![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||
![]() |
Auto China 2020 | Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021). | ||||
![]() PR-folkets Beijing-seierUten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.![]() Beijing – «ikke å forveksle med Beijing»Radiance var navnet på enda en konseptbil i Beijing. En av de mange store batterielektriske sedan-coupéene som åpenbart har oppdaget at Tesla S åpenbart har oppdaget at det åpenbart er et åpenbart marked for slike biler der ute.![]() Kineser uten takEn ekte kinesisk roadster? Ganske moderne også? Trumpchi viser spennende konsept med produksjonsmuligheter.![]() Ny MG – uten strømFor ett år siden var MG et fjernet minne om eldre herrer med tweed og kjørehansker. I dag betyr MG 2300 flunkende nye biler ute på norske veier. Men fremdeles er det vanskelig å få øye på MGs virkelige el-satsing.![]() Geelys viktige forordHvorfor i all verden kalle en bil «Forord»? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.![]() Beijings kulesteEn konseptbil fra Great Wall som var så fremtidsrettet at de kalte den Futurist, men samtidig definisjonen på Retro, var Beijing-utstillingens kuleste.![]() Enorme SUV-ambisjonerDa Great Wall skapte Haval for femten år siden, var formålet å skape verdens største SUV-merke. De er vel ikke der ennå – rundt 750.000 biler i året er allikevel ganske voksent.![]() Minibuss og über-limo fra Rødt flaggHongqi, Kinas eldste bilprodusent som vi snart skal få de første produktene fra her hjemme også, møtte opp på Beijing-utstillingen med et spennende minibuss-konsept.![]() Arven etter RoverKinesiske Roewe er det som er blitt igjen etter at kineserne overtok Rover. Det kunne opplagt gått mye verre.![]() Qoros er på banen igjenQoros er et av disse kinesiske bilmerkene vi trodde på – for 10 år siden. Så forsvant den nesten helt i tåkehavet, men med en ny konseptbil på Beijing-utstillingen melder de seg virkelig på igjen.![]() Verdensmester fra KinaJeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.![]() Arcfox: Gammel kjenningDa kan vi i hvert fall slå fast at Arcfox har overlevd de 18 månedene siden vi sist så dette nye merket i Genève.![]() Neta har Tesla i sikteDet er så mange nye navn på årets bilutstilling i Beijing at det vil kreve et ekstra bind når «Verdens Biler 2020» skal skrives. De er ikke helt konsistente i grill-uttrykket sitt heller, så det er aldri lett å vite hva det er man har foran seg.![]() Changan med en av Beijings store stjernerKonseptbilen fra Changan, Vision-V, var helt klar en av Beijing-utstillingenes virkelige stjerner. Og med flere norske innslag enn du skulle tro.![]() En ekte kinesisk rampHallo – hva har vi her? Er det en eller annen kjedelig produsent som forsøker seg med en liten Seat-type finte? Møt Arrizo Star.![]() Nyfødt Ford i BeijingFord legger seg virkelig i selen ved bilutstillingen i Beijing. De har mye å ta igjen.![]() Exceed er kanskje å overdriveKanskje like greit, når man skulle navne et nytt prestisjemerke, å kalle det Exceed. Det vil si, kineserne har skrudd den litt ned og døpt den til Exeed. Allikevel har man noe å strekke seg etter.![]() Kina svarer RamKinesiske Great Wall har en hyggelig pickup som heter Pao. De kjøper den i Australia, sammen med andre tradisjonelle Utes. Nå har imidlertid Great Wall bestemt seg for å melde seg på blant de tøffeste.![]() Kinas flygende bilMed ferske kontanter fra de fikk inn 1,7 milliarder dollar i et aksjesalg i New York i august, føler de kanskje at de har råd til å leke litt også.![]() Changan juniorChangan er et bilmerke vi skal komme tilbake til. Dagens Changan heter Oshan – og er et undermerke. Og nederst på Oshan-trappen står lille NEO II – en av årets kuleste mikro-biler.![]() Helligbrøde (eller moro?) i BeijingI flommen av nye og gamle og kjente og ukjente merker dukker Songsan Motors opp på bilutstillingen i Beijing. De vil garantert vekke oppsikt.![]() I skyggen av store farDu skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.![]() Dongfeng for overklassenDongfeng har vi hørt om før, en av Kinas topp-fire og, ikke minst, fordi de er deleier i PSA. Nå kommer de med nytt merke.![]() Lettvekter fra KinaChery kommer med en utrolig spennende produksjonsmodell – som egentlig er ganske kjedelig. En typisk, kompakt batteridrevet familiebil. Men så er det materialene de benytter da …![]() Honda fortsetter el-sporetTil Beijing har Honda med seg en ny plug-in CR-V og en helt ny elbil. Foreløpig konsept, men ingen tvil om at den skal produseres. |
||||||