Møt ”the Woodies i Geneve

Henry Ford ble historisk da han startet masseproduksjon av biler i valset stål. Men ikke alle ga opp bruken av tre i biler av den grunn. Du finner edle tresorter den dag i dag, men da er de benyttet i bilens interiør.

Publisert
Av Terje Ringen – bilnorge.no

Før Henry Ford startet masseproduksjonen av sine populære biler var det vanlig å benytte tre i rammer og paneler. Og treet fikk sin renessanse på slutten av 40- og begynnelsen av 50-tallet, spesielt i USA. Krav til reduserte produksjonskostnader gjorde at disse i stor grad håndlagde bilene snart forsvant fra markedet igjen. Mens en ståldør kostet 75 dollar i produksjon var tilsvarende kostnad for en tredør 300 dollar.

Men på slutten av 60-tallet fikk ”the Woodies en ny oppblomstring i Californias surfemiljø. Bilene var rommelige og svært rimelige – helt til de måtte repareres. Da ga også surferne opp, og de fleste havnet hos høgger’n.

Stasjonsvognene var først ute, men etter hvert gjorde også trepanelene sitt inntog i luksuriøse kabrioleter og kupéer. Ask, lønn og mahogny dominerte blant tresortene. Da europeerne fikk se de første ”Woodies etter 2.verdenskrig trodde mange at utstrakt bruk av tre skyldtes mangel på stål, men det var feil, for stålproduksjonen gikk for fullt under hele krigen. Og det at det i enkelte paneler ble benyttet tre i stedet for stål gjorde neppe særlige utslag for stålproduksjonen.

På den årlige Geneve-utstillingen står hvert år det sveitsiske forsikringsselskapet AXA for en spesialutstilling. I år er denne viet ”the Woodies mens den tidligere har hatt utstillinger med følgende tema:

  • 1995: Prins Rainer av Monacos private kolleksjon
  • 1996: Mille Miglia
  • 1997: Hispano-Suiza
  • 1998: Automobil pionerene
  • 1999: Maharadjahenes biler
  • 2000: Cabrioletens gyldne år

Så dersom du har tenkt deg til Geneve i begynnelsen av mars bør du ta deg tid til å stikke innom utstillingen.

BILDER:
Bilde: Chevrolet Fleetline 1947
Bilde: Chrysler Town & Country 1948
Bilde: De Soto Station Wagon 1950
Bilde: Fiat 500 Giardiniera 1950
Bilde: Ford Sportsman 1947
Bilde: Lancia Arelia 1952
Bilde: Mercury Station Wagon 1948
Bilde: Nash Ambassador Suburban 1947

Powered by Labrador CMS