Høyoktan batteri
Det høres nesten ut som i gamle dager, da de virkelige sportsbilene gikk på høyoktan og de andre på lavoktan. Britishvolt, en stor, kommende, batteriprodusent sier de skal satse på ‘vanlige’ batterier og i tillegg: egne batterier til high performance biler. Begge litium, men med vesensforskjellig kjemi. Høy nikkel-andel i power-batteriet vil si høyere energitetthet – og høyere pris.
28-01-2022 // 09:10
Nysgjerrig på Enyaq Coupé?
Den nye varianten i Enyaq-familien skal avdukes virtuelt mandag 31. januar kl. 16.00. Skoda inviterer alle interesserte til å delta og har allerede lagt ut en del teasere. Avdukingen kan du følge på https://skoda-virtual-event.com/
27-01-2022 // 11:01
Luksusproblem, men problem
Noen vil kanskje kalle det et problem at bestillinger fosser inn i så store mengder at de ikke kan håndteres. Slik det er hos Ford i USA nå – de har måttet stenge bestillings-luken for plugin-pickupen Maverick. Den 27. januar er siste dato du kan tegne deg for en – og bestillingslistene vil ikke åpnes igjen før utpå sommeren, og da for 2023 modellen.  
27-01-2022 // 09:06
Dieselgate lever fremdeles
Det kan virke som Dieselgate kommer til å forbli et levende tema helt til de involverte bilene er blitt veteraner. Nå er det Ohio som får erstatning etter denne 2015-skandalen. De påsto at VW hadde brutt lokale lover og krevde ca. $350 mill. per dag siden saken ble kjent. Så mye ble det ikke, VW betaler $ 3,5 mill. for å bli ferdig med det. Nå venter nye saker i Texas, Utah og Florida.
27-01-2022 // 09:05
De dyreste øker
Det var nedgang i nybilsalget i Europa i fjor. Det merket luksusmerkene lite til. Rolls-Royce økte med 50 prosent til 5.600 biler. Bentley økte 31 % til 14.700 biler.  Lambo, opp 13 % til 8.400 biler. Bugattis 150 biler kalles rekordsalg – uansett kan de ikke lage flere, og Porsche økte 11 % og passerte 300.000 grensen. Ferrari er ikke klar med 2021 ennå, men etter Q3 lå de 20 % over fjoråret.
26-01-2022 // 09:17
Alliancen øker elektrifisering
I november fortalte Nissan om elektrifiseringsplaner for mer enn 15 milliarder euro for de neste fem årene. Nå forteller Reuters at torsdag skal alle Alliancepartnerne, inkl. Mitsubishi, legge frem planer om å investere mer enn 20 milliarder euro på elektrifiserte biler de neste fem årene. Fem felles plattformer som dekker 90 % av behovet innen 2030 er det man ser for seg. Dacia og Dongfeng er også inkludert her.
25-01-2022 // 08:58
Røykadvarsel for bilreklame
Fransk bilbransje protesterer vilt mot en nytt forslag om reklameregler. Der det foreslås at bilannonser skal utstyres med samme type avvisninger som man har på sigaretter. «Ta heller offentlig transport» eller «For korte turer, bruk heller sykkel eller spaser» er tekster som foreslås. Her demonstreres skillet mellom Paris-eliten og resten av landet, er en av innvendingene.
24-01-2022 // 09:55
Toyota bommer på målet
Helt til for halvannen måned siden holdt Toyota fast på produksjonsmålet: 9 millioner biler ut mars 2022. Nå sier de at det skal bli problematisk å klare det, og etter at de fortalte om produksjonsplaner på 700.000 i februar (mer enn i fjor, færre enn opprinnelig planlagt) har finansavisen Nikkei regnet ut at de må klare mer enn en million i mars for å nå de ni. Det er få som tror at det går.
23-01-2022 // 12:50
Detroit-utstillingen kommer tilbake
Nå har arrangørene av bilutstillingen i Detroit fortalt at ikke bare kommer den tilbake, den blir også flyttet til en hyggeligere tid på året. Tradisjonelt har den funnet sted i januar – da kan det være kaldt i Michigan da. Nå er de nye datoene satt til 17. til 25. september – denne høsten. De sier at arrangementet er inspirert av IAA i München, hvilket sannsynligvis vil bety mange stands ute i friluft.
22-01-2022 // 14:12
Peugeot foran Renault
At Chevrolet solgte mer enn Ford for første gang i 1929, var en milepæl. I Frankrike skjedde noe liknende i fjor: Peugeot solgte mer enn Renault, for første gang i historien. 285.933 mot 268.955. På modellnivå solgte riktignok Megane flere enn 308, men 208 vant over Clio, 2008 gruset Captur og 3008 begravde Kadjar med 50.000 mot 11.000.
21-01-2022 // 09:19
Kina kutter elbil-støtten
Ved inngangen til den nye året ble den statlige støtten ved kjøp av ny elbil kuttet med 30 prosent. På slutten av året skal den helt vekk. Dette på tross av målet om at 20 % av de nye bilene i 2025 skal være New Energy konstruksjoner. Derfor regner man med at det vil bli solgt fem millioner slike biler i år, dobbelt så mange som i fjor, og så vil salget flate ut når subsidiene blir borte. En offisiell prognose sier at i 2025 skal mer enn 20 av de nye være NE-biler. Subsidiene har vart i 12 år når de nå forsvinner.
21-01-2022 // 09:18
VW elektrifiserer US-forhandlere
Volkswagen skal bruke 20 millioner dollar på å oppgradere amerikanske forhandleranlegg for å gjøre dem enda bedre i stand til å betjene de mange nye elbilkundene. Til nå, forteller skrytelisten, har VW Group of America installert 23.490 kW ladekapasitet og lært opp 1260 EV-teknikere. Nå er det 600 forhandleranlegg som skal oppgraderes for enda bedre å ta vare på både de nyutdannede ansatte og de nyfrelste kundene. Åpne dager med ‘prøv elbil, ikke noe kjøps-press’ er blitt svært populære.
20-01-2022 // 08:56
Toyota inviterer de små til el-innsats
I april dukket Commercial Japan Partnership opp. Det var Toyota som sammen med Hino og Isuzu skulle utvikle el-teknologi for kommersielle biler. Nå er også Daihatsu og Subaru invitert inn. Det betyr at man ikke lenger skal konsentrere seg bare om nyttebiler, men også jobbe for å elektrifisere de minste, såkalte Kei-bilene. – Med dette grepet tror jeg vi er kommet et skritt nærmere et bedre mobilitets-samfunn, sa sjefen, Akio Toyoda.
19-01-2022 // 10:14
Tyske el-subsidier til værs
I Tyskland ble det i fjor levert inn søknad om refusjon/subsidier for 625.260 biler – mer enn dobbelt så mange som i 2020. Summen som ble utbetalt kom opp i 3,1 milliarder euro – nesten fem ganger så høyt som i 2020. Elbilene får € 9000, plug-in hybridene maksimum 6.750. Den generøse ordningen skal vare i hele år også, og da ventes det søknader på 850.000 nye biler. Det betyr at Tyskland vil få mer enn to millioner elektrifiserte biler i bestanden sin ved utløpet av 2022.
18-01-2022 // 10:10
Ny innsats i batterikampen
Vi er vant til store summer for batteribil startups, spesielt de kinesiske. Men her er en som ligger tidligere i næringskjeden: LG Energy, koreansk batteriprodusent, nest størst i verden, skal ha inn $ 11 mrd. for å styrke seg i kampen mot de kinesiske konkurrentene. Det er først og fremst CATL, verdens største, som er målet. CATL har flest kunder blant kinesiske produsenter, mens LG er meget mer global. CATL har en markedsandel på 31,8 prosent, mens LG har 20,5 ifølge SNE Research.
17-01-2022 // 09:31
Livet er kort, kjøp Rolls!
Rolls-Royce hadde rekordår i fjor. 5586 biler var 50 prosent mer enn i 2020, «og denne gangen merket vi økt etterspørsel fra alle markeder, det har vi ikke opplevd før», sa R-R sjefen Torsten Müller-Otvös. Men han hadde også en forklaring på økningen: «mange har sett folk dø under Covid og fått dem til å innse at livet kan bli kortere og har bestemt seg for å leve nå og ikke utsette det. Det har hjulpet massivt på Rolls-Royce-salget». Litt mer konkret er hans opplysning om at snittalderen på en R-R-kunde har sunket til 43 år i fjor.   
16-01-2022 // 13:58
VW nærmere F1
Ryktene om at merker i VW Gruppen er interessert i Formel 1 blir stadig sterkere. Nå forteller Frankfurter Allgemeine Zeitung at VW-styret skal ta en beslutning i februar en gang. FAZ sier at oppskriften er at Audi og Porsche skal utvikle felles motor, men at de skal stille med hver sin bil og hvert sitt team og konkurrere mot hverandre. Det er først og fremst eksponering i Asia som gjør en slik satsing aktuell. F1-sjefen, Stefano Domenicali var tidligere Lambo-sjef, og har tette kontakter med nøkkelpersoner i VW.
15-01-2022 // 11:57
Kina-marked øker igjen
Etter jevn nedgang siden 2017 var det kinesiske bilmarkedet igjen på vei opp i fjor. Den kinesiske bilprodusentforeningen, CAAM, regner med at sluttopptellingen vil vise 26,28 millioner biler i år. Et løft på 3,8 prosent. Det er først og fremst NEV-bilene (New Energy) som har sørget for det. Det ble solgt mere enn fem millioner av dem. En økning på nesten 50 prosent. For å dempe optimismen litt viste desember en nedgang på 1,6 %. Den åttende måneden på rad med synkende salg.
14-01-2022 // 10:13
VW lavest på 10 år
Men 8,9 millioner bilen leverte Volkswagen Gruppen det laveste salgstallet på ti år. Leveranseproblemer er selvfølgelig forklaringen – problemer de regner med fortsetter langt ut i første halvår i år også. VW som merke falt med 8 % til rett under 4,9 millioner, med det største fallet i Kina på nesten 15 %. I USA økte VW med 13 %. Elbil-volumet ble dobbelt så stort og utgjorde ca. 5 % av total-volumet. Det er allikevel et stykke igjen til målet om 50 % i 2030.
14-01-2022 // 10:09
Mere mobilitet fra VW
Det tok ikke mange ukene etter det var grønt lys for at VW-Gruppen kunne overta Europcar før utleieselskapet lanserte sin «myEuropcar» - en komplett abonnementspakke. Intet startgebyr og priser fra € 339 per måned. Foreløpig skjer det gjennom 63 stasjoner i Tyskland, men i Q2 skal tilbudet komme til flere markeder. All booking på nett, og for € 199 får du bilen levert hjem til deg.
13-01-2022 // 10:03
Sterk Skoda skaper uro
For 13. år på rad er Skoda det sterkeste importmerket i Tyskland og Enyaq iV en skikkelige bestselger. Men tysk fagpresse forteller om sterke motsetninger mellom forhandlerne og produsenten som vil ha innført agentsalg allerede denne våren. Den potensielle inntjeningen vil bli lavere «og vi trenger pengene til å investere i merket», sier forhandlerne.
12-01-2022 // 09:42
Vinfast som Tesla
Den vietnamesiske produsenten følger oppskriften til Tesla og leter etter plass for en fabrikk i Tyskland. På CES-messen i Las Vegas fortalte de at på slutten av 2022 skal den siste forbrenningsmotor-bilen trille av båndet hjemme i Haiphong. Fra 2024 skal de også produsere i USA. Fabrikken har allerede tette forbindelser med en rekke tyske underleverandører.
11-01-2022 // 10:17
Ja til britisk luksus
Rett etter Astons Martins gode salgstall kom Bentley med sine. Med 31 prosent vekst satte de nye rekorder i 2021. De økte utleveringene fra 11.296 i 2020 til 14.659 i fjor med Bentayga som bestselgeren. Kina og USA tar ca. 60 prosent av produksjonen – der økte salget med 40 %. I Norge ble det registrert 20 nye Bentleyer i 2020, det sank i fjor til 19.
10-01-2022 // 10:17
Bra, men ikke bra, hos Aston
Aston Martin fortalte at salget til forhandlerne hadde økt med 82 prosent i fjor, og endt på 6.182 biler. Men Valkyrie-programmet er forsinket, ti slike levert i Q4 var langt under det som var planlagt og er nok grunnen til at man regner med at resultatet vil ende 15 millioner pund under budsjett. Rykter om at Tobias Moers, sjefen, var på vei ut på grunn av dårlig resultat, ble øyeblikkelig dementert av eieren, Lawrence Stroll.
10-01-2022 // 09:19
Mercedes ned fra tronen
Og der kom 2021-salgstallene for Mercedes-Benz. Etter å ha holdt førsteplassen blant de såkalt premiumbilene i fem år, måtte de nå se BMW foran seg igjen. Mercedes stoppet på 2,05 millioner biler i fjor. De kan selvfølgelig legge på 334.210 varebiler og 38.500 smart for å slå BMWs 2,2 millioner, men hvorfor? Mercedes kunne imidlertid fortelle at batterielektriske økte med 90 % til 99.301.
09-01-2022 // 14:33
Neste 25 >>