Ny Mercedes GLC med tre ladbare valg

Når Mercedes-Benz lanserer andre generasjon GLC, kan du velge mellom hele tre ladbare hybrider – alle med elektrisk rekkevidde på mer enn ti mil. Dessuten har bilen blitt større og mer praktisk enn forgjengeren.

Publisert

– Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper. Den nye modellen henter flere teknologielementer fra S-Klasse, og kan leveres med både Digital Light og bakakselstyring, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.

Mer plass
Med en lengde på 4716 mm er den nye GLC hele 60 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler.

Bagasjekapasiteten har økt med 70 liter. Det betyr at nye GLC har 620 liter til disposisjon med baksetene oppe, og 1640 liter dersom baksetene legges ned. Bakseteryggen kan deles i forholdet 40:20:40.

Nye GLC har elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller håndtaket på bakluken.

Lang elektrisk rekkevidde
Nye GLC er tilgjengelig som fjerdegenerasjons ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på mer enn 100 kilometer. Med en elektrisk effekt på 100 kW, og et dreiemoment på 440 Nm, innebærer det at hverdagslige turer stort sett kan kjøres helelektrisk.

Ved bruk av navigasjon gir det forbedrede kjøreprogrammet elektrisk kjøremodus for de best egnede delene av ruten – for eksempel i byområder på lengre reiser. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid i tre utgaver, to for bensin- og en med dieselmotor.

Batteriet har en totalkapasitet på 31,2 kWt. Selv med utladet batteri er det mulig å gjennomføre en full opplading med DC-lader på 60 kW i løpet av rundt 30 minutter. En 11 kW-lader er tilgjengelig for bruk av ladeboks koblet til strømnettet i hjemmet.

48-volts mildhybrid
Takket være systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene setter GLC nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system.

ISG sørger for funksjoner som «gliding», elektrisk tilleggseffekt og energigjenvinning, noe som muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette.

(saken fortsetter)

Luftfjæring og bakakselstyring
Standardfjæringen gir ifølge produsenten allerede et høyt nivå av komfort og smidige kjøreegenskaper. Som ekstrautstyr er den nye GLC tilgjengelig med Engineering-pakken, som inkluderer Airmatic luftfjæring og bakakselstyring.

De ladbare hybridene har luftfjæring og nivåregulering på bakakselen som standard.

Et annet spennende tilleggsutstyr er Offroad Engineering-pakken, som øker bakkeklaringen med 20 millimeter, og gir beskyttelse foran og under bilen. I forbindelse med AMG Line eksteriør leveres GLC med sportsunderstell.

Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkt fra både S-Klasse og C-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC leveres med andregenerasjons MBUX multimediasystem.

Som en del av 360-graders kameraet ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.

Digital Light med projiseringsfunksjoner (avhengig av landsspesifikke reguleringer) er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Nye GLC forventes på norske veier til høsten og prisene er foreløpig ikke klare.

Tekniske data – Ladbar hybrid:

GLC 300 e 4MATIC

GLC 400 e 4MATIC

GLC 300 de 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 cc

1.999 cc

1.993 cc

Effekt (fossilmotor)

204 hk ved 6.100 o/min

252 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Dreiemoment (fossilmotor)

320 Nm ved 2000-4000 o/min

400 Nm ved 2000-3200 o/min

440 Nm ved 1800-2800 o/min

Effekt (elektrisk motor)

100 kW

100 kW

100 kW

Dreiemoment (elektrisk motor)

440 Nm

440 Nm

440 Nm

Systemeffekt

313 hk

381 hk

335 hk

System-dreiemoment

550 Nm

650 Nm

750 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulsdrift (31:69)

4MATIC firehjulsdrift (45:55)

Girkasse

9G-TRONIC automatgir

Aks. 0-100 km/t

6,7 sek.

5,6 sek.

6,4 sek.

Toppfart

218 km/t

237 km/t

217 km/t

Snittforbruk (WLTP)

0,6-0,8 l/100 km

0,6-0,8 l/100 km

0,5-0,7 l/100 km

CO2-utslipp (WLTP)

14-19 g/km

14-19 g/km

13-17 g/km

Blandet elektrisk forbruk (WLTP)

24-26,8 kWt/100 km

24-26,8 kWt/100 km

24,4-27,4 kWt/100 km

Elektrisk rekkevidde (WLTP)

104-120 km

104-120 km

102-117 km

Tekniske data – 48-volts mildhybrid:

GLC 200 4MATIC

GLC 300 4MATIC

GLC 220 d 4MATIC

Motor

R4 bensinmotor

R4 bensinmotor

R4 dieselmotor

Volum

1.999 ccm

1.999 ccm

1.993 ccm

Effekt

204 hk ved 6.100 o/min

258 hk ved 5.800 o/min

197 hk ved 3.600 o/min

Elektrisk effekt (boost)

23 hk

23 hk

23 hk

Dreiemoment

320 Nm ved 2000-4000 o/min

400 Nm ved 2000-3200 o/min

440 Nm ved 1800-2800 o/min

Elektrisk dreiemoment (boost)

200 Nm

200 Nm

200 Nm

Drivlinje

4MATIC firehjulsdrift (45:55)

Girkasse

9G-TRONIC automatgir

Akselerasjon 0 – 100 km/t

7,8 sek.

6,2 sek.

8,0 sek.

Toppfart

221 km/t

240 km/t

219 km/t

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

7,3-8,2 l/100 km

7,3-8,2 l/100 km

5,2-5,9 l/100 km

Blandet CO2-utslipp (WLTP)

167-186 g/km

167-186 g/km

136-155 g/km

Bagasjevolum

620-1640 liter

Powered by Labrador CMS