Nedetid kjøretøyregisteret 23. til 26. oktober
Statens vegvesen melder at Kjøretøyregisteret vil være utilgjengelig i perioden 23. oktober kl. 16.00 til 26. oktober kl. 07.00 grunnet oppdateringer.
21-10-2020 // 14:07
VW øker, men ikke Volkswagen
I september leverte VW-konsernet ut 933.600 biler – 3,3 % flere enn i fjor. I august var de fremdeles 6,6 % bak. Men mens Audi for eksempel økte med 18,4 % og Volkswagen Nyttekjøretøyer la på med 13,3 %, måtte Volkswagen personbiler fremdeles slå fast at de lå nesten en hel prosent bak. Kina bidro ikke mye til total-veksten, 0,9 % opp, men Vest-Europa økte med 10,3 %.
21-10-2020 // 12:20
BMW bytter ut sportsjefen
Etter ti år som motorsportsjef hos BMW med bl.a. seks DTM mesterskap (fører og merke) bak seg, skal Jens Marquart avløses. Han har tatt BMW ut av DTM, men de skal fortsette i GT og styrke seg i Formula e. Nå skal han få ansvar for BMWs prototype-bygging. Etterfølger blir Markus Flasch, til nå leder av M GmbH.
21-10-2020 // 12:20
Porsche øker, bare ikke hjemme
Etter ni måneder ligger Porsche bare fem prosent bak fjorårsvolumet. Kina kom tidlig opp – med 62.823 biler der er man nesten på høyde med 2019 nå. I EMEA-området er det sågar et pluss, men hjemme er det fremdeles litt trått. 17.500 biler i årets første ni måneder er 25 prosent ned. USA er på vei opp. Minus 20 % etter første halvår, minus 12 etter tredje kvartal.
21-10-2020 // 09:30
Positivt fra Källenius
Daimler overrasket alle med å legge frem Q3 tall som antyder overskudd på € 3,1 mrd. I tredje kvartal leverte også Mercedes ut 23 % flere biler enn i fjor. Og nedgangen i Europa var på bare 0,5 %. De komplette tallene vil komme senere denne uken, og da lovet Ola Källenius også å komme med en revidert årsprognose.
20-10-2020 // 10:28
PSA ditcher de små
Reuters forteller at PSA skal selge det de eier av den fabrikken de driver sammen med Toyota i Tsjekkia. Grunnen skal være at de skal opphøre med 108- og C1-modellene. A-segmentbiler er spesielt utsatt for de nye eksosreglene. Å gjøre dem kompatible koster altfor mye i forhold til den totale produksjons-kosten for slike enkle småbiler.
20-10-2020 // 10:27
Mini ut fra Nederland
BMW har bekreftet at de har sagt opp avtalen med nederlandske VDL. Den neste generasjon Countryman vil derfor sannsynligvis bygges i Oxford, og ikke i Born. I fjor kom det cirka 175.000 Minier derfra. Hvis BMW bestemmer seg for engelsk produksjon, blir det en enorm stimulans for industrien der. PSA har sagt at det skal ikke mye til før de flytter derfra, og Nissan har enda ikke bestemt seg.
19-10-2020 // 09:20
Foxconn blir bilprodusent
Kinesiske Foxconn, det er de som setter sammen iPhones, har sagt at de skal bli «Elbilenes Android». Planen er å lage en Open Source plattform som kan hjelpe elbilprodusenter til å komme fortere i gang, ved at de kan hente både hardware og system-løsninger ned som hyllevarer. Målet er 10 % markedsandel i 2025-2027, når elbilmarkedet vil nå 30 millioner biler hvert år.
19-10-2020 // 09:20
Ford trenger CO2-kreditter
Fordi Ford måtte stanse salget av Kuga Plug-in i august (batteribrann-fare) går ikke CO2-regnskapet deres opp i Europa i år. Meldinger britiske Ford-forhandlere har fått tyder på at Ford nå er på jakt etter en partner som de kan hente CO2-kreditter fra. Tidligere i september ble det klart at Renault går inn i en pool der de selger «overskudds»-CO2 kredittene sine. Men det er ennå ikke kjent til hvem.
18-10-2020 // 12:36
Rabatt-jakt i USA
Autoblog er flink til å holde øye med rabatter på bilmarkedet i USA. I øyeblikket finner du det største avslaget på Aston Martins Superleggera, skriver de. Der får man 34.000 dollar avslag i snitt – det er nesten like meget som snittprisen for en ny bil i USA i dag. Nummer to på avslagslisten er en 2019 Mercedes-AMG GT. Der trekkes det gjerne av $ 23.103 fra listeprisen som er $159.995.
18-10-2020 // 12:25
Kina opp med 13 %
I Kina ble det solgt litt over 2,5 millioner nye biler i september. Det er 13 % opp på fjoråret. De begynner å dra inn etterslepet også, nå ligger markedet akkumulert 7 % bak fjoråret. Biler med alternative drivlinjer økte salget med 68 % siste måned. De endte på 138.000 biler. Lastebiler og andre nyttekjørtøyer føyk også til værs, men 40 % økning.
17-10-2020 // 14:05
Billigere Model 3
Tesla reduserer nå prisene på Model 3. Model 3 Standard Range Plus med bakhjulsdrift får en startpris på 399.900 kroner (ned fra 430.900). Model 3 Long Range prises til kr 449.900 (- 35.000) mens prisen på toppmodellen, Model 3 Performance, er senket med 40.000 til 499.900 kroner. Mens Model 3 var Norges mest solgte bil i 2019, viser registreringsstatistikken en nedgang på 76,8 % hittil i år. Samtidig hardner konkurransen til.
16-10-2020 // 09:26
Renault i CO2-balanse
Nå som det viser seg at Renault kommer til å klare Europas utslippsgrenser med god margin, står de klar til å selge CO2-kvoter til kolleger som ikke har klart seg så bra. Man regner Daimler som en sannsynlig kunde. Samtidig ser det ut som Volkswagen vil hente CO2-kvoter fra MG – MG er et SAIC-merke der VW har joint ventures.
15-10-2020 // 11:28
Seres, først til Tyskland
Seres har vi skrevet om før, en Kina-bil som snart skal importeres av Gillgruppen som også importerer Subaru, MG og SsangYong. Men den kommer fra Kina, og første sendingen på 200 biler er nå sendt til Tyskland. Dette er også et av de små merkene man vet altfor lite om. Snaue 1500 elbiler solgt på hjemmemarkedet i juli gir ikke stort erfaringsgrunnlag.
15-10-2020 // 09:44
Frankrike mister el-førsteplassen
Beregninger tyder på at Tyskland vil ta igjen Frankrike som Europas største produsent av elbiler i år. Om to år kommer det 600.000 elbiler derfra, halvparten av EU-produksjonen. Og i 2025 vil tyskerne produsere 1,1 million elbiler, det vil tilsvare rundt 50 % av den samlede Europa-produksjonen. Her regnes det med 35 produksjonssteder i 11 land – dobbelt så mange som i 2019.
14-10-2020 // 09:14
Av- og på-lysninger
På den ene siden forteller bilutstillingen i Brussels – kanskje ikke av de mest dominerende, ½ mill. besøkende sist, at de også avlyser 2021-årgangen. På den andre siden er nå Essen Motor Show (27/11-6/12) i gang med forhåndssalg av billetter. Foreløpig har de lov til å selge 9.000 per dag.
14-10-2020 // 09:13
Firmabiler subsidieres med € 32 mrd.
En europeisk miljøorganisasjon peker på at 60 % av Europas biler er firmabiler. Fradrag og nedskrivninger gjør at disse blir «subsidiert» med 32 milliarder euro av skattebetalerne, sier de i en lett provokatorisk uttalelse – og minner om at omtrent alle disse er fossilbrennende biler. Målet er at EUs kommende Sustainable and Smart Mobility Strategy skal kreve nullutslipps firmabilflåter innen 2030.
13-10-2020 // 14:23
Ny rekord for elbiler
Igjen satte det tyske markedet elbilrekord i september. Man måler det med søknader om den offentlige kjøpspremien. I september kom det 27.500 søknader, 5.000 flere enn i august. 15.200 gjaldt batterielektriske, 12.300 plugin-hybrider og bare fire for brenselcellebiler. Siden støtten ble innført sommeren 2016, har det vært 257.046 søknader. 176.298 var for batterielektriske.
13-10-2020 // 08:29
PSA med tøffe grep
Tyskland blir i økende grad testmarkedet når produsentene – også de utenlandske, forsøker seg med noen rammer for omsetningen. Nå har PSA-forhandlerne plutselig fått beskjed om at fast-bonusen for de mest populære modellene er senket med inntil 4 prosentenheter. Runden startet i midten av september med Peugeot. Opel var den siste som ble med, i forrige uke!
12-10-2020 // 15:06
Ingen EU-felles bompenge
Både opposisjon fra egen regjering og fra Brussels har fått den tyske samferdselsministeren til å droppe planer om et felles bompengesystem over hele EU.  Hans opprinnelige plan inneholdt både lastebiler, varebiler og personbiler, og alt skulle være på plass i løpet av 8 år. 
12-10-2020 // 09:15
Dyrere CO2 i Tyskland
Nå har tyskerne bestemt hvordan de årlige bilavgiftene skal se ut for neste år. Nå skal CO2 koste meget mer enn slagvolum som var tyngst vektet tidligere. Samtidig forlenges skattefriheten for rene elbiler fra ut 2025 til ut 2030. Det skal også bli enklere å sette opp en lader hjemme, selv om man ikke selv eier eiendommen.
12-10-2020 // 09:15
Elendig UK-september
Det ble riktignok solgt nesten 330.000 biler i Storbritannia i september, men det er allikevel den dårligste september på 20 år.  September og mars er de månedene den første reg-bokstaven på skiltet skifter og det pleie å trigge store salg. Men ikke i år.  4,4 % under fjoråret, men 15 % under en «normal» september, sa bilindustriforeningen.
11-10-2020 // 10:17
Aurus er klar
Aurus, en russisk über-Rolls som ble vist i Genève i fjor,  skal være klar til å rulle av båndet. Fabrikken, som ligger i Tatarstan, får nå de siste maskiner og lakk-utstyr og man driver og ansetter og lærer opp operatører ved båndet. De første bilene vil være hos kundene i mai neste år. Produksjonen skjer i samarbeid med Fords joint venture selskap på samme sted, Ford-Sollers.
09-10-2020 // 08:59
Mer Mercedes-prestisje
A- og B-klassen er ikke lenger der Daimler skal gjøre de store investeringene, sa sjefen selv Ola Källenius til investorer nylig. I stedet skal Mercedes jobbe seg oppover i segmentene og konsentrere seg mer om biler som Maybach, AMG-varianter og G-Klasse typer. Dette skal være veien mot større lønnsomhet og bedre effektivitet.
08-10-2020 // 09:49
Russland nummer to
Litt finlesing av gammel registreringsstatistikk viser, ganske overraskende, at i august var Russland det nest største nybilmarkedet på vår del av kontinentet. Markedet, med sine 130.000 personbiler, lå langt etter Tysklands 251.000, men foran både Frankrike og Italia.
07-10-2020 // 17:41
Neste 25 >>