img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Ny mikrobuss
E.Go er en elektrisk minibil som vi har møtt på bilutstillinger tidligere. Nå skal de også begynne å bygge en mikrobuss som nettopp er godkjent. Den får plass til 15 personer, stort sett stående, og vil bli levert med autonome talenter senere. Utpå våren vil de også vise en varebilutgave, Cargo Mover. ZF er sterkt inne i bildet hos denne startup-en.
31-01-2021 // 15:28
Robot i butikken
I en stor Hyundai-forretning i Seoul vil du nå kunne bli tatt imot av en robot. Den har ansiktsgjenkjenningsegenskaper, språkkunnskaper, er matet med all kunnskap en bilselger må ha, og takket være AI skal den være rask til å samle erfaring også. DAL-e heter det. Det står for «Drive you, Assist you, Link you with experience” Digitalt alternativ til on-line salg?
29-01-2021 // 17:04
GM-adjø til fossilt
Torsdag sa GM at alle bilene de selger fra 2035 skal ha nullutslipp i drift. Samtidig sa de at de planla å være karbonnøytrale til 2040. Det blir litt av en omlegging. Av de 2,55 millioner biler de solgte i USA i fjor, var 20.000 batterielektriske. Markedet reagerte positivt, aksjen steg med inntil 7,4 % den dagen.
29-01-2021 // 17:00
Tesla tjener
Et av argumentene fra anti-Tesla leiren er bl.a. «og så har de aldri tjent penger». Den holder ikke lenger. 721 millioner dollar endte overskuddet på i fjor. Omsetningen økte 28 % til 31,5 mrd. Og allikevel føyk ikke aksjekursen til himmels, men ramlet tvert imot med nesten 10 %. Årsaken var svært vage løfter om produksjon og utlevering i inneværende år. Aksjonærene vil åpenbart heller ha overdrevne løfter enn ingen.
29-01-2021 // 09:17
Bedre enn ventet for Daimler
Et uventet sterkt fjerde kvartal gjorde at Daimler kom bedre ut av fjoråret enn både de og analytikere trodde. Driftsresultatet endte på 6,6 milliarder euro – konsensus hadde vært 5,25 skriver Reuter – og 52 prosent mer enn i 2019. Til sammenlikning halverte VW sin EBIT i forhold til 2019. Daimler kommer med endelige tall og 2021-prognoser den 18. februar.
29-01-2021 // 09:16
LEVC ekspanderer
Geely-eide LEVC, de som bygger svarte Londontaxier på elektrisk og som nå kommer med VN5, en varebil på samme lest, kommer åpenbart med høna før egget (eller omvendt) når de nå skal bygge et stort delelager i Eisenach før den virkelige ekspansjonen har startet. Man tar sikte på et import- og forhandlernettverk i 21 land i løpet av dette året. I Norge er Gill Gruppen representant
28-01-2021 // 10:08
Teslas tyske batteriplaner
Men tyskerne står på for å få bygget motorveiforlengelse til Teslas nye fabrikk i Brandenburg, har amerikanerne fått tillatelse til å starte planlegging av egen batterifabrikk – uten at de derved har sagt fra seg retten til å motta statlig støtte hvis fabrikken blir bygget. Europeiske batterier er foreløpig mangelvare.
27-01-2021 // 16:53
Grenser for autonomi
Tyskland har for lengst bestemt seg for å sette seg i førersetet når det gjelder selvkjørende biler (der man ikke trenger førersete!). Et forslag til revidert lovverk ble utarbeidet av Samferdselsdepartementet, men til og med før det ble sendt på høring ble det avvist og sendt tilbake av justisministeren. Det er persondata det dreier seg om.
27-01-2021 // 09:05
Toyota på dobbel-topp
Focus2Move har hatt opptelling etter 2020 og forteller at med 1,13 millioner solgte eksemplarer ligger Toyota Corolla på topp i verden, men RAV4 på andreplassen. På nummer tre finner vi Honda CR-V. Nummer 2 i fjor, Ford F-150 er ikke lenger med i ti-på-topp listen. Faktisk finner man nå bare VW-modeller og biler fra Asia der.
26-01-2021 // 09:52
Evergrande kommer tilbake
Evergrande er også en av disse kinesiske start-up’ene som skal røske opp i Teslas posisjon. Men markedet har vært bekymret for selskapet der hovedeieren er Kinas mest gjeldstyngede eiendomsselskap. Nå har imidlertid nye investorer kommet inn, aksjene steg 60 % og dermed er verdien på selskapet satt til mer enn 50 mrd. dollar så de kan menge seg med Li, Nio og Xpeng.
26-01-2021 // 09:51
Chips på høyt nivå
En rekke bilfabrikken skrur ned produksjon i disse dagene fordi de mangler chips. Nå har den tyske regjeringen engasjert seg. Reuters forteller at den tyske finansministeren, Peter Altmaier, har bedt sin kollega i Taiwan ta kontakt med en lokal storprodusent for å sikre store nok leveranser i overskuelig fremtid. De største produsentene finner man i dag i fastlands-Kina.
25-01-2021 // 12:28
Geely pluss Tencent
I rekken over bilfirmaer som slår seg sammen med tech-selskaper, er Volvo-eier Geelys avtale med Tencent det ferskeste eksemplet. Målet er felles utvikling av autonomi og smart dashbord. Tencent har interesser i Tesla og Nio og utvikler smart-bil teknologi. Geely har tidligere fortalt om tette avtaler med Baidu og med Foxconn.
25-01-2021 // 09:29
Nedgang i Russland
Nesten 1,6 millioner nye biler ble solgt i Russland i fjor. En nedgang på ca. 9 prosent. Lada er fremdeles det mest populære bilmerket, med Granta som den mest solgte modellen, og Vesta på en god andreplass. Bortsett fra tre Ladaer til er det ellers bare utlendinger (noen er lokalt produsert) på 25-på-topp listen.
23-01-2021 // 12:32
Utrolige Spania
Dette trodde vi aldri vi skulle oppleve. I Spania skal det nå fjernes bomavgifter fra 640 km. motorvei. Det er faktisk ikke første gang heller, i fjor gjorde man det samme med noen strekninger bl.a. ut av Sevilla eller Alicante. Det nye frislippet kommer i august. Staten har tatt tilbake både inntektene fra, og driften av, en rekke veistrekninger i det siste. På sikt skal alt bli gratis.
22-01-2021 // 10:23
Stellantis verdsettes
Endelig er Stellantis i boks, aksjonærene har fått sine oppgjør, PSA-aksjene ble byttet inn i FCA-aksjer som så ble døpt om til Stellantis. Nå er de på børs både i Milano, Paris og New York. I Europa steg de 7,5 % den første dagen. Og i New York, der de ble lagt ut dagen etter, var det 11 % opp etter få timer.
22-01-2021 // 09:28
Felles EU-bompenger
Den tyske samferdselsministeren, Andreas Scheuer, har flere ganger fått stoppet sitt forslag om fartsgrenser hjemme i Tyskland. Nå som Tyskland har ordførermakten i Europarådet, ønsker han at det skal innføres en pan-europeisk bompengeordning, slik som de har for lastebiler i Tyskland. Innen 2029 ser han for seg at det hele er på plass. Ideen møter massiv motstand, CO2-avgift ser ut til å være mer aktuelt.
21-01-2021 // 10:56
Spyker tryner igjen
Det er sikkert noen som vet hvor ofte dette har skjedd, men nå er i hvert fall nederlandske Spyker nede igjen. Denne gangen var det nok en gang gründeren, Victor Muller (som også skulle redde SAAB) som sto i spissen for gjenopplivingsforsøket. Men siden millioner på millioner fra russiske investorer ikke dukket opp, var det ingen annen utvei enn konkurs. Igjen.
21-01-2021 // 10:55
BMW skal doble el
BMW har nettopp sagt at de skal doble elbilsalget i år. De ga ikke noen klare tall for målet, men data viser at de har solgt innpå 200.000 elektrifiserte biler i fjor. Det er de batterielektriske som skal dobles, elektrifiserte skal «bare» opp med 50 prosent. I dag bygger de 13 elektrifiserte modeller. Det skal opp i 25 innen 2023.
20-01-2021 // 09:14
GM bygger el i Canada
General Motors, som også nylig har endret logoen sin for i større grad å reflektere elbil-satsingen, skal drive elbilinnsats i Canada. Det investeres 1 milliard dollar i Ingersoll-fabrikken, Ontario, der de skal bygge sin nye store elektriske kassebil, EV 600. De første 500 skal til FedEx i slutten av dette året. Kundebestillinger tar de fra begynnelsen av neste år.
20-01-2021 // 09:13
S-Klassen tilbakekalles
De 1.400 S-Klassene som til nå er utlevert må tilbake til verkstedet for å fikse en feil i styringen. Ingen stor feil, men for Daimler er dette pinlig og må nedskrives i prestisjeprotkollen. Det dreier seg visstnok om et styrestag uten tilstrekkelig levetid. Men det gjør godt å vite at det tross alt fremdeles finnes mekaniske komponenter i denne som er den elektronikk-tyngste Mercedesen noensinne.
18-01-2021 // 09:24
Tyskland toer på el
I fjor ble det solgt nesten 400.000 elektrifiserte biler i Tyskland. Det var mange nok til at de kunne skyve USA ned fra andreplassen. Kina har fremdeles det ubestridt største markedet. I Tyskland ble det solgt nesten like mange BEV (194.000) som PIH (200.500) i fjor. Til sammen utgjorde de 3 % av totalmarkedet, opp fra under én prosent i 2019.
17-01-2021 // 12:07
Hvor er chipen?
Den ene bilfabrikken etter den andre melder om kort-tid, eller sågar helt nedstengning for noen uker, mens de leter verden over etter chips de kan bruke. Det er blitt en mangelvare, ikke minst på grunn av USAs restriksjoner i forhold til kinesisk elektronikk-industri. Det er et kritisk produkt, en bil inneholder i dag flere chips enn en PC.
15-01-2021 // 14:19
Korona-innslag hos VW
VW-Gruppen merket virkelig korona. I fjor sank VW-salget med over 15 prosent. Audi måtte se en global nedgang på 8,3 % og Skoda med 19 – fremfor alt i Kina. Men Seat gjorde det enda dårligere: minus 26 %. Porsche nøyde seg med 3 % ned, og «de andre», Bentley, Bugatti og Lambo, gikk fra 2500 til 2000. Nyttekjøretøy var ned med 24,4 %. Totalt var gruppens 9,3 millioner biler i fjor en nedgang på 15,2 %.
15-01-2021 // 14:19
Nytt VM-rally på rekordtid
FIA har besluttet å innlemme Arctic Rally Finland på årets VM-kalender. Rallyet går av stabelen 26.-28. februar med Rovaniemi som base. Planleggingen har gått på rekordtid – så sent som i desember varslet arrangøren av det årlige Rally Sweden at de ikke kunne arrangere årets løp pga. korona-restriksjoner. Den tradisjonelle VM-runden i Finland kjøres som normalt i månedsskiftet juli/august, så vår nabo i øst får i år to VM-runder.
14-01-2021 // 11:30
Flere tyske hestekrefter
Også i 2020 økte tyskernes sans for hestekrefter (eller kanskje det er kW nå?). I fjor hadde nye biler, solgt i Tyskland, et snitt på 165 hk. Det er 7 flere enn i 2019. Elbilene, som økte merkbart, hadde et snitt på 169 hk, mens firmabiler med sterkt innslag av PIH kom med et snitt på 177. Myndigheter kjøpte biler med 159 hk og private kunder nøyde seg med 157.
14-01-2021 // 10:49
<< Forrige 25  Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).