Bilsportens Team Norway

Her er Norges raskeste landslag 2023

Norges Bilsportforbud har presentert årets Team Norway som består av hele 33 utøvere fordelt på tre nivåer.

Publisert Sist oppdatert

Fordelingen er fjorten førere på elitelandslaget, sju førere på satsingslandslaget og tolv førere på juniorlandslaget.

– Det går så bra for norsk bilsport om dagen at det ikke var til å unngå at det også blir flere utøvere på landslaget. Det er veldig mange gode talenter på vei opp, samtidig som det alltid er en rekke talenter som ikke får plass på landslaget, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund Atle Gulbrandsen

Sammen med resten av styringsgruppen i NBF Talentutvikling, bestående av Roger Moen, Tommy Rustad, Molly Pettit og Holm Jacob Matheson, har han tatt ut årets landslag.

Det å ta ut landslag er ingen enkel oppgave. NBF Talentutvikling gjør en grundig jobb, studerer resultatlister, ser på fremtidsplaner og snakker med både utøvere og andre i miljøet.

– Det er viktig å ha med utøvere fra så mange grener som mulig, og begge kjønn skal selvsagt være representert, men utover dette er det primært resultater som teller. Vi ser for eksempel ikke på geografi når vi tar ut landslagene, forklarer Gulbrandsen.

Elitelandslaget 2023

De beste utøverne i norsk bilsport leverer stabilt gode resultater, og har gjort det i flere år. Derfor er det få endringer på elitelandslaget i år, men Martinius Stenshorne som satser profesjonelt på Formula Regional har rykket opp fra satsingslandslaget til elitelandslaget.

Elitelandslaget består av noen av Norges beste og mest kjente bilsportutøvere. Laget er primært for utøvere som lever av bilsport, og som hevder seg i det internasjonale toppsjiktet i sin gren.

Dette er utøvere som allerede har et profesjonelt apparat rundt seg, og som derfor ikke er de som får tettest oppfølging av NBF Talentutvikling. Men det er et par unntak her også, og det gjelder spesielt Dennis Hauger som får svært tett oppfølging av NBF Talentutvikling.

Satsingslandslaget 2023

På satsingslandslaget finner vi en håndfull utøvere under 25 år som styringsgruppen i NBF Talentutvikling mener har størst sjanse til å ende opp som profesjonelle bilsportutøvere med internasjonal suksess. Utøverne på satsingslandslaget får tett oppfølging av NBF Talentutvikling.

Sivert Svardal, Marius Solberg Hansen, Marcus Ahlmann Sæter og Emil Heyerdahl fortsetter, mens vinneren av Bilsporttalentet, Tobias Spangen, samt Andrine Rafoss og Karl Peder Nordstrand er nye.

Ola Jr. Nore er ute i påvente av en internasjonal satsing, men skulle stortalentet få på plass en satsing kan han komme inn på landslaget igjen. Det er også slik at om noen ikke får fullført sine sesonger, så kan de ble tatt ut av landslaget.

Juniorlandslaget 2023

På juniorlandslaget har man i år hevet øvre aldersgrensen til 23 år for å kunne få med flere spennende talenter.

– Landslagssammensetningen på juniorlandslaget er ikke like stabil som på elitelandslaget og satsingslandslaget, og dette har sin naturlige forklaring med at utøverne er unge, og det er ikke alle som klarer å etablere internasjonale karrierer. Men det er så mange spennende talenter i norsk bilsport nå at vi bestemte å utvide denne gruppen, sier Gulbrandsen.

Hva tilbys?

Å være på landslaget til Norges Bilsportforbund er ikke det samme som å være på landslaget i fotball, for eksempel. Alle utøverne representerer seg selv eller andre team i konkurranser, men som landslagsutøver får man tilbud om en rekke tjenester som hjelper karrieren.

– Vi tilbyr tjenester som fysiske treninger med vår landslagstrener Jan Åge Asgrimsplass, mentaltreninger med Jon Krognes, gratis skadebehandling hos Volvat NIMI, fellestreninger, landslagssamlinger, kjøresamlinger, sponsorrådgivning, medierådgivning og mye annet, forklarer Atle Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS