Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra
Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD
Foto: Trygve Bæra

Smart ForTwo Coupé 1.9/71 hk MHD

Dette er en utpreget bybil fri for jåleri. Microhybrid er stikkordet, men i praksis lever ikke forbruket opp til navnet.

Publisert

Innledning

Smart Fortwo er bokstavelig talt et smart konsept for en bybil, med utvendig lengde på beskjedne 269,5 cm (20 cm mer enn forgjengeren) basert på en akselavstand på 186,5 cm. Bilen er med andre ord en drøm å parkere – tilsynelatende.

I praksis skaper den halvautomatiske funksjonen på gearkassa (eller Softtouch semi-automat, som Mercedes sier) så mye "kenguru-tendenser" ved veksling mellom revers og forover at lukeparkeringen like gjerne kan bli et mareritt. Uansett lønner det seg å legge inn større marginer enn bilens beskjedne lengde skulle tilsi.

Dashbordets utforming gir dårlig benplass for langbente, samtidig som fast ratt (ingen reguleringsmulighet) betyr at sittestillingen blir et kompromiss mellom riktig avstand til pedalene kontra avstand til rattet. Jo lengre ben desto dårlige sittekomfort.

Bilen har egentlig det største bagasjevolumet når vi sammenligner med de to andre bilene som firesetere, men tillatt nyttelast er beskjeden.

Et smart ekstrarom som rommer minst ti liter skjuler seg i den nedfellbare bakluka – men regn med at tollerne også kjenner til dette rommet...

Microhybrid, forkortet MHD, innebærer i tillegg til at bilen kan kjøre på bioetanol, at den er utstyrt med start-/stoppfunksjon som sørger for å stanse motoren ved trafikklys og ved køstopp.

Så snart sjåføren tar foten vekk fra bremsepedalen, starter motoren igjen automatisk. Vi har ingen grunn til å tvile på at dette bidrar til redusert forbruk, men i praksis har ikke dette så stor betydning, for det er andre ting som trekker forbruket opp.

Når motoren er så svak, med beskjeden akselerasjon og et dreiemoment på bare 92 Newtonmeter, betyr det at de fleste sjåfører i praksis uvilkårlig vil gi mye gass for å prøve å holde følge med trafikken rundt.

Skulle man dessuten være to i bilen og ha med litt bagasje, betyr det også større prosentvis økning i forbruket her enn i mer muskelsterke biler. Vårt testforbruk ved normal blandet kjøring endte faktisk så høyt som 0,794 liter/mil.

Den nevnte start/stopp-funksjonen er for treg til at det er komfortabelt ved køkjøring. Når det tar et sekund eller to før bilen begynner å rulle igjen, vil man gjerne kompensere ved å gi mer gass.

Resultatet er ubehagelige brå bevegelser. Vær også oppmerksom på at bilen, til tross for sin størrelse, er meget følsom for sidevind når du ligger i landeveishastigheter.

To detaljer er en fellesnevner i disse tre bilene: Den lave innfestingen av setebeltet gjør at det gnager på skulderen, og dessuten er støy et generelt tema.

Støyverdiene ligger anslagsvis 3 desibel høyere her enn i "vanlige" biler, men i den grad det er noen forskjell mellom de tre bilene på dette punktet, går den i Smarts favør.

LES VIDERE:
- Fiat 500
- Mini Cooper S
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS