img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Nærmere Apple-bilen?
Nå har Taiwans Hon Hai vist frem elbil-planene sine i praksis. Selskapet, også kjent som Foxconn og storleverandør til Apple, presenterte en Pininfarina-designet limo, en off-road kapabel SUV og en buss. Foreløpig har de lagt € 300 mill. i potten, men investeringene skal øke de neste årene. Om de skal bygge selv, i samarbeid med andre, eller bare opprette en støtteindustri for verdens elbilprodusenter er fremdeles ikke klart.
22-10-2021 // 09:24
SAAB-restene i trøbbel
Restene etter svenske Saab endte tilslutt hos den kinesiske eiendomsgiganten-på-leirføtter, Evergrande, og deres enorme bilproduksjonsplaner. NEVS var navnet på et av prosjektene, og nå leter man etter nye investorer. Planen var 14 modeller og 10 fabrikker – også i Sverige – og en million elbiler produsert i 2025. Også da planene ble lansert ble de oppfattet som ekstremt ambisiøse.
21-10-2021 // 10:15
Taycan i farta
Etter tredje kvartal har Porsche levert 28.640 Taycan. Det betyr at også denne har passert klassiske 911 som kom opp i 27.972 eksemplarer i denne perioden. I USA var marginen faktisk enda større: 7.228 mot 6.729. Men selvfølgelig er Cayenne og Macan fremdeles de største. Henholdsvis 62.415 og 61.944 etter ni måneder.
21-10-2021 // 10:13
Mercedes, stadig mer kinesisk
Det er velkjent at markedet i Kina betyr svært meget for Mercedes-Benz – og andre tyske bilprodusenter. Men nå kaster Mercedes seg enda lenger uti det. De åpner et nytt tech center i Beijing denne måneden. 1.000 teknikere, tre ganger den opprinnelige størrelsen og med kompetanse ‘på alt’. De styrker f&u-senteret i Shanghai. Og de samler alle designerne på et stort designsenter i Shanghai. Kina-kunden er i snitt 20 år yngre enn de andre Mercedes-kundene.
20-10-2021 // 09:35
LG betaler for Bolt-blemme
Det har som kjent vært mye bråk rundt alle tilbakekallingene av potensielt selvantennende Chevrolet Bolt/Opel Ampera e. GM hadde tenkt å avsette $ 2 mrd. for å dekke opp for tilbakekalling og utbedring av 140.000 biler. Nå forteller de at de er blitt enige med batteriprodusenten, LG Chem, om at koreanerne skal dekke $ 1,9 mrd. Praktisk talt hele regningen.
19-10-2021 // 09:11
Renault flytter
I Paris skal Renault flytte ut av sitt hovedkvarter i Boulogne-Billancourt der de har holdt til i mange tiår. De sier de skal redusere sin byggmasse i Paris med 50 prosent. Dette er blitt mulig med de nye reglene for hjemmekontor – ansatte og ledere jobber hjemmefra to til tre dager i uken fra og med september. En nytt og mindre anlegg skal bygges. Renault skal leie, og ikke eie det.
18-10-2021 // 09:51
Tesla til Texas
Det vakte både oppsikt og kritikk da Elon Musk sa at Tesla flytter hovedkvarteret til Texas. Oppsikt fordi Texas ikke er elbil-innstilt slik California er, og fordi Texas ikke lar Tesla selge direkte utenom forhandlere. Kritikk fordi det er støtteordninger i California som har sørget for at Tesla har kommet opp å gå og fordi Tesla+California har vært synonymer for progressiv transportpolitikk.
15-10-2021 // 15:14
Også transportørene lider
Denne uken er det samling for medlemmene av ECG – Europäischen Fahrzeuglogistikk, de europeiske biltransportørene. Et møte i krisestemning. – Dette er det tredje elendige året på rad, og bransjen kjemper for å overleve. – Vi trenger støtte fra bilprodusentene, sier Wolfgang Göbel – han er formann i foreningen. 140 transportører er organisert der. Bare de siste 18 månedene har de tapt € 4,5 mrd. i omsetning.
15-10-2021 // 15:07
Lavere fart, null promille
Null promille bak rattet er noe EU-Parlamentet nå ber om i akten på å oppfylle nullvisjonen. Det er mange land som fremdeles nøyer seg med en grense på 0,5. Samtidig sier Parlamentet at det i tettbygde områder, og områder med mange fotgjengere og syklister, bør innføres en generell fartsgrense på 30 km/t. Slike forslag kan fort bli lovtekst
13-10-2021 // 10:01
Delepris opp 44 %
Den tyske foreningen for forsikringsselskaper (GDV) forteller at prisene for reservedeler til biler har økt med 44 % siden 2013 – tre ganger høyere enn inflasjonen i perioden. Bare det siste året har prisene økt sterkt over inflasjonstakten: med hele seks prosent. Enkelte skadedeler, beskyttet av design-retten, har økt med innpå 70 %. I praksis et monopol for bilprodusentene hevder GDV.
13-10-2021 // 09:29
Mercedes-minus i Q3
I tredje kvartal var de samlede utleveringene fra Mercedes-Benz på 428.361 biler. Det vil si 30,2 % færre enn i fjor. Europa og Kina var blant de deprimerende markedene. Men på årsbasis ligger konsernet fremdeles 2,7 % foran, med totalt 1,59 millioner biler. Legger du til smart og de små varebilene, er de til og med oppe på 1,86 millioner – pluss 3,8 %.
12-10-2021 // 09:29
GM skal doble
General Motors sier de planlegger å doble omsetningen sin til $ 280 mrd. innen 2030, samtidig som de skal øke driftsmarginen. Det er veien inn mot elbiler og IT som forårsaker dette. Flere felles deler for felles modeller er en av forklaringene, men $ 80 mrd. i omsetning fra «ny virksomhet» (= elektroniske tjenester) teller også bra med. I Q2 i år hadde GM en driftsmargin på 12 %.
12-10-2021 // 09:27
BMW-pluss i Q3
Det blir underlig når BMW går motsatt av Mercedes. I Q3 sank Mercedes-salget med 30 %, mens BMWs økte med 8,6 % til 675.680 biler. For hele året ligger imidlertid fremdeles Mercedes foran fjoråret med 2,7 %. BMW ligger derimot etter med 12,5 % og er oppe på 1.638.316 biler. Elektrifiserte biler økte med nesten 50 % i tredje kvartal.
10-10-2021 // 09:30
Paris med neste hybrid
Vi kalte bilutstillingen i München for en hybrid. Den i Paris, neste høst, blir enda mer hybrid. Delt i to, riktignok, men begge skal gå om hverandre som Paris Automotive Week. Bilutstillingen som kalles Mondial de l’Auto skal finne sted fra 17. til 23. oktober. Bransjeutstillingen Equip Auto begynner en dag senere og slutter en dag tidligere. Begge finner sted på messeområdet ved Porte de Versailles.
09-10-2021 // 10:27
Ferrari a la iPhone
Etter at Sir Jony Ives sluttet i Apple, der han har designet alle de ikoniske produktene, har han drevet sitt eget designselskap. Nå har Agnellis (Fiat-arvingen) Exor-selskap tatt kontakt og skrevet en flere års kontrakt der LoveFrom, selskapet til Ives, blant annet skal jobbe med Ferraris designavdeling. En annen profilert designer, Marc Newson, jobber sammen med Ives. Dette kan bli annerledes.
09-10-2021 // 10:26
Pagani får Gulf-penger
Pagani har fortalt at Saudi Arabias Public Investment Fund (litt som vårt oljefond) har investert i superbilprodusenten. Han sa ikke hvor meget, men man regner med ca. 30 prosent. Pagani har fremdeles kontroll over bedriften. Pengene skal gå til utvikling av elektrifiserte hyperbiler, sa han. PIF har tidligere hatt aksjer i Tesla og har investert $ 1 mrd. i Lucid Motors.
07-10-2021 // 10:18
Ny Tesla-rekord
At Elon Musk ba sine ansatte ‘og super hardcore’ om å få levert ut biler i september, har åpenbart bragt resultater. 232.025 av 3- og Y-modellen, og 9.275 av S og X er ikke bare ny rekord, det er godt over estimatene ifølge data fra Refinitiv. Produksjonen endte på 237.823 biler, 15 prosent flere enn i forrige kvartal. September-salgstallene i Kina er ennå ikke kjent, men er inkludert i totalen.
04-10-2021 // 09:38
Daimler blir Mercedes-Benz Gruppen
Nå har aksjonærene i Daimler AG sagt ja til å la lastebiler bli et eget selskap. Det betyr blant annet at personbilprodusenten ikke skal gjøre annet enn det. Derfor trenger den også et nytt navn. Fra 1. februar neste år skal den hete Mercedes-Benz Group AG mens lastebilprodusenten skal hete Daimler Truck Holding AG. 56,4 prosent av kapitalen var representert på møtet, 99,9 % stemte for.
04-10-2021 // 08:49
Porschesjåfører på topp
I Tyskland har de regnet ut at 10,9 prosent av alle Porsche-eierne klarte å samle stjerner på førerkortet sitt i fjor. Jaguar-folket er like bak, med 9,6 %. I snitt har bilforsikringskunder der pådratt seg 6,6 stjerner i fjor. Med 8,2 lå Audi, BMW og Land Rover likt, mens Tesla klarte 7,3. Av andre tyske merker endte Mercedes-Benz i midtfeltet, med 7,2. Volkswagen 6,6 og Opel 5,8.
04-10-2021 // 08:49
Geely vil bytte
Geely har nettopp kommet med en melding om at de vil opprette 5.000 batteribyttestasjoner over hele verden innen 2025. Ikke et ord om hvilke biler som skal benytte disse, eller om Geely og deres andre produsenter av elektriske biler (inkl. Lotus) skal gå over til batteribytte-systemer. NIO, som har høy batteribytteprofil, snakker om 4.000 stasjoner globalt innen 2025.
01-10-2021 // 12:11
Evergrande-bilen trekkes fra børs
Evergrande-konsernet i Kina er utsatt for store rystelser for tiden i forbindelse med økonomiske problemer. De medfører også at planen om å notere deres New Energy Vehicle på Shanghai-børsen er droppet. Hengchi, som bilen het, ble skilt ut i en egen Evergrande divisjon som - en periode etter en kapitaltilførsel på $ 3,4 mrd. - hadde større ‘verdi’ enn Ford.
30-09-2021 // 09:35
Daimler går inn i Stellantis-batteriene
Daimler kunne fortelle at de går inn i ACC med 33 prosent. Automotive Cells Company er en batteriprodusent som ble grunnlagt av Stellantis og Total i fjor. De bygger produksjonsanlegg i Tyskland og Frankrike og kan betjene sine eiere fra midten av 20-tallet. ACC har allerede økt produksjonsmålet, fra 48 GWt til 120 GWt i 2030.
29-09-2021 // 08:48
Ventetid hos Mercedes
– Våre kunder må nå ofte vente i mer enn ett år på den nye bilen sin, sa Daimlersjefen, Ola Källenius, til Frankfurter Allgemeine Zeitung i forrige uke. Han har tidligere sagt at chips-mangelen vil vare godt inn i 2023, men han har også sagt at de planlegger et trangere utleveringsøye for dermed å holde prisene på et høyt og profitabelt nivå. Han fortalte ikke avisen om denne situasjonen var villet.
28-09-2021 // 10:11
Polestar også på børs?
Først var det hete rykter i forrige uke om at Volvo skal på børs. Nå er det Polestar det er snakk om. Men, forteller Reuters, her er planen at de skal gjøre en såkalt blank cheque notering ved å fusjonere med Gores Guggenheim som vil gi dem en verdisetting på ca. 20 milliarder dollar. Planen er også å begynne produksjonen av Polestar 3, en SUV, på Volvo-fabrikken i South Carolina neste høst.
27-09-2021 // 11:56
Torino fremdeles viktig for Fiat
Stellantis har nettopp investert 2 milliarder euro i Torino-fabrikkene sine, der det skal produseres batterielektriske biler. Mirafiori er ikke bare en fabrikk, den er et symbol på Fiat+Torino=sant. Fiat sier de skal komme med en ny modell hvert år, med start i 2023. Hver av disse skal også få en batterielektrisk versjon. Fiat beskjeftiger 55.000 personer i Italia.
25-09-2021 // 12:07
Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).