoda har i dag et komplett program av lavutslipps-biler. Octavia GreenLine med 99 gram CO2 og store Superb med 114 gram CO2 er et par eksempler.

– Også på firmabilsektoren teller det stadig mer at et merke kan tilby mer miljøvennlige lavutslippsmodeller, sier Tore Nilsen Breen.

I år kommer Skoda opp i en årsproduksjon på nærmere 900 000 biler. Da Volkswagen-konsernet overtok Skoda for 20 år siden, var årsproduksjonen i det gamle Tsjekkoslovakia 60 000 biler. I dag produseres Skoda ikke bare i Tsjekkia, men også i Russland og Kina.

Klare siktemål

I Norge selges i år vel 7000 Skoda-biler. Rundt 35 prosent av dem er firmabiler.

– Men vi skal både øke salget totalt, bygge ut vårt forhandlernett i Norge ytterligere – og vårt siktemål er i første omgang å komme opp i 40 prosent firmabilsalg.

Tore Nilsen Breen forteller at Nord-Trøndelag og Buskerud er de fylkene hvor Skoda som merke står sterkest. I Levanger har man hele 20 prosent markedsandel, i Kongsberg står man også svært sterkt.

– Vi har flott vekst i Bergen. Totalt har vi i dag 39 forhandlere i Norge, målet er 45 – 50 forhandlere totalt.

– Vi er i dag så avgjort med blant de 10 mest kjøpte bilmerkene. Målet er å komme med blant de fem største, sier Tore Nilsen Breen med ukuelig, men nøktern optimisme.

LES OGSÅ:
- Første bil i 1905

Powered by Labrador CMS