-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Heder til norsk start-up
I den prestisjetunge Innovation Award, som deles ut under Automechanika i Frankfurt kom et smart norsk-utviklet produkt på topp.
DropRacks heter firmaet, men firmanavnet beskriver egentlig bare halve jobben som gjøres. Her er det nemlig racks som løftes også og ikke bare droppes.
Vi møtte dem første gang på Automechanika i 2016. Da var de en gjeng unge idémakere, rett ut fra Entreprenørskolen på NTNU.
Grunnlaget for turen var et takstativ med en spennende kinematikk som tillot stativet å komme ned til deg slik at du kunne laste det bekvemt i brysthøyde og så sveive det hele på plass opp på bilen igjen.
De hadde med seg beta-utgaven av fenomenet sitt til den store bilbransjemessen, og var egentlig på jakt etter investorer.
Noe må de ha funnet, blant annet takket være Gaute Ringvold som jobber med start-ups og som i dag er styreformann i selskapet.
I hvert fall var det stor optimisme da vi igjen traff dem på Automechanika i 2018 – men så kom det jo tider som bremset.
Denne gangen var optimismen på plass igjen.
– Dette har vært en god utstilling for oss, fortalte Ringvold og hadde to ferske eksempler.
– I går solgte vi til to forskjellige kunder i USA. En pall til hver – en av dem hadde en idé om å lage en bilrelatert hub bare for kvinner.
(saken fortsetter)
Og for Helge Dimmen, en av de opprinnelige fra 2016, og gründeren med de gode kinematikk-ideene, hadde det vært ekstra bra.
– På et stort arrangement tidlig i messen ble vi tildelt Innovasjonsprisen – det tror jeg ikke noen norske har oppnådd før oss, sa han, og viste stolt frem trofeet.
Denne henger høyt, i år var det 133 produsenter som konkurrerte om æren. I klassen for Accessories and Customizing ble de fulgt til døren av en smart svensk batterilader som selv fant ut hvilken pol den ble koblet til, og som selv oppdaget kjemien i batterier. En umulig-å-ta-feil lader.
Men det var DropRack som vant og fikk stor oppmerksomhet.
Uten last er den ikke særlig høyere enn et vanlig takstativ. Den genererer sikkert like mye vindstøy. Og den er utstyrt med standard T-spor slik at man kan feste alle typer utstyr. Den kan bære inntil 75 kg, og er DIN sertifisert.
Produksjonen skjer hos noe som heter Hettich som er en av verdens ledende på hengsler. Fellesnevner: kinematikk.
Produksjonen er fremdeles beskjeden, men Ringvold snakker om en dobling neste år – da er vi godt over 3000 enheter, og med interessen på Automechanika denne gangen regner han med en interessant fremtid.
I Norge selges DropRacks av Bertel O. Steen.