Nå er det Audis tur
Etter et tap i Münchens Oberlandesgericht har nå Bundesgerichtshof besluttet at Audi skal betale dieselbedragerierstatning til fire kunder. Audi har hele tiden påstått at de ikke ante at de motorene de kjøpte fra moderfabrikken var manipulert – det har nå altså høye rettsinstanser nektet å tro på. Det kan komme mange krav der nå, som har ventet på denne beslutningen.
04-12-2021 // 12:00
Egen Kina-Mercedes
Mercedes ønsker åpenbart å følge BMWs Kina-oppskrift. München skal som første utenlandske overta hele sitt kinesiske joint venture for å kunne konsolidere det inn i konsernet. Nå skriver Handelsblatt at Daimler ønsker å overta hele Beijing Benz Automotive, og også bygge en helt spesiell bil for Kina der. En SUS, skriver avisen, Sport Utility Sedan, på E-Klassebasis.
03-12-2021 // 09:09
Tysk eksport lider
I tredje kvartal eksporterte tyske bilfabrikker for 23,1 milliarder euro – 17,2 % under fjorårets tall. Samtidig sank importen med nesten 30 prosent, til 11,2 mrd. Men med elbiler så det annerledes ut. Eksporten på 2,9 mrd. euro (69.800 biler) var 26,9 % over fjorårets, og importen, 59.700 biler for 1,7 mrd., var en økning på 58,4 %. USA er viktigst nå, både på eksport og import.
02-12-2021 // 09:24
Tyske Tesla snart i sving
Fremdeles mangler Tesla noen tillatelser i forbindelse med sin Gigafabrikk i tyske Grünheide, men forsøks-produksjonen er nå i gang. Fem Y-modeller er allerede produsert skriver Automobilwoche, som regner med 1000 per uke allerede i januar. I full sving, med 12.000 ansatte, skal kapasiteten være 500.000 biler per år.
01-12-2021 // 09:45
Bil fra smartfon-selskap
Kinesiske Xiamo, smartfon-gigant hjemme i Kina, bygger nå en fabrikk i Beijing som skal få en kapasitet på 300.000 elbiler per år. Full produksjon i 2024. De har tidligere sagt at det skal investeres $ 10 mrd. i en elbil-divisjon de neste ti årene. Elbilselskapet deres ble registrert i august i år, og de skal bruke sine tusenvis av telesjapper til å markedsføre bilene.
01-12-2021 // 09:44
Nissan byr opp
Det betyr en ny form for selvtillit når Nissan overraskende forteller at de skal investere $ 18 mrd. for å «demokratisere» elbilene. 23 elektrifiserte biler kommer før 2025, 15 av dem batterielektriske. Dette er en del av langtids-strategien deres som er døpt Ambition 2030. Avansert batteriteknologi ligger inne i disse planene. Alliancen med Renault ble ikke nevnt med et ord!
30-11-2021 // 09:13
Jag-LR kjøper Tesla kvoter
Ut fra regnskapet for siste kvartal går det frem at Jaguar Land Rover betaler Tesla for CO2-kvoter som skal gjøre engelskmennenes utslipp ‘lovlig’. Det kostet dem £ 37 millioner. Alternativet hadde vært en ‘bot’ på nesten 90 mill. Det gikk også frem at tapet i kvartalet var på 302 mill, mot en fortjeneste på 65 mill. i fjor. Bilsalget sank fra 114.000 til 92.000 og omsetningen med 11 % til £ 3,9 mrd.
28-11-2021 // 10:45
Ny motorproduksjon i Berlin
For et år siden sa Daimler at de kom til å stenge ned produksjonen av sin sekssylindrede dieselmotor ved fabrikken i Berlin i løpet av dette året. De 2.300 arbeiderne fryktet selvfølgelig for arbeidsplassenes fremtid. Nå forteller Daimler at Berlin-fabrikken skal begynne å bygge elmotorer. En konstruksjon fra engelske YASA som Daimler nylig har kjøpt opp.
27-11-2021 // 12:57
Italienske arbeidsplasser i fare
Elbil-virksomheten er en trussel mot 60.000 arbeidsplasser i Italia sa de to store fagforeningene i Italia nylig. En av grunnene til at dette virker enda mer truende enn i resten av Europa, er fordi Italia har så mange små bedrifter som klarer seg utmerket som underleverandører i dag, men som verken har størrelse eller kapital til å investere i forskning rundt og produksjon av de nye komponentene.
26-11-2021 // 09:27
BYD forbi Tesla hjemme
For første gang siden 2019 solgte BYD flere elektrifiserte biler enn Tesla på hjemmemarkedet. Men ikke bare det – på bestselgerlisten hadde BYD tre av de første fem bilene. Nummer 1 var minibilen til SAIC GM, Wuling Mini, med 47.600 i oktober. BYD Qin Plus endte på 17,4 K, Tesla Model Y på 13,3 K og så kom BYD Song (11,3 K) og BYD Qin Plus (ren EV) på hhv. 11,3 og 8,4 K.                                                                         
25-11-2021 // 09:23
Synkende tendens i Kina
For sjette måned på rad sank bilsalget i Kina. Det endte på 2,33 mill. biler i oktober, det tilsvarer en nedgang på 9,4 %. New Energy biler, elektrifiserte, økte imidlertid med 135 % til 383.000 enheter. Skuffende i et land der Gylden September og Forsølvet November er høydepunktene for kundekjøp.
25-11-2021 // 09:22
Enorme kapitalkrav
For tre år siden regnet Reuters ut at verdens bilindustri planla å bruke 300 milliarder dollar på kommende elbiler og tilhørende teknologi. Nå har de gjort regnestykket på nytt og kommet til ca. 515 milliarder. Vi snakker ganske mange biler i segmenter der man ikke kjenner det kjøpende publikums reaksjon og som vil ha meget tvilsomme marginer, i hvert fall de første årene.
24-11-2021 // 15:35
Toyoda får fornyet tillit
Japanske bilprodusenter har gått til det uvanlige skritt å velge Akio Toyoda som leder i bransjeorganisasjonen for tredje gang. Toyoda har vært president for Japan Automobile Manufacturers Association siden 2018. De aller fleste har måttet nøye seg med en presidentperiode på to år. Toyoda er blant dem som er veldig klare på at verden ennå ikke er moden for full overgang til elbiler.
24-11-2021 // 09:25
Engelske nybygg med kontakt
Et tillegg i de engelske byggeforskriftene skal sørge for at alle nybygg – også næringsanlegg – med mer enn ti parkeringsplasser, prosjekteres med lademuligheter for elbiler. Dette vil kunne lede til 145.000 nye billadere hvert år, og være et viktig skritt på veien mot de 250.000 ladepunktene regjeringen har snakket om til nå. Det er 2030 som er Storbritannias fossile deadline. 
23-11-2021 // 09:31
Morgan ansetter el-sjef
Matthew Hole er ansatt som ny teknisk sjef hos Morgan, med spesielt ansvar for elektrifisering. Dette er nesten like radikalt som om den 112 år gamle produsenten hadde bygget en vindtunnel. Hole har erfaring fra en rekke elektrifiserings-prosjekter, bl.a. hos Airbus og SAIC og Romax og skal lede tradisjonsfabrikken inn i en elektrisk tidsalder heller ikke de kan unnslippe. Første spørsmål: når kommer endelig el-trehjulingen?
23-11-2021 // 08:47
Lavere fart i by
I år dukket det opp en tysk sammenslutning som het «Byinitiativ Tempo 30». Syv byer sluttet seg til. Nå har mer enn 60 byer koblet seg på. Blant dem bilbyen Wolfsburg og den gamle hovedstaden Bonn. Formålet er å innføre forsøkssoner med 30 km/t som toppfart og legge til rette for gjennomfartssoner der man kan ha 50. Gruppen håper at en ny regjering vil gjøre det enklere å sette slike planer ut i livet.
22-11-2021 // 14:53
Årets dyreste
Verken Ferrari eller Bugatti eller noen av de virkelig klassiske merkene er på topp i årets liste over de høyeste auksjonsprisene for entusiastbiler. Der finner du nå en 1995 McLaren F1. Chassis nummer 029 har åpenbart ikke vært noen elsket bil – bare 390 km på klokka. Men perfekt vedlikeholdt med oppstart hver måned, i alle disse årene. Den ble banket til en ny kunde for $ 20.465.000.
22-11-2021 // 10:07
Mer trøbbel for VW
Nå har Høyesterett i USA forkastet et forsøk fra Volkswagen på å få avvist noen truende rettssaker. Tre stater vil gå til sak mot VW på grunn av Dieselgate. Produsenten har tidligere betalt seg ut av tilsvarende saker i New Hampshire og Montana. De kommende sakene vil dreie seg om store beløp, og vil også kunne trekke Daimler og Stellantis inn i tilsvarende hengemyrer.
21-11-2021 // 10:36
TVR får støtte
TVR sliter med å ta frem en V8 Griffith de har jobbet med lenge. Nå har et selskap som jobber med gruver, og spesielt litium, stilt seg bak bilprodusenten med frisk kapital. En logisk alliert for TVR som også jobber med flere elbil-planer, der den nye partneren kan sørge for leveranser av batterier spesielt tilpasset de nye bilene. TVR flytter inn i nye lokaler første kvartal neste år.
19-11-2021 // 08:52
Verdensrekord i hurtiglading
Kia har skrevet seg inn i rekordbøkene til Guinness. Med sin EV6 kjørte de USA på tvers, fra New York til Los Angeles, en strekning på 2880,5 miles (4635,6 km). På reisen som varte syv dager ble bilen ladet i til sammen 7 timer og 10 minutter – en ren utklassing av Teslas tidligere rekord på 12 timer og 48 minutter. Gjennomsnittet på ladestoppene var under 20 minutter.
18-11-2021 // 10:03
Synkende forskning på bil
Det tyske Stifterverband har slått fast at summen som bilindustrien bruker på forskning og utvikling har sunket raskere enn for noen annen bransje i år. Denne kontoen er oppført med 13,6 %, eller nesten 4 milliarder euro, i nedgang. For alle bransjen har også denne innsatsen sunket – for første gang på syv år. Total-nedgangen på € 71 mrd. tilsvarer minus 6,3 %.
18-11-2021 // 09:26
GM styrker Europa
Ultra-amerikanske GM styrker nå Europa-kontoret ved å sende Mahmoud Samara dit. Den tidligere salgs- og markeds-sjefen for Cadillac i Nord-Amerika skal bli Europa-kontorets toppsjef med en helt spesiell oppgave. Han skal omskape kontoret til ‘å bli en utradisjonell start-up med oppmerksomheten spesielt rettet mot lokal mobilitet’ sa Steve Kiefer, GMs Senior Vice-president.
17-11-2021 // 09:53
Flere Volvo-fabrikker
Fra Volvo blir det sagt at de planlegger en ny fabrikk i Europa – uten å spesifisere hvor den skal ligge. Denne kommer i tillegg til de som allerede finnes i Göteborg og Ghent. Dette er åpenbart nødvendig dersom produsenten skal nå sitt mål om 1,2 millioner biler per år i midten av 20-tallet. I dag produseres det rundt 800.000 Volver hvert år, men det er kapasitet til mer ved de eksisterende anleggene.
16-11-2021 // 09:10
Børs-ambisjoner for Rivian
Rivian har høynet ambisjonene foran sin introduksjon på børs. I stedet for å prise aksjene i området $ 57-62, prøver de seg nå på $ 72-74. Dermed regner de med $ 10 mrd. rett i kassa.  Det betyr også at selskapet blir verdsatt til $ 71 mrd. – det vil si nesten tre ganger så mye som ved en finansieringsrunde i januar. Den 12 år gamle bedriften leverte sin første bil nå i september.
15-11-2021 // 09:47
Tesla til værs i Kina
Personbilsalget i Kina sank med 14 prosent i oktober til 1,74 millioner. Men Tesla jublet. Fra den nye fabrikken i Shanghai kom det 54.391 biler – 40.666 av dem gikk til eksport. 14.000 hjemme gruset Volkswagen med litt over 12.000 ID-biler og det var mer enn Xpeng og NIO til sammen. 
13-11-2021 // 12:01
Neste 25 >>