BilNorge.no - Oversikt
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny

Lancia

Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Italienske sykler for italienske biler

Fiat- og Alfa- og Lancia-eiere er ganske fanatiske, og alle merkene har norske merkeklubber. Men hvor mange brandede sykler finner man i disse gruppene? Syklene finnes de – i stort utvalg.


Klassiker i ny innpakning

Det kan være vanskelig å glemme en ungdomsforelskelse. Automobili Amos kan gjenskape minnene i helt ny innpakning. Men det koster.


Helt amerikansk Lancia

Etter at Fiat la frem resultatene for tredje kvartal begynte det å sirkulere telegrambyråmeldinger om at Lancia skulle vekk.


Stratosfærisk kitcar

Bare 492 gatebiler ble bygget av Lancia Stratos – samlerverdien gjør at du må bla opp minst 2,5 millioner for et brukbart eksemplar. Montenergy har imidlertid en litt rimeligere løsning.


Lancia med ambisjoner

Jeg blir glad når jeg møter en ny bil som enten har gått ned i vekt i forhold til forgjengeren, eller som veier under 1000 kg. I går ble jeg veldig glad.


Ypsilon med ekstra dører

Kall det gjerne en flunkende ny bil, den 5-dørs Lancia Ypsilon. Dessuten er den ganske nydelig.


Slik bygges merkevaren ned

Genève viste i hvert fall tre gode eksempler på merkevaremord. Lancias var det sterkeste.


Mystisk Stratos

Dette er en av de mer mystiske bilene i år. Pininfarina, Ferrari og Fiat er der, men allikevel vet ingen – hva er det og hva skal det bli?


Bredde fra Fiat-gruppen

I år fyller Fiat-gruppen en komplett hall, etter at de har fått med seg Chrysler også. Bare Hyundai er fremmedmerke i den ene enden.


Lancia Delta Café

Det er vel ikke særlig tvil om at Lancia-standen var den mest elegante på årets Genève-utstilling. Den var så elegant at den nesten plasserte den nye Delta i skyggen.


Delta kommer

Nå begynner de første fabrikk-skissene på Lancias nye Delta å komme.






Lancia og Alfa: oppadgående

Det var morsomt å se hvordan de to andre Fiat-merkene, Lancia og Alfa Romeo, begynner å ta etter storebror i nyoppdaget aggressivitet.


Nytt Delta Concept

I fjor sommer viste Lancia oss første tegn på at en ny Delta var på trappene. Nå er den tatt et steg videre.


Lancia fra skolepulten

En av Torinos mange designskoler heter Istituto Europeo di Design. De er blant meget annet flinke til å vise seg frem, og i Genève viste de resultatet av et Lancia-prosjekt som elevene har gjennomført.


Offensive italienere

Rett etter et forholdsvis positivt annet-kvartal resultat kan Fiat fortelle om meget offensive produktplaner. I perioden 2005-2008 skal det investeres 18 milliarder Euro i nye produkter, og det skal resultere i 20 nye modeller.


Delta kommer tilbake

Lancia skal fortsatt leve, blir vi lovet. Ikke bare det, det kommer en ny modell med det klassiske Delta-navnet. 2007 blir lanseringsåret.


Stratos på hjernen

Det sto en grønn bil i Geneve, en underlig skapning med frontruten delt ved hjelp av en tjukk midtstolpe - det hele svøpt i en oppsiktsvekkende grønnfarge. Attpåtil het den Stratos. En underlig historie.


Lancia fra Fioravante

Leonardo Fioravante kan se med en viss tilfredsstillelse over på Ferrari-standen i Geneve. Den flunkende nye SuperAmerica har hans tak. Vippetak av glass, som kan forsvinne helt. Noe liknende viser han på sin egen konseptbil i år, Lancia Musa Kandahar.


Fiat på G, Musa klar

Lancia presenterte i dag sin nye Musa, luksusutgaven av Fiat Idea. Samtidig var det positive toner fra Torino som er i ferd med å legge sine mange problemer bak seg.


Stola med stor Lancia

Etter en serie Porscher er det nå Lancia som Stola tar for seg. Og ikke hvilken som helst Lancia, men Lancia Thesis. Og selv om Stola kaller dette for sin bil, er det åpenbart at Lancia har vært tett inne i bildet her. Det er nok å se på signaturen på skissene.


Lancias gode Idea

Det skulle ikke forundre meg om en ettermiddagsavis klarte å lage noe veldig morsomt av at Lancias Geneve-debutant er døpt Musa. Det var jo så vanvittig morsomt da de hørte hva Honda Jazz skulle hete på hjemmemarkedet. Men se bort fra navnet, Lancias nyeste er fashion-utgaven av Idea.


Lancia tilbake til fremtiden

På midten av 60-tallet fikk verden først se og oppleve Porsche 911, som fortsatt er med oss. Rundt samme tid kom Lancia med den nydelige Fulvia Coupé, som ikke fikk like langt liv. Men nå er den tilbake, som konseptbil!


Lancia-luksus i Frankfurt

Lancia kommer til å kjøre hardt på overklassepreget sitt når de drar til side teppet for sin stand i Frankfurt. Bakgrunnen for hele utstillingen deres blir et inntrykk av Lancia-bygningen i Torino som for anledningen ligger på Via del Lusso. Men det blir da minst en ny konseptbil der også.


Færre Fiat-verksteder i Oslo

Riktignok har det vært kun ett merkeautorisert Fiat-verksted i Oslo i de senere år, Motor Forum på Østre Aker vei. Men det har også vært to frittstående verksteder med masse kompetanse på Fiat med merke-fettere. Nå har det ene av dem, det AutoMester-tilknyttede Oslo Auto Service i Gamlebyen, gått konkurs.


Giornata Italiana - Italiensk Dag 2003

Sist lørdag ble Italiensk Dag 2003 avholdt på Vålerbanen, med Klubb Alfa Romeo Norge og Norsk Ducatiforening Desmodromene som arrangør. Vi tar ikke hardt i når vi sier det var en suksess!