-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
NAF: Bilbransjen sliter med kundene
Renault- og Volvo-forhandlere har oppdaget at de er til for kundene – og ikke omvendt! VW-importøren må registrere at ikke noe annet bilmerke har så misfornøyde verkstedkunder.
Dette avsløres i bladet Motors AutoIndex 2006 som er Norges største undersøkelse av bileiernes fornøydhet med den bilen de har akkurat nå. Nær 8000 norske bileiere besvart rundt 150 spørsmål om den kjøregleden bilen deres gir, om service hos forhandler og verksted, og om i hvilken grad de føler lojalitet til merket.
På bakgrunn av tidligere års undersøkelser har det vært grunn til å spørre hva Volvo- og Renault-forhandlerne gjør med kundene sine?
Men noe har skjedd. Både Volvo og Renault har en markant framgang og forholdsvis flere fornøyde kunder enn i forhold til tidligere års AutoIndex. Og det er forhandlerne som i særlig grad sørger for denne positive utviklingen.
Også Volkswagen har slitt med omdømmet, men kan glede seg over framgang i årets AutoIndex. I første rekke er det tilfredsheten med selve bilen og den opplevelsen den gir, som er økt. Og akkurat dette teller med hele 40 prosent på AutoIndex. Men også når det gjelder forhandlere, verksted og lojalitet, som hver teller med 20 prosent, har Volkswagen en liten framgang. Men ikke større enn at Volkswagen beholder sin jumboplass når det gjelder service på merkeverkstedet.
Vil Fiat som personbilmerke forsvinne fra Norge? AutoIndex 2006 bare bekrefter tidligere års undersøkelser: Fiat synker stadig dypere i hengemyra. Eierne er misfornøyde med bilen, lojaliteten til merket er elendig, Fiat-eiere kjøper ikke Fiat igjen, noe som Fiats salg av personbiler i Norge er med på å understreke.
For andre år på rad er BMW totalvinner i AutoIndex-undersøkelsen.
Og for andre gang holder Toyota andreplassen. Men avstanden mellom BMW og Toyota er blitt mindre.
BMWs trumfkort er selve bilen og kjøregleden, samt høy grad av lojalitet blant kundene.
Toyota er suveren når det gjelder opplevelsen hos forhandlerne og likeledes innsatsen fra verkstedene. Med andre ord: Når det kommer til service og kundepleie er Toyota konge.