-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
I Saab Viggen med begge hender på rattet
På en fin maidag dro Bils testteam til Rudskogen Motorsenter for å teste såkalte familie-racere. Ikke akkurat biler du snur deg etter på gaten, men mye stor kjøreopplevelse.
Typisk Saab
Og det gjorde jeg. Saab Viggen er ingen rimelig bil, med en prislapp på 527.600 var den dyrest av de vi hadde med i testen. Men så har den da også det meste av det du trenger som standardutstyr. Fjernbetjent sentrallås, klimaanlegg, ja alt det du forventer å finne på en bil i denne prisklassen
nesten, de kunne vel også lagt til høydejusterbart ratt. Sittekomforten er det lite å utsette på, instrumentpanelet er oversiktlig og slik du venter at det skal være på en Saab, det samme gjelder innstillings-hendler og –brytere. (Mon tro om det er mange som benytter natt-innstillingen på instrumentpanelet?) På en bil som dette er det en fordel å ha kontroll med turtallet.
Hold deg fast
Saab Viggen er en bil jeg absolutt vil anbefale å ta en nærmere titt på dersom du har drøyt en halv million å bruke på bil og ønsker noe som er potent, men ikke vekker for mye oppsikt. Potensen er det lite å utsette på. De 230 hestene er svært trekkvillige, og bilen akselererer villig når du trår gassen inn, nær sagt uansett hvilket gir du befinner deg i. En trygg bil for raske forbikjøringer. Men pass på! Noen ganger kan hestene nesten virke skremmende, så hold godt fast i rattet når du gasser. Jeg anbefaler ikke bilen til en uerfaren 18-åring, det kunne fort få konsekvenser, for Viggen er, som navnet antyder, en ekte fartsmaskin.
I Bil nr 8 som utkommer i midten av august, kan du lese hvordan Saab Viggen kom ut i forhold til de øvrige bilene vi testet, Ford Mondeo ST200, Honda Accord 2,2R og Subaru Impreza Turbo.
Av Terje Ringen – Bilnorge.no