Ford Tourneo Connect 1.8 TDCi

Gode plassforhold og gunstig pris gjør “kassebilenes personbilutgaver populære. Interessen avtar når prisen passerer en kvart million.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 1/2 - 2004

Her er det virkelig høyt under taket, drøyt 110 cm i forsetet, og takhøyden er faktisk så stor at solskjermene måtte lages ekstra store for å “rekke ned”. I det hele tatt preges førerplassen av plass og romfølelse. Sittekomforten er akseptabel, mens støydempingen både mot motor og hjul kunne vært bedre, bilens prisnivå tatt i betraktning.

Skyvedører gir tilgang til baksetet på begge sider, skyvedør på venstre side er riktignok ekstrautstyr og koster 3000 kroner. Det er brukbar benplass bak, men sitteputene er en smule for korte til å gi fullgod lårstøtte. Bagasjerommet måler 82 cm i lengden når alle fem setene er i bruk, mens bredden mellom hjulhusene er imponerende 120 cm. Under den topphengslede bakluka er det full ståhøyde med mindre du er over 185 cm høy.

De vanlige to kollisjonsputene foran er standard, to sideputer kan bestilles. Basisprisen inkluderer ikke klimaanlegg, dessverre, for enten
du skal bruke bilen i jobb eller som familiebil bør det høre med. Pluss på 11.000 kroner for det.

Selv om både kjøreegenskaper og komfort ligger på et fullt ut akseptabelt nivå, er det grunn til tvile på om folk flest vurderer å kjøpe en “kassevogn til en pris i overkant av 250.000 kroner.

Ford Tourneo Connect 1.8 TDCi:
Pris:
kr. 251.300,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor.
Sylindervolum: 1753 ccm. Effekt: 66 kW (90 hk) v/4000 o/min.
Dreiemoment: 220 Nm v/1700 o/min.
Mål: Lengde: 428 cm. Bredde: 179 cm. Høyde: 181 cm. Akselavstand: 266,4 cm.
Dekk: 195/65R15.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1560 kg. Tillatt totalvekt: 2110 kg.
Bagasjerom: 280-341 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t:16,3 sek
Toppfart: 154 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,65 l/mil
CO2-utslipp: 155 g/km
Konkurrentene: Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo.

Powered by Labrador CMS